کد خبر: 426508
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۰۸:۲۷:۱۳
| |

مجلس یازدهم نظام ریاستی را به پارلمانی تغییر خواهد داد؟

یک نماینده اصولگرای مجلس یازدهم گفت: ما آماری را درآوردیم که نشان می‌داد الان وقتش هست چون زمینه‌ها و بسترهای تغییر ساختار نظام از ریاستی به پارلمانی در کشور وجود دارد به شرطی که بتوانیم احزاب را در قالب قانون اساسی شکل دهیم.

مجلس یازدهم نظام ریاستی را به پارلمانی تغییر خواهد داد؟
کد خبر: 426508
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۰۸:۲۷:۱۳

اعتمادآنلاین| عباس عبدی یادداشتی نوشت که شاید حرف دل خیلی از سیاسیون کشور بود. گرچه اصولگرایان علاقه ای به تأیید مواضع عبدی ندارند اما آنها نیز از مدت ها پیش مدافع تبدیل قالب نظام از ریاستی به پارلمانی بودند. در چنین حالتی رئیس جمهور جای خود را به نخست وزیر می دهد و دولت به معنای واقعی کلمه به مجلس پاسخگو می شود.

ولی اسماعیلی، نماینده مجلس یازدهم درباره احیای جایگاه نخست وزیری و حذف منصب ریاست جمهوری گفت: اوایل مجلس یازدهم توئیتی زدم «مجلس کارهای مهمی می تواند انجام دهد از جمله «تغییر ساختار انتخاباتی مجلس و ریاست جمهوری» و «تغییر از ریاستی به پارلمانی» بنابراین شخصا دنبال این بحث بودم و معتقدم الان موقع پرداختن به این موضوع است.

وی افزود: تجربه 41 سال گذشته نشان می‌دهد جایگاه ریاست جمهوری پاسخگوی نیاز کشور در حوزه اجرایی نبوده و همواره در سال پایانی دولت تنش هایی به وجود آمده است. معتقدم اگر بسترها فراهم شود و احزاب قوی و شناسنامه دار داشته باشیم، می توان ساختار قوه مجریه را از ریاست جمهوری به نخست وزیری تغییر داد که این مسئله بسیار می تواند به حوزه اجرایی کشور کمک کند.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس با اشاره به تفاوت دیدگاهش با موضع عباس عبدی، اظهار کرد: ما معتقدیم منظور رهبر انقلاب از شکل گیری دولت جوان و انقلابی به شخص اول دولت بر نمی گردد بلکه باید ساختارهای های کهنه اصلاح و جدید شوند. در شورای ائتلاف اصولگرایی این بحث انتخاباتی وجود داشت که باید ساختار کهنه حذف شود و ساختار نویی جای آن بیاید که در حوزه اقتصادی اصلاح ساختار بودجه نویسی و در حوزه سیاسی تغییر ساختار از ریاستی به پارلمانی مطرح بود.

وی با بیان اینکه ساختار نخست وزیری در مقایسه با ریاست جمهوری منافع زیادی برای کشور دارد، افزود: در شکل ریاست جمهوری نقارهایی در اداره کشور به وجود می آید که مصادیقش را در دوره ریاست جمهوری آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و دولت کنونی شاهد بودیم و هستیم.

این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: ما آماری را درآوردیم که نشان می داد الان وقتش هست چون زمینه ها و بسترهای تغییر ساختار نظام از ریاستی به پارلمانی در کشور وجود دارد به شرطی که بتوانیم احزاب را در قالب قانون اساسی شکل دهیم.

وی با بیان اینکه دو ماه پیش در توئیتی نوشتم «این مجلس قرار است کارهای مهمی از جمله تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی را انجام دهد»، درباره پیگیری این موضوع افزود: چون من آن توئیت را زدم الان مراجعه به من زیاد می شود، هفته گذشته هم چند نماینده به من گفتند «می خواهی طرح را مطرح کنی یا خیر» در جواب گفتم «الان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است بنابراین الان شدنی نیست».

عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس بیان کرد: هم اکنون اصلاح قانون «انتخابات ریاست جمهوری و شوراها» در دستورکار کمیسیون شوراها و امور داخلی است، بعد از آن اصلاح قانون انتخابات مجلس انجام می شود. معتقدم اول باید نحوه برگزاری انتخابات مجلس از شکل سنتی یک قدم به جلو بیاید یعنی انتخابات حزبی و استانی شود وقتی مجلس با چنین انتخاباتی تشکیل شد، خیلی راحت می تواند قانون تغییر ساختار نظام ریاستی به پارلمانی تصویب کند.

وی با بیان اینکه بعید است تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی در مجلس یازدهم اتفاق بیفتد، افزود: الان مجلس حزبی و استانی تشکیل نمی شود. مجلس کنونی باید قدم اول را با اصلاح قانون انتخابات بردارد تا مجلس بعدی حزبی و استانی روی کار آید وقتی مجلس حزبی و استانی تشکیل شد وارد تغییر ساختار از ریاستی به پارلمانی شود.

ولی اسماعیلی تأکید کرد: اگر مقدمات کار خوب فراهم شود اتفاق خوبی است اما اگر بدون مقدمه و فقط با این نیت که دولت کنونی ناموفق بود چون به جوانان میدان نداد، به نقاط قوت داخلی توجه نکرد و همه نگاهش به بیگانگان، برجام و اروپا بود، پس بنابراین باید ساختار از ریاستی به پارلمانی تغییر کند تا مسئله حل شود؛ خیر با این نوع نگاه موافق نیستم و معتقدم دولت آقای روحانی باید پاسخگوی ناکارآمدی خودش باشد و نمی توان با طرح چنین موضوعاتی عملکرد ناموفق دولت کنونی را توجیه کرد.

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها