کد خبر: 423864
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ۱۵:۰۵:۰۰
| |

ناصر قوامی در واکنش به اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان:

حرف‌های آیت‌الله جنتی نه حقوقی است و نه فقهی / نظارت استصوابی بدعتی است که شورای نگهبان بعد از رحلت حضرت امام گذاشت

نماینده مجلس در دوره ششم گفت: این نظارت استصوابی بدعتی است که شورای نگهبان بعد از رحلت حضرت امام گذاشت و همچنان هم ادامه دارد. متاسفانه هر روز هم این موضوع را کش می‌دهند. حتی آقای جنتی یک بار گفته بود که هرچیزی که فقهای شورای نگهبان را محدودکند، خلاف شرع است. یعنی تا این حد!».

حرف‌های آیت‌الله جنتی نه حقوقی است و نه فقهی / نظارت استصوابی بدعتی است که شورای نگهبان بعد از رحلت حضرت امام گذاشت
کد خبر: 423864
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ۱۵:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| «اگرچه نظارت ما بر نمایندگان دائمی است، اما شورا به‌دلیل اشکال قانونی نمی‌تواند در دوره چهارساله نمایندگی، فردی را که دچار انحراف و فساد می‌شود از ادامه کار منع کند که این نقیصه باید برطرف شود». این اظهارنظر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در دیدار با اعضای مجلس طی روزها گذشته حسابی سر و صدا به پا کرده و با واکنش‌هایی همراه بوده است.


ناصر قوامی، نماینده مجلس در دوره ششم درباره سخنان دبیر شورای نگهبان گفت: من مقاله‌ای درباره نظارت از نظر فقه و حقوق دارم که در آن گفته‌ام اگر نظارت در جایی بدون قید آید همان نظارت اطلاعی است. نظارت در وقف و وصیت اما استصوابی است و فقها اینطور نوشته‌اند. در فقه اسلامی اصولا در این دو مورد نظارت داریم و این نظارت نیز اگر با قید استصواب همراه نباشد، اطلاعی است.


وی افزود: این نظارت استصوابی بدعتی است که شورای نگهبان بعد از رحلت حضرت امام گذاشت و همچنان هم ادامه دارد. متاسفانه هر روز هم این موضوع را کش می‌دهند. حتی آقای جنتی یک بار گفته بود که هرچیزی که فقهای شورای نگهبان را محدودکند، خلاف شرع است. یعنی تا این حد!


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: نمی‌توان کسی که به عنوان نماینده مردم در مجلس انتخاب شده را برکنار کرد مگر آنکه جرمی مرتکب شود و در مراجع صالح قضایی از خدمات عمومی منع شود. البته این تشخیص هم به عهده دادگاه است و اگر جرمی صورت گرفته باشد و آن جرم مجازات در پی داشته باشد، دادگاه می‌تواند نماینده را برکنار کند. یا اینکه در همان ابتدای کار اعتبار نامه فرد توسط نمایندگان مجلس رد بشود.


قوامی با انتقاد از اظهارات اخیر جنتی گفت: من فکر می‌کنم که این حرف‌ها نه حقوقی است و نه فقهی. این حرف‌ها درست نیست و اگر بدعت گذاشته شود، وضعیت مجلس از این بدتر هم خواهد شد.


وی در پاسخ به اینکه این اظهارات چقدر احتمال تحقق دارد نیز گفت: ممکن است جلساتی بوده و در آن تصمیماتی در این جهت گرفته شده باشد تا ایشان هم این حرف‌ها را بزند. قطعا در این صورت موضوع عقبه دارد و ممکن است و عملی شود. اما این احتمال هم وجود دارد که صرفا اظهار نظر آقای جنتی باشد و در این صورت راه به جایی نمی‌برد و قابل اجرا نخواهد بود.

منبع: آزادی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها