کد خبر: 412892
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۹ ۰۹:۲۲:۰۰
| |

مشکلات معیشتی برای مردم سیستا‌ن‌وبلوچستان؛ معضل صیادان چیست؟

نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم در مورد فعالیت کشتی‌های صید ترال در آب‌های سیستان و بلوچستان هشدار داد و گفت: صیادان ما با مشکل معیشتی رو به رو شده و شناورهای آن‌ها به علت بی‌تدبیری امکان صید ندارد.

مشکلات معیشتی برای مردم سیستا‌ن‌وبلوچستان؛ معضل صیادان چیست؟
کد خبر: 412892
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۹ ۰۹:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| معین الدین سعیدی نماینده مجلس از حضور کشتی‌های صید ترال(نوعی از صید آبزیان گفته می‌شود که به وسیله تور ماهیگیری بزرگی انجام شده و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود) در آب‌های سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: عمده ماهی‌های کشور از آب های استان سیستان و بلوچستان صید می‌شود. آمارها عددی بیش از 70 درصد را در این زمینه نشان می‌دهند. صیادان ما در این منطقه با مشکل صید ترال مواجه شده‌اند. کشتی‌های بزرگی به این آب‌ها می‌آیند و همه ذخایر آبزی را صید می‌کنند.

نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم با بیان این که «این کشتی‌ها به صورت مجاز کار می‌کنند» مدعی شد: یعنی مجوز بخش دولتی شیلات، اجازه کار را به آن‌ها می‌دهد. هیچ نظارتی روی این کشتی‌ها نیست. این کشتی‌ها قانونا نباید وارد آب‌های شوند اما ورود می‌کنند و ذخایر را صید می‌کند.صید ترال با روش‌های عجیبی و غریبی انجام می‌شود. مثلا در بعضی مواقع آبزیان را دچار شوک الکتریکی می‌کنند. گاهی اوقات همه آبزیان را بدون انتخاب از روی سطح دریا جمع می‌کنند. این نوع صید هم برای صیادان مشکلات معیشتی به وجود آورده است.

سعیدی در مورد تبعات زیست محیطی صید ترال هشدار داد و گفت: این نوع صید مشکلات زیست محیطی زیادی به وجود آورده است. این کشتی‌ها معتقدند که ماهی‌های حرام گوشتی را صید می‌کنند که نخوردنی هستند. باید بگویم که این طور نیست. اگر هم اینطور باشد، ماهی‌های ناخوردنی در محیط زیست ما نقش سازنده‌ای دارند. در چرخه غذایی فعال هستند. بعضی از این ماهی‌ها غذای ماهی‌های خوردنی هستند. نوع روش صید ترال بگونه‌ای است که اثری از هیچ نوع آبزی باقی نمی‌ماند.

نماینده مردم چابهار در مجلس «صید ترال» را روشی منسوخ و غیرمرسوم دانست و گفت: شیلات در سال جهش تولید باید مجوز را به صیادان ما بدهد اما هزاران شناور ما به علت بی‌تدبیری امکان صید ندارد. اما صیدهای ترال که معمولا با شرکت‌های دیگر فعالیت می‌کنند همه ذخایر آبزی ما را از بین می‌برند. در گذشته در حوزه جاسک و سیریک فعالیت می‌کردند که با همت برادران سپاهی جمع شدند اما هم‌اکنون به منطقه چابهار و کنارک آمده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها