علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران:

شیب کرونا در کشور نزولی است/ 280 شهرستان در وضعیت سفید هستند

ربیعی در ابتدای نشست خبری خود با ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت شیوع کرونا اعلام کرد که شهرستان‌های سفید کشور به 280 شهرستان افزایش یافته است. 

شیب کرونا در کشور نزولی است/ 280 شهرستان در وضعیت سفید هستند
کد خبر: 405649
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۲:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست خبری علی ربیعی، سخنگوی دولت به روال هفته‌های گذشته با تعداد محدود رسانه‌ها با توجه به شیوع کرونا در ساختمان کوثر در حال برگزاری است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، ربیعی در ابتدای نشست خبری خود با ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت شیوع کرونا اعلام کرد که شهرستان‌های سفید کشور به 280 شهرستان افزایش یافته است.

او افزود: خوشبختانه نقاط سفید در سطح کشور در حال افزایش است و به 280 شهرستان افزایش پیدا کرده است. همچنین روند بهبودی و درمان بیماران مبتلا به کووید 19 پس از چین و سوئیس در رتبه سوم جهان قرار دارد. میانگین بهبودی بیماران ما بسیار خوب است و تقریبا 94 درصد بهبودی داریم. در حالی که میانگین جهانی بهبود بیماران مبتلا به کووید-19، 84 درصد است.

سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد که شیب بیماری کرونا در کشور با روند کندی در حال نزولی شدن است و تهران با شرایط بهتری روبرو است.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه آخرین گزارشی که در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه شد نشان می دهد عدد مولد نسلی یا به تعبیری RE در کمتر از چهار هفته به زیر عدد یک رسیده است، گفت: یعنی میزان انتقال کرونا از یک نفر به سه نفر در اسفند ماه امروز به کمتر از یک نفر رسیده است. این شاخص بسیار خوبی است که یک بیمار حتی یک نفر را مبتلا نمی کند. گزارش ها در ستاد ملی نشان می داد که ما از مرحله مدیریت و کنترل بیماری عبور کرده ایم و امروز کادر وزارت بهداشت و درمان کشور و تمام دستگاه های همکار وارد فاز مهار بیماری شده اند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه فاز مهار بیماری قطعا نیازمند تداوم همکاری بالای 83 درصد کنونی است که داشته ایم، ادامه داد: ما ناگزیر و ناچار هستیم اقتصاد را سرپا نگه داریم. تجربه به ما نشان داد و حتی کشورهایی که بعد از ما درگیر این بیماری شدند، فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند یک استراتژی صحیح بوده است و این استراتژی قطعا با همکاری صاحبان صنایع، کارگران و افرادی که در بخش های خدمتی خدماتی و کارمندان دولت و همچنین شهروندان امکان پذیر است.

ربیعی ادامه داد: ما می‌توانیم با وجود کرونا، جان باختن کمتری را داشته باشیم و همینطور زندگی روزمره مردم در جریان باشد و اقتصاد کشور هم از کار نیفتد.

از نامه وزارت کشور و تهدید علی مطهری به پیگیری حقوقی بی‌اطلاع هستم

علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نامه وزارت کشور که گفته می‌شود از طرف عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور که امروز در صحن علنی مجلس قرائت شدن و در آن علی مطهری تهدید شده که اگر اسناد و مدارک قصور وزارت کشور در جریان حوادث آبان 98 را ارائه ندهد، مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد، اعلام کرد: «از این نامه و موضوعات و حواشی آن بی‌اطلاع است و باید در این باره کسب اطلاع کند.»

معتقدیم تصمیم به برکناری وزیر صمت حرفه‌ای بوده است

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نحوه برکناری رضا رحمانی، وزیر سابق صمت واکنش نشان داد. او در پاسخ به سوال خبرنگار که مطرح کرد شما همواره نسبت به عملکرد دولت‌های نهم و دهم منتقدانه برخورد می‌کردید اما خودتان وزیر صمت را به همان شیوه برکنار کردید، گفت: ما همچنان با روند دولت گذشته مخالف هستیم. شما یک موضوع را در یک نقطه شنیده‌اید. تصمیم برای انجام این کار یک روند بوده و به این شکل نبوده که رئیس‌جمهوری به یک باره تصمیم به برکناری وزیر صمت گرفته باشد.

او در ادامه با تاکید بر اینکه نیازمند استراتژی‌های صنعتی و برنامه‌های تحریمی هستیم، افزود: حتما باید صادرات بدون نفت را تجربه کنیم. نیازمند کنترل قیمت بازار در کشور هستیم. همه این مجموعه مکاتبات مفصلی در چند ماه گذشته بوده و توصیه‌ها و تاکیداتی داشته است. نیاز داشتیم که خودرو به یک باره دچار بی‌ثباتی نشود. نیازمند اصلاحات بودیم. کنترل چهار وزارتخانه در یک وزارتخانه سخت است.

ربیعی در ادامه با تاکید بر اینکه نیازمند تحول مدیریتی هستیم، گفت: تصمیم یک شبه گرفته نشده است. نیازی ندارد که این تصمیم وجه سیاسی داشته باشد. برخلاف مطالبی که مطرح شده معتقدیم که این تصمیم دولت یک تصمیم حرفه‌ای بوده و امیدواریم که نشانه‌های آن را در بازار خودرو و دیگر بازارها و شرایط اقتصادی کشور ببینیم.

هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیست

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری در پاسخ به این پرسش که واکنش ایران نسبت به تهدید آمریکا درباره جلوگیری از صادرات نفت ایران به ونزوئلا چیست؟ گفت: هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیست و ما هم مایل به داشتن رابطه تجاری و مبادله نفت با ونزوئلا هستیم. ما می‌خواهیم از عدم راهزنی دولت آمریکا که مسبوق به سابقه است مطمئن شویم و امیدواریم که جامعه جهانی هم در این زمینه کارهای لازم را انجام دهد.

او افزود: امیدواریم آمریکا دچار چنین خطایی نشود. وزیر امور خارجه هشدار داد، در دولت بررسی و موضوع در شورای عالی امنیت ملی هم مطرح شد. البته که ما در صورت هرگونه اقدامی در این زمینه تمام گزینه‌ها را برای خود محفوظ می‌دانیم و به فراخور آن واکنش نشان خواهیم داد.

جذب نمایندگان صرفا از طریق کارگروهی در دفتر رئیس‌جمهوری انجام می‌‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه طبق اخبار مطرح شده، دبیر هیات دولت نامه ای را به دستگاه های دولتی ابلاغ کردند که نمایندگان مجلس دوره دهم در دستگاه دولتی به کار گیری شوند، گفت: من این خبر و واکنش ها را در فضای مجازی دیدم اما متاسفانه قلب واقعیت صورت گرفته است. مانند خیلی از موارد دیگر مثل تفکیک وزارت بازرگانی نیز این اتفاق رخ داد. ما به دلیل اینکه در دوران تحریم نیاز به کنترل به موقع بازار داشتیم بیان شد که اینها می خواهند وزارت خانه جدید درست کنند که وزارت رانت ایجاد شود، درست هرچه تصمیم گرفته می شود در نقطه مقابل، این اظهار نظرها صورت گرفته است.

ربیعی بیان کرد: اتفاقا این وزارتخانه به شفافیت کمک می‌کرد. این نیز از همین جنس است. معمولا در هر دوره ای از مجلس فشارهایی برای جذب نمایندگان زیاد می‌شود و من خودم تجربه اش را داشتم، چه در دورانی که در وزارت بودم چه در دوران قبل که افرادی بودند و تماس می گرفتند و آدم به بنگاه ها و دستگاه های مختلف معرفی می‌کردند. شما به نهادهای عمومی و سایر دستگاه های اجرایی نگاه کنید، اتفاقا رویه مذمومی بوده است که تجربه اش را داشتیم و سنت غلطی بوده که با لابی گری صورت می‌گرفته است‌.

او درباره دلیل انتشار این خبر و سابقه مطلبی که موجب شایعه شدن این موضوع شده است، بیان کرد: چند روز پیش گزارشاتی در مورد فشارهای اعمالی ارائه می شد و به منظور جلوگیری از فشار به دستگاه ها و وزارتخانه ها، دولت ممنوع اعلام کرد. یعنی در دولت بحث شد و مذاکره هر وزارت خانه برای جذب ممنوع شد. به همین منظور دولت برای اینکه دست و بال دستگاه های اجرایی را برای نه گفتن باز بگذارد، این موارد را منوط به بررسی در کارگروهی در دفتر رئیس جمهور کرد، اتفاقا مصوبه هم همین است و نمی دانم مصوبه خیلی محرمانه چطور به بیرون اعلام می‌شود. مصوبه هم دقیقا بیان می کند ممنوع است.

تعدادی از نمایندگان مجلس کارمند دولت هستند

سخنگوی دولت گفت: دستگاه ها حق به کارگیری نمایندگان دوره قبل را ندارند اما بدانید تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم کارمند دولت هستند و طبیعتاً پس از دوره نمایندگی باید خود را به دستگاه مربوطه معرفی کنند، تعدادی هم کارمند دولت نیستند اما دارای تحصیلات علمی و اجرایی هستند که ممکن است علاقمند باشند با رعایت قوانین در بخش های قرار گیرند.

او با تاکید بر اینکه به کارگیری نیرو در سیستم و پست های دولتی فرآیند خاص خود را دارد و از دستگاه های امنیتی استعلام می شود که منع قانونی نداشته باشد، افزود: بر این اساس کمیته ای گذاشتیم و خواهید دید در این دوره بسیار کمتر از دوره های قبل این اتفاق صورت خواهد گرفت. ما حتما این کارهای مذموم را دنبال نخواهیم کرد. کمیته ای هم که در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد برای غربالگری بود که چنین افرادی که شما نگران هستید وارد نشوند.

وقتی خواستیم وزارت بازرگانی ایجاد کنیم گفتند به دنبال وزارت رانت هستند

ربیعی همچنین در واکنش به این خبر به تلاش دولت برای تاسیس وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی اظهاراتی در این زمینه شد که متاسفانه قلب واقعیت است و آنچه بیان شده غیر از این است. ما در دوران تحریم که زندگی روزمره مردم نیاز به کنترل بازار و تامین مایحتاج مردم داشت وقتی قصد کردیم که وزارت بازرگانی را ایجاد کنیم گفتند که به دنبال ایجاد وزارت رانت هستند.

در مناطقی که وضعیت مناسب است اگر احتیاط نشود، به شرایط بحرانی برمی‌گردیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با نزدیکی تعطیلات عید فطر در استان‌هایی که شیوع کرونا وضعیت حادی دارد، محدودیت عبور و مرور انجام می‌شود یا نه، گفت: ما در تهران و آذربایجان شرقی مسئله حادی نداریم؛ اما احتیاط را داریم. در استان سیستان و بلوچستان در مورد یک روستا نگرانی داریم و در استان خوزستان هم این نگرانی وجود دارد که نماینده رییس جمهوری هم در این استان مستقر شده و محدودیت‌های داخل استانی را هم در نظر گرفتیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین در آن روستای مورد نظر در استان سیستان و بلوچستان هم غربالگری در حال انجام شدن است و امیدواریم در هر دوی این مناطق به شرایط قبل برگردیم، اما بدانیم که در مناطقی که وضعیت مناسب هست نیز اگر احتیاط و مراعات انجام نشود به شرایط بحرانی برمی‌گردیم.

تهران در روزهای اخیر میزان مرگ پایینی داشته است

ربیعی با اشاره به بهبود وضعیت تهران در روزهای اخیر بعد از شیوه کرونا گفت: خوشبختانه استان تهران مشخصاً از 30 بهمن که نخستین مورد کرونا در کشور ثبت شد، در روزهای اخیر میزان مرگ پایینی داشته است که باید شکرگزار باشیم و از مردم نیز درخواست کنیم همچنان احتیاط و مراعات را انجام دهند.

وی در پاسخ به اینکه آیا محدودیت ترددهای بین استانی در نقاطی مانند تهران و خوزستان برای تعطیلات عید فطر انجام می‌شود یا نه، تصریح کرد: فعلا بنایی برای اعمال محدودیت‌های بین استانی نداریم و همین محدودیتهای داخل استانی را در نظر گرفته و لازم تشخیص داده شده است.

سیاست پیشی گرفتن مزد به تورم را فراموش نکردیم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رابطه با موضوع افزایش حقوق کارگران قرار بود شورای عالی کار جلسه ای برگزار کند، دلیل لغو جلسه هفته گذشته پیرامون این موضوع و دلیل عدم اعمال افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه بوده است؟ گفت: جلسه به دلیل نبودن وزیر صمت به عنوان یکی از اعضای اصلی این جلسه، تشکیل نشد و وزیر اقتصاد هم احتمالا به دلیل فوت اخوی خود امکان حضور در جلسه را نداشت و نهایتا به روز دیگری موکول شد.

ربیعی تاکید کرد: شورای عالی کار به صورت منظم جلسات خود را خواهد داشت. از ابتدا هم قرار بود در جلسه بعدی موضوع حق مسکن مطرح شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: فکر می‌کنم در یکی از جلسات سخنگویی‌ با عدد و رقم در این زمینه توضیح دادم. اما در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همواره و معمولا بعد از سال در اردیبهشت یا خرداد تصمیمات اتخاذ و ما به التفاوتی پرداخت می‌شد. این دیر نیست و این تصمیم سنت همیشه بوده است و امیدوارم رقم قابل توجهی هم باشد که راضی کننده باشد. ما امسال واقعا با شرایط بد صنعتی و توان کارفرمایی به سمت این تصمیم رفتیم. ما سیاست پیشی گرفتن مزد به تورم را فراموش نکردیم.

وی اظهار داشت: از سال 85 تا 92 کل افزایش حداقلی را نگاه کنید، عقب ماندگی قابل توجهی وجود دارد. فکر می‌کنم 151 درصد این دوره تورم و حدود 12 درصد و در حوزه بازنشستگان 60 درصد شکاف مزدی و قدرت خرید داشتیم. در دورانی که شکوفایی داشتیم، سعی کردیم جبران کنیم و با این وصف که در این دو سال دولت با مشکل روبرو شده است نسبت به دوره قبل هنوز هم پیش هستیم که باید ببینیم تورم قابل پیش‌بینی ما چه اندازه خواهد بود.

ربیعی گفت: علاقه و نگرانی دولت از زندگی جامعه بازنشستگی و کارگری از ابتدای سال 92 وجود داشته است و شرایط بد اقتصاد امروز و ناتوانی سیستم های کارفرمایی شاید ما را از تصمیمات بزرگ برحذر داشته است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: وزیر کار و رفاه اجتماعی با دلسوزی تمام همه گزینه ها را بررسی می‌کنند و هر فرصتی برای جبران باشد حتما اتخاذ خواهند کرد.

وی ادامه داد: دستور جلسه شورای عالی کار مربوط به مسکن است‌ و خوشحالم که نمایندگان کاری ما آزادانه در جلسات شرکت می‌کنند ولی امضا نمی‌کنند. این را باید ارج بنهیم. ما کمتر در دوره هایی که به فرموده می‌بردند و می‌آوردند این موضوع را داشتیم.‌ امروز نمایندگان کارگران در شورای عالی کار جسورانه و مستقل دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند.

بنای دولت همیشه این بوده که بهای ارز افزایش پیدا نکند

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه آیا بحثی در رابطه با افزایش قیمت ارز و دلار در دولت مطرح شده است؟ و همچنین دولت چه تضمینی برای ورود مردم به عرصه سرمایه گذاری در بورس دارد؟ تصریح کرد: نه تنها در هیچ جلسه دولت بلکه در هیچ کمیته و ستادهای اقتصادی دولت اساسا چنین بحثی مطرح نشده است. نباید بدون اطلاعات و یا با اطلاعات غلط بگوییم دولت قصد دارد ارز را گران کند. من هم در سایت ها خواندم که دولت قصد دارد قیمت ارز را به 25 هزار تا 30 هزار تومان برساند. در تمام جلسات دولت از سال 93 کار رئیس‌جمهور را نقد می کردند که شما چرا می خواهید قیمت ارز را ثابت نگه دارید؟ بنای دولت همیشه این بوده که بهای ارز افزایش پیدا نکند. این یک سخن کاملا نادرست است.

وی افزود: در هیچ کمیته کاری دولت هم چنین ایده و نظری نبوده است. اتفاقا ما فکر می‌کردیم اگر بتوانیم به بازار سرمایه عمق بدهیم و آن را شاداب نگه داریم همانطور که بانک مرکزی و همه دستگاه ها و وزارتخانه هایی که تولیدی داشتند کمک کردند، نظرمان این بود نقدینگی ها در اینجا جمع شود و به سمت مسکن و خودرو و ارز حرکت نکند.

بورس همیشه قرار نیست با ضریب زاویه‌ای به سمت بالا باشد

سخنگوی دولت تاکید کرد: من هم معتقدم بورس را منطقی کنیم چراکه بورس همیشه قرار نیست با ضریب زاویه‌ای به سمت بالا باشد. بورس افت و خیز دارد. راه حل این است که نقدینگی مردم را به سمت حرکت سالم ببریم، بورس یک حرکت سالم است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کسری بودجه دولت ارتباطی به واگذاری شستا و ... ندارد، افزود: رقمی که دولت چقدر اوراق بفروشد مشخص است و حتی اگر به تشویق ارگان ها و نهاد ها برای عرضه می انجامد، با این هدف نیست.

او همچنین با تاکید بر اینکه قیمت ارز نه تنها مطلوب ما نیست بلکه دولت همه تلاش خود را برای آوردن قیمت به چرخه منطقی انجام خواهد داد، گفت: خوشبختانه با سیاست‌های اتخاذی دکتر همتی که سیاستگذار موفقی در حوزه بانکی بوده است، بازارهای پول و ارز ما در سه ماه گذشته که وقفه داشته است، در ثبات نسبی نگه داشته است و فکر می کنیم شرایط با ثبات بیشتری که در بازارها به وجود خواهیم آورد احیا می شود.

ربیعی عنوان کرد: از همه شما درخواست دارم در این زمینه که بنا داریم ارز را به کانال پایین تر بیاوریم و همه تلاش خود را روی مواد اولیه صنعت و کارخانه ها و تامین ارز انجام می‌دهیم تا نیازها در حوزه درمان را تامین کنیم، ما را کمک کنید تا جامعه فضای روانی آرامی داشته باشد. من نمی گویم نقد نشود و خطرات گفته نشود اما تحلیل های نادرست، لطمه و زیان می زند.

به جرأت می‌گویم هیچ دولتی به اندازه این دولت در معرض نقد رسانه‌ها و فضای مجازی نبوده است

او با تبریک روز جهانی ارتباطات گفت: این روز را به جامعه اطلاع رسانی کشور تبریک می گویم و به نمایندگی از دولت از کلیه تلاش‌های موثر جامعه اطلاعاتی و اطلاع رسانی کشور سپاسگزاری می کنم. دولت از همه دست اندرکاران اطلاع‌رسانی و آنهایی که کنش های ارتباطی مورد نیاز در جامعه کرونا زده ایران را فراهم کردند سپاسگزاری می‌کنند و برای همه آنها آرزوی توفیق دارد.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتباط بهتر دولت با جامعه گفت: دولت در بحث ارتباطی و اطلاع رسانی اقدامات بسیار خوبی داشته و من فکر می‌کنم شفافیت و پاسخگویی یکی از مهمترین آنها است، حرکت این دولت به سمت شفافیت و پاسخگویی بی‌تردید بی‌نظیر بوده و به نظر من در هیچ دوره‌ای اینگونه شفافیت و در معرض قضاوت همگان قرار گرفتن، نداشته ایم که این هم یکی از سنت‌های حسنی است که باید در کشور نهادینه شود و باقی بماند.

ربیعی تاکید کرد: به جرأت می‌گویم هیچ دولتی به اندازه این دولت در معرض نقد رسانه ها و فضای مجازی نبوده و به این اندازه زیر ذره بین و نظارت همگانی قرار نداشته است خوشحالیم که شفافیت و پاسخگویی توامان ایجاد شده است.

او ادامه داد: دولت بنا دارد با امید به خدا تا پایان دولت، روز به روز بر شفافیت و اطلاع رسانی خود بیفزاید و همین طور شرایط را برای نظارت و شفاف سازی نسبت به تصمیمات دولت فراهم خواهیم کرد.

سخنگوی دولت بیان کرد: کرونا علاوه بر زندگی اجتماعی و روزمره مردم، جهان ارتباطات رسانه ای را با شک جدیدی مواجه کرده و به همین دلیل به نظر می‌رسد نقش رسانه ها در حمایت اجتماعی و معنا بخشیدن به زندگی اجتماعی و کمک به گذار جامعه از این شرایط بی بدیل است، نقش جامعه رسانه‌ای در گذار جامعه از شرایط کنونی بسیار موثر بوده و خواهد بود.

ربیعی ادامه داد: همکاری جامعه رسانه‌ای کشور با جامعه درمان کشور بخشی از مدیریت مقابله و مبارزه با کرونا را به سرانجام رساند و به اعتقاد ما نقش مهمتر این جامعه در فردای پس از کرونا است، که بتواند صدمات و لطمات ناشی از کرونا و روح جامعه را التیام ببخشد و به بازگشت جامعه به سمت کار و زندگی با نشاط و موثر کمک کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها