کد خبر: 424149
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

ردپای اپراتور موبایل عراق در ترور سردار سلیمانی

یک شرکت تلفن همراه چه اطلاعات حساسی را می‌توانسته از گوشی یکی از همراهان ابومهدی المهندس در اختیار نیروهای آمریکایی قرار دهد؟

ردپای اپراتور موبایل عراق در ترور سردار سلیمانی
کد خبر: 424149
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| 7‌ماه پس از ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده شهید سپاه قدس به همراه ابومهدی المهندس، معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به وسیله پهپاد نیروهای آمریکایی اکنون رازهای جدیدی در این رابطه فاش شده است.

روز گذشته پایگاه خبری شفق نیوز به نقل از «یک منبع آگاه» گزارش داد که کمیته تحقیق ویژه این ترور براساس اسناد و مدارکی که از رهبران الحشد الشعبی دریافت کرده متوجه شده که یک اپراتور موبایل عراق احتمالا در افشای محل رفت‌وآمد سردار سلیمانی و روند انجام این اقدام تروریستی نقش داشته است.

براساس گزارش‌های منتشر شده این اپراتور موبایل عراق که نامش فاش نشده اطلاعات رصد شده از تلفن همراه یکی از همراهان المهندس را در اختیار فرماندهی ارتش آمریکا در پایگاه ویکتوریا در فرودگاه بغداد قرار داده است. ابومهدی المهندس، رئیس ستاد الحشد الشعبی عراق و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد جمعه 13دی1398 به‌همراه 8نفر دیگر در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور(پنتاگون) ترور و به شهادت رسیدند.

اما یک اپراتور موبایل از لحاظ فنی می‌تواند چه اطلاعاتی را در اختیار سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی قرار دهد؟

اطلاعات حساس و یک خیانت بزرگ

در عراق آسیاسل، زین و کورک‌تلکام اپراتورهای مشهور عراق هستند که برخی از آنها با اپراتورهای ایرانی هم خدمات مشترک رومینگ دارند.

ماجرای کمک یک اپراتور موبایل عراق هنوز در حد اتهام است اما درصورت اثبات، یک خیانت بزرگ به‌حساب می‌آید. هرچند جاسوسان دیگری هم در این ماجرا دخیل بوده‌اند اما واقعیت این است که اپراتورهای موبایل اطلاعات حساسی را از کاربران خود در اختیار دارند. ساده‌ترین مورد، دسترسی داشتن به پیامک‌های کاربران است که اپراتورهای موبایل می‌توانند آنها را رصد کرده و حتی زنجیره ارسال‌های یک پیامک خاص را ردگیری کنند.

همچنین درصورت داشتن تجهیزات، شنود مکالمات یک کاربر روی شبکه تلفن همراه درصورت رعایت نکردن موارد امنیتی و کدگذاری صوت کار بسیار راحتی است. درصورت استفاده فرد همراه المهندس از سیم‌کارت عراقی (که احتمال آن بسیار بالاست) حتی درصورت نداشتن تلفن هوشمند، اپراتور موبایل ارائه‌کننده سیم‌کارت اطلاعات حساسی را در اختیار دارد. تلفن‌های هوشمند به‌خاطر داشتن قابلیت اتصال به جی‌پی‌اس یا سامانه موقعیت‌یاب جهانی بسیار ساده‌تر قابل ردگیری و مکان‌یابی هستند اما در تلفن‌های قدیمی یا به‌اصطلاح فیچرفون‌ها هم این مسئله ممکن است.

اطلاعات مکانی مهم

تلفن‌های همراه حتی از نوع قدیمی همگی روی شبکه یک اپراتور موبایل قابل شناسایی و رصد هستند. حتما شما هم در فیلم‌ها دیده‌اید که خلافکاران زمانی که نیروهای پلیس در تعقیب‌شان هستند سیم‌کارت‌شان را از گوشی بیرون می‌آورند و موبایل‌شان را مثلا از پنجره ماشین به بیرون پرت می‌کنند. همه گوشی‌های تلفن همراه دارای یک کد منحصر به فرد مشهور به IMEI یا شناسه جهانی تجهیزات سیار هستند. این شماره روی هر اپراتور موبایلی، دستگاه تلفن همراه را شناسایی می‌کند و به همین‌خاطر در رجیستری باید روی شبکه ثبت شود.

علاوه بر این سیم‌کارت‌های موبایل به‌صورت بین‌المللی با یک شماره مشهور به ICCID شناسایی می‌شوند. حتی بدون داشتن جی‌پی‌اس چون تلفن‌های همراه دستگاه‌هایی هستند که ارسال و دریافت امواج دارند. تلفن‌های همراه برای ارتباط به دکل‌های ارتباطی مشهور به بی‌تی‌اس وصل می‌شوند. براساس شدت سیگنال‌های ارسال و دریافت شده به بی‌تی‌اس‌ها، هر اپراتور موبایلی می‌تواند با روش مشهور مثلث‌سازی محل گوشی موبایل را تعیین کنند. در روش ناوبری هذلولی هم با توجه به تأخیر (TDOA) بین دریافت سیگنال توسط دو دکل از یک منبع (گوشی) و محاسبه فاصله هرکدام از آنها با منبع سیگنال‌ها، یک هذلول به‌دست می‌آید.

رسم تمام مکان‌های بالقوه(مکان هندسی) از گیرنده برای این تأخیر اندازه‌گیری شده نمودارهایی از یک سری خطوط هذلولی تولید می‌کند. با در اختیار داشتن اندازه‌گیری‌های به‌دست آمده از سیگنال دریافتی و انطباق آن با یکی از خطوط هذلولی مکان گیرنده را در 2محل مشخص می‌کند. با وجود 3دکل، مختصات X (طول) و Y (عرض) موقعیت گوشی و با وجود دکل چهارم مختصات Z (ارتفاع)‌اش هم به‌دست می‌آید. با توجه به‌وجود تعداد زیادی دکل، مختصات پیدا شده دقیق‌تر هم به‌دست خواهد آمد.

منبع: همشهری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها