کد خبر: 411167
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۸:۳۵:۰۰
| |

بزرگ‌ترین مخالف و دشمن ایران در کاخ سفید را بشناسید+عکس

موسوی گفت برایان هوک در مبادله زندانیان ٖکارشکنی می‌کرد

بزرگ‌ترین مخالف و دشمن ایران در کاخ سفید را بشناسید+عکس
کد خبر: 411167
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۱۸:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نتایج «عالی» در پی داشته و ایالات متحده از طریق این فشارها توانسته است که دسترسی تهران به میلیاردها دلار منابع مالی را قطع کند.

برایان هوک در یک گفت‌وگوی ویدئویی با بنیاد هریتج همچنین گفت که واشینگتن در تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است.

حالا عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، در زمینه مبادله زندانیان بین دو کشور «کارشکنی» کرده تا این مبادله انجام نشود.

هوک


موسوی، گفت: «بر اثر تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه آمریکا، تعدادی گروگان در آمریکا و حتی تعدادی نیز در خاک اروپا و دیگر کشورها داریم که به جرم دورزدن تحریم‌های غیرقانونی این کشور و بنا به درخواست آمریکایی‌ها، در این کشورها بازداشت شده‌اند.» وی افزود: «از آنجا که این تحریم‌ها و متعاقب آن، اتهام دورزدن تحریم‌ها را غیرقانونی و ناموجه می‌دانیم، تلاش کرده‌ایم از طریق تمامی ابزارهای دیپلماتیک خود، هموطنان‌مان را از بند زندان‌های رژیم آمریکا، آزاد کنیم.»


موسوی با اشاره به تلاش دولت سوئیس برای آزادی دانشمندان ایرانی در بند آمریکا، اظهار کرد: «به هر حال این اقدامات[تلاش برای آزادی ایرانیان در بند آمریکا] هم در گذشته و هم دو مورد اخیر، با مساعی دولت سوئیس و سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران انجام شد. آنها[دولت سوئیس] تلاش ‌کردند و ما قدردان تلاش‌های آن‌ها بودیم و هستیم که باعث ‌شدند هموطنان و دانشمندان ایرانی که برای مردم ایران، عزیز هستند، به وطن و به خانواده شان بازگردند.»

وی در ادامه با واهی خواندن اتهامات دو دانشمند ایرانی آزادشده و نیز با اشاره به تبرئه آنها در دادگاه‌های آمریکا، گفت: «ما تلاش کردیم تا آمریکایی‌ها، بهانه‌های جدیدی پیدا نکنند و از سویی، متاسفانه شاهد کارشکنی‌هایی از سوی آنها بودیم. حتی آقای برایان هوک که مثلا مسوول این کار[تبادل زندانیان] بود، تلاش می‌کرد تا زندانیان ایرانی و حتی همین شهروند آمریکایی یعنی آقای وایت، آزاد و مبادله نشوند. »

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: «آنطور که من اطلاع دارم، آقای وایت هم سرطان داشت و هم ایدز و حتی اخیرا، یک بار، کرونا هم گرفته بود. به همین خاطر دستگاه‌های مختلف ما از جمله قوه قضاییه، نیروهای امنیتی و وزارت امور خارجه، از باب مسائل انسانی سعی ‌کردند تا آقای وایت پس از ابتلا به کرونا، آزاد شود.» موسوی تصریح کرد: «آقای وایت چون آشنایی در ایران نداشت، به همین دلیل سفارت سوئیس او را نگهداری می‌کرد تا اینکه مقدمات آزادی او فراهم شد.»


وی با اشاره به تبادل وایت در ازای دو دانشمند ایرانی، گفت: «ما آقای وایت با این وضعیتی که داشت، را دادیم چون حتی خود آمریکایی‌ها تمایلی به آزادی او نداشتند و در پی این بودند که او در ایران از دنیا برود و بتوانند از این وضعیت سوءاستفاده کنند و در ازای آن، دو نفر از دانشمندان برجسته و متخصص کشورمان را به آغوش کشور بازگرداندیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها