کد خبر: 426502
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۰۸:۱۰:۰۲
| |

احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند به توافق جمعی برسند؟

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شورای عالی سیاستگذاری در واقع  مقطعی را تجربه کرد که آن مقطع در حال حاضر اثرگذار نیست. به عبارتی آن رویه قبلی نمی‌تواند در حال حاضر رویه مناسبی با همان شکل و شیوه قبلی خود باشد و نباید انتظار داشت که همان اثرگذاری قبلی خود را داشته باشد.

احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند به توافق جمعی برسند؟
کد خبر: 426502
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۰۸:۱۰:۰۲

اعتمادآنلاین| اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در این باره که اصلاح‌طلبان با اتفاقاتی که برای شورای عالی سیاستگذاری رخ داده به نوعی دچار حاشیه شده‌اند، گفت: شورای عالی سیاستگذاری در واقع مقطعی را تجربه کرد که آن مقطع در حال حاضر اثرگذار نیست. به عبارتی آن رویه قبلی نمی‌تواند در حال حاضر رویه مناسبی با همان شکل و شیوه قبلی خود باشد و نباید انتظار داشت که همان اثرگذاری قبلی خود را داشته باشد.

او افزود: آنچه که مهم است، ایجادِ احساس تعلق خاطر در مردم به رأی خودشان است که باید احزاب و گروه‌های سیاسی در گام اول بتوانند به آن حوزه وارد شوند و آن را ایجاد کنند. نکته دوم اینکه احزاب و گروه ها در حال حاضر در شرایط مذاکره هستند، بیشتر از اینکه تصمیم گیری کنند. در واقع این احزاب و گروه ها در موقعیتی قرار گیرند که باب گفتگو را تقویت کنند که هنوز شکل نگرفته است.

بروجردی با تاکید بر اینکه شکل‌گیریِ باب گفتگو بین احزاب بسیار مهم است، اشاره کرد: احزاب باید احساس کنند که می‌توانند به یک توافق و جمع بندی برسند. راهش هم این است که بتوانند در زمینه شیوه کار گفتگو کنند. شیوه کار در مقطعی این بود که احزاب دور هم بنشینند و کاندیدا از بین خودشان انتخاب و نماینده‌ای تعیین کنند. آن نماینده انتخاب شورا باشد و فصل الخطابی مطرح شود. احزاب یک شورای داوری و یک شورای تصمیم گیری داشتند اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که هر یک از احزاب، به تنهایی مدعی هستند و شرایط مثل گذشته نیست. بدین گونه که احزاب این احساس را داشته باشند رأی‌شان باید همپوشانی داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: احزاب باید تلاش کنند این همپوشانیِ آراءِ خود را تامین کنند مثلا اصلاح طلبان یا حتی جناح مقابل، در حقیقت یک سخن واحد داشته باشند که این به مردم و حتی اعتماد آنها، کمک می‌کند. یعنی وقتی می گویید که اعتمادسازی چگونه ایجاد شود یکی اینکه آنهایی که مدعی‌اند ما می‌خواهیم شکل خاص انتخابات را برگزار کنیم و در این زمینه کمک کنیم، اینها با یک فرمول، وارد گود بشوند نه اینکه هر کدامشان بخواهند نگاه جداگانه‌ای داشته باشند.


او عنوان کرد: در انتخابات اخیرِ مجلس این احساس ایجاد شد که کسانی که وارد مقوله انتخابات شده بودند به نوعی دچار تشتت آراء و فاقد یک رأی واحد بودند به ویژه اینکه گفته شد، احزاب اگر خواستند خودشان می‌توانند جداگانه کاندیدا و نماینده داشته باشند، معرفی کنند و در نتیجه لیست بدهند. اما مردم نتوانستند به توافق برسند اگر اینها بتوانند بدون اینکه هریک لیست جدا یا کاندیدای جدایی داشته باشند و یک حرف بزنند، اعتماد مردم بیشتر جلب می‌شود تا اینکه ما فکر کنیم که نه ما خیلی رفیقیم و مشکلی هم نداریم اما نهایتا من لیست خودم را می دهم و تو هم لیست خودت را بده. بنابراین این گونه نمی‌توان به وحدت رسید چراکه در مردم این باور ایجاد نخواهد شد.

رئیس کتابخانه ملی ایران در پایان بیان کرد: بنابراین احزاب و گروه ها باید تلاش کنند با یک وحدت رویه پیش بروند و در عمل نشان بدهند و اینگونه نباشد که در اخبارِ مربوط به نشست هایشان به گونه دیگری طراحی شود که اینها آسیب زننده است و مهمترین آسیب‌ها این است که مردم، اعتماد نخواهند کرد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها