کد خبر: 426285
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ۰۸:۳۴:۳۴
| |

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت:

رویکرد متفاوت در برگزاری عزاداری محرم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: امسال باید رویکردی متفاوت در عزاداری محرم پیش‌گیریم، رویکردی استثنایی که در طول تاریخ عزاداری‌های ایران اسلامی سابقه نداشته است.

رویکرد متفاوت در برگزاری عزاداری محرم
کد خبر: 426285
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۵ ۰۸:۳۴:۳۴

اعتمادآنلاین| غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: محرم امسال، محرمی متفاوت است. شیوع ویروس کرونا در ایران و سایر نقاط جهان در همه ابعاد زندگی اجتماعی، اقتصادی و شرایط سیاسی تغییراتی را ایجاد کرده و تاثیرات مثبت و منفی به وجود آورده است. به دلیل شیوع این ویروس همه‌گیر نه تنها کسب و کارها و زندگی جاری و روزمره بلکه مراسمات و مناسبت‌ها نیز تحت تاثیر قرار داده، شکل و شیوه برگزاری همه مراسم‌ها و روش‌های دیرینه و ثابت و مرسوم آنها را تغییر داده است. یکی از دیرینه‌ترین مناسبت‌های عزاداری در ایران اسلامی، برگزاری مراسم سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ماه محرم است. در این ایام مرسوم بوده که مردم در تکایا، هیات‌ها و حسینیه‌ها گرد هم جمع می‌آمدند و عزاداری می‌کردند. دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی در خیابان‌ها و کوچه‌ها به راه می‌افتادند و در میادین شهر تجمع می‌کردند و برای سبط رسول گرامی اسلام عزاداری می‌کردند. همچنین به خاطر تبرک و به قصد خدمت، بانیان برگزاری اینگونه مراسمات تلاش می‌کردند که در پایان مراسم نذوراتی را به عزاداران حسینی تقدیم کرده و با ناهار یا شام عزاداران را اطعام کنند.

این رویه اما امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار دارد و محدودیت‌هایی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام شده که هیات‌های مذهبی موظف به رعایت آن هستند. همچنین مقام معظم رهبری نیز بر رعایت این اصول اعلامی تاکید کرده و همچنین بیان داشته‌اند که خودشان نیز از این محدودیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های کارشناسی تبعیت خواهند کرد. بنابراین امسال باید رویکردی متفاوت در عزاداری محرم پیش‌گیریم، رویکردی استثنایی که در طول تاریخ عزاداری‌های ایران اسلامی سابقه نداشته است . درهای حسینیه‌ها و تکایا بسته باشد یا با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک مراسم‌ها برگزار شود، عزاداری‌ها از طریق بلندگوها به گوش برسد، روضه و نوحه از طریق تلویزیون پخش شود یا در فضای مجازی برگزار شود. به تبع این تصمیمات غذا دادن یا اطعام عزاداران حسینی در ماه محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی نیز تحت‌الشعاع مساله کرونا قرار گرفته است و همان‌طور که ستاد ملی مدیریت کرونا تاکید کرده باید با حفظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی این سنت دیرینه را انجام داد. چندی پیش در مصاحبت با یکی از دوستان اصفهانی که مسوول حسینیه ارشاد اصفهان است، دریافتم که در این حسینیه نه‌تنها شیوه عزاداری به سبب شیوع کرونا تغییر کرده بلکه در یک حرکت ابتکاری شیوه اطعام دادن به عزاداران نیز متفاوت از پیش است. این حسینیه در هر شب از 10 شب ابتدای محرم قریب به هزاران نفر را در قالب شام یا ناهار اطعام می‌کرده است اما امسال تصمیم گرفته شده که همان مبلغی که صرف اطعام این 10 شب می‌شده در قالب کارت‌های هدیه 300 هزار تومانی بین فقرا و مستمندان توزیع شود. این اقدام و این رویکرد مناسب با شرایط موجود اقتصادی قطعا برکت را به تکایا و خیمه‌گاه‌های حسینی روانه می‌کند و اطعام مهربانانه ایتام در شرایط بغرنج اقتصادی و شرایط سخت معیشتی می‌تواند باری را از دوش برخی خانواده‌ها بردارد و موجبات رضای خداوند سبحان را نیز فراهم آورد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها