کد خبر: 403178
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۱۲:۲۰:۰۰
| |

تاکید علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری:

کشور ثالثی اجازه دخالت در روابط ایران و ونزوئلا را ندارد/ آمریکا نسبت به سلامت گروگان‌های ایرانی مسئول است/ کسری بودجه کمتر از 50 هزار میلیارد تومان است

سخنگوی دولت تعاملات میان دو کشور ایران و ونزوئلا را در چارچوب حقوق بین‌الملل عنوان کرد و گفت که ارتباط ایران و ونزوئلا ربطی به کشور ثالثی ندارد.

کشور ثالثی اجازه دخالت در روابط ایران و ونزوئلا را ندارد/ آمریکا نسبت به سلامت گروگان‌های ایرانی مسئول است/ کسری بودجه کمتر از 50 هزار میلیارد تومان است
کد خبر: 403178
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۱۲:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سخنگوی دولت در نشست خبری خود درباره روابط ایران و ونزوئلا تاکید کرد: روابط ایران و ونزوئل ا ارتباطی با دیگر کشورها ندارد. او افزود: تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا برمبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، نشست خبری علی ربیعی، سخنگوی دولت امروز دوشنبه 15 در ساختمان کوثر برگزار شد. این نشست هر هفته با توجه به شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با تعداد مشخصی رسانه برگزار می‌شود.

سخنگوی دولت در نشست امروز خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره اخباری که نسبت به روابط ایران و ونزوئلا و ارائه خدمات صنعت نفت از طرف ایران و دریافت طلا به جای آن منتشر شده است، تاکید کرد: روابط ما با ونزوئلا به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد.

ربیعی در ادامه گفت: روابط ایران و ونزوئلا مانند ارتباطات بسیاری از کشورها با یکدیگر قانونی و بر مبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد.

ربیعی با بیان اینکه کشورهای ثالث و به ویژه آمریکا روی این خبر فضاسازی رسانه‌ای ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: اما باید بدانند که نه آمریکا و نه هیچ کشور ثالثی حق دخالت در تعاملات دوجانبه‌ ایران و ونزوئلا را ندارد.

سخنگوی دولت افزود: تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا برمبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته و به سایر کشور ها ارتباط ندارد، ما دو دولت هستیم که تعامل و همکاری متقابل داریم.

آمریکا نسبت به زندانیان رفتار غیرانسانی دارد

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده نسبت به یکی از زندانیان محبوس در آمریکا و رایزنی‌های دیپلماتیک درباره وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکا، توضیح داد: دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن این موضوع را پیگیری می‌کند. ما معتقدیم ایالات متحده آمریکا برخلاف ادعاهایی که دارد، درباره افراد زندانی رفتار غیرانسانی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از این افراد زندانی هم اکنون دچار بیماری کرونا شده است و اگر تست او منفی باشد به ایران باز خواهد گشت، همچنین ما در حال پیگیری وضعیت آزادی بقیه زندانی‌ها هستیم، اکثریت اینها با اتهامات واهی در زندان هستند، البته گزارش‌هایی که داریم حکایت از نگهداری این زندانیان در شرایط بد و بدون امکانات بهداشتی است؛ لذا جمهوری اسلامی می‌خواهد این گروگان‌ها بی قید و شرط آزاد شوند.

ربیعی همچنین دولت آمریکا را در زمینه سلامتی زندانیان مسئول دانست و تاکید کرد: معتقدیم که آمریکا نسبت به سلامت همه گروگان‌های ایرانی که در خاک این کشور هستند، مسئول است.

برداشت ما این است که کشورهای حاضر در برجام قصد بر هم زدن پایه‌‌ها و توافقات بین‌المللی را ندارند

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاری درخصوص واکنش ایران نسبت به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و احتمال خروج ایران از برجام در صورت بروز این اتفاق گفت: برای صحبت از چنین تصمیماتی هنوز زود است‌. در مورد خروج ایران از برجام در واکنش به تمدید تحریم تسلیحاتی هنوز تصمیم‌گیری نشده است. در مورد نحوه واکنش با توجه به روندهای موجود تصمیم گیری خواهد شد. برداشت اولیه ما این است که کشورهای باقی مانده در برجام و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به خوبی نسبت به درخواست زورگویانه و توجیه‌ناپذیر آمریکا واقف هستند.

او درباره دیگر اعضای حاضر در برجام با بیان اینکه ما این برداشت را داریم که قصد ندارند در برهم زدن پایه‌های قوانین و توافق‌های بین‌المللی با رژیم آمریکا سهیم باشند، افزود: قطعاً نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است. برای ایران قطعاً غیرقابل تحمل خواهد بود و در اولین پیامد جهانی خود هم این نهاد را برای حمایت از امنیت بین‌الملل بی‌اعتبار می‌کند.

ربیعی ادامه داد: با این وجود ما همه سناریوها را به دقت بررسی می‌کنیم و دامنه انتخاب‌های ما باز است و می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که ملایم‌ترین پیامد چنین تصمیم خصمانه‌ای برای آمریکا بسیار سخت خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی خود بی نیاز است اما این باعث نمی‌شود رفتار نسنجیده‌ای در مقابل آنهایی که ناقضان حقوق بشر هستند، داشته باشیم.

دولت هیچ دخالتی در انتخاب رئیس مجلس ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با گمانه‌زنی‌های اخیر از سوی یکی از نمایندگان مجلس، برای انتخاب رئیس مجلس و دخالت دولت در این انتخاب مشخصاً از سوی یکی از معاونین رئیس‌جمهوری، گفت: حساسیت دولت این است که مجلسی پویا، قوی و با نشاط و همراه برای پیش بردن امور مردم در حل مشکلات جامعه شکل بگیرد. این دغدغه ماست و انتخاب رئیس، هیات‌رئیسه یا روسای کمیسیون‌ها مربوط به ساز و کارهای داخلی مجلس و نمایندگان محترم است‌. دولت هیچ نظر و دخالتی در مسائل داخلی مجلس از جمله انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه مجلس و رؤسای کمیسیون‌ها ندارد و نخواهد داشت.

سخنگوی دولت گفت: بنای دولت بر همکاری با رئیس و اعضای هیات‌رئیسه آینده خواهد بود. ما همکاری خود را در بالاترین سطح خواهیم داشت و هر فردی را که نمایندگان انتخاب کنند برای دولت محترم خواهد بود. خبر مذکور را کاملاً بی‌اساس اعلام می‌کنم. اگر نماینده‌ای اعلام کرده است بگوید کدام معاون رئیس‌جمهور و برای چه فردی تلاش می‌کند. ما قطعاً می‌دانیم که چنین نظری در دولت وجود ندارد.

وی افزود: ممکن است اعضای دولت مورد مشورت عده‌ای قرار بگیرند اما آنها هم نظر خاصی ندارند. روز گذشته معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری را دیدم و ایشان گفتند هیچگونه تماس برای چنین سوالی نبوده و ایشان هم بی‌اطلاع بودند. نفیا و اثباتا در امور سایر قوا اعتقادی به دخالت نداریم نه مجلس نه قوه قضائیه. معتقد هستیم دخالت قوا در اموری که به آنها مربوط نیست پیام منفی به جامعه ارسال می‌کند. دولت عمیقأ به کار سایر قوا احترام می‌گذارد. برای یک حکمرانی خوب و آرام‌بخش برای جامعه، هم‌نشینی با سه قوه مطلوب ماست‌.

هر بازگشایی نیازمند مجوز از وزارت بهداشت خواهد بود

او در ادامه درباره تاریخ 27 اردیبهشت ماه که اعلام شده است مدارس در مناطق سفید بازگشایی خواهند شد ، بیان کرد: در ایران ما به محض اعلام خبر شیوع و زودتر از سایر کشورها مدارس را تعطیل کردیم و با توجه به سفید شدن وضعیت برخی از شهرستان‌ها، ستاد ملی تصمیم گرفت که مدارس بازگشایی شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: چون ابتدا رئیس‌جمهور اطمینان خاطر کسب نکرده بودند، زمان بازگشایی مدارس را از 20 به 27 به تعویق انداختند. بدیهی است که در هرگونه تصمیمی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است یعنی هرگونه بازگشایی نیازمند مجوز از وزارت بهداشت خواهد بود.

ربیعی اضافه کرد: رعایت فاصله‌گذاری و ضدعفونی کردن کلاس‌ها و سرویس‌ها در نوبت‌های مختلف مهمترین مسائلی است که در پروتکل‌های بهداشتی مدنظر قرار خواهد گرفت. این امر فقط برای شهرهای سفید است و در سایر موارد تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ایران چیزی به جز صلح و امنیت در منطقه را دنبال نمی‌کند

ربیعی درباره تحولات منطقه و مقابله‌های آمریکایی‌ها با اسلام در منطقه مثل حمایت و ایجاد گروه‌های تروریستی مثل القاعده و داعش و قدرت گرفتن مجدد داعش گفت: مردم آمریکا بدانند چه 11 سپتامبر و چه امروز داعش، چیزی جز اثر برنامه‌ ریزی‌های ناقص سیستم‌های امنیتی آمریکا نیست. این یک بازی است و حتما در این بازی به ضرر خود عمل می‌شود. جریان منطقه به نفع آنچه که آمریکا به دنبالش هست، نیست. توصیه می‌کنیم به این دست و پا زدن در این باتلاق‌ها خاتمه دهند و با واقعیات کنار بیایند. ایران بزرگ‌ترین کشور در حفظ ثبات منطقه است و چیزی به جز صلح و امنیت را در منطقه دنبال نکردیم.

دولت حمایت خود را از توسعه کیفی و کمی بورس اعلام می‌کند

سخنگوی دولت در رابطه با بازار بورس و استقبال از آن در کشور و اعتقاد برخی اقتصاددانان مبنی بر عدم تأثیر آن روی رشد بازار اقتصاد، گفت: بازار سرمایه یکی از بازارهای مالی کشور است و نقش اساسی در رشد اقتصادی دارد. ما در این شرایط یا باید از بانک برداشت کنیم یا باید تأثیر تامین مالی بنگاه‌ها را از راه بورس به دست بیاوریم.

او با بیان اینکه این روش به مردم کمک می‌کند و موجب می‌شود تورم جدید به وجود نیاید و به افزایش نقدینگی کمک می‌کند، گفت: از همه آنهایی که قلم به دست دارند ضمن هشدارهایی که دارند درخواست می‌کنم به روش درستی که امروز روی ریل افتاده و پول‌ها دارد به سمت بورس می‌آید کمک کنند. این اتفاق بسیار مثبتی است که بورس در حال رونق است. آنها که نقد می‌کنند یادشان باشد این اتفاق میمون و مبارک است‌. شفافیت‌ها افزایش پیدا می‌کنند و نهایتاً باعث رفاه اجتماعی می‌شود. بنابراین رویکرد کلی دولت حمایت از توسعه این بازار است و ما کمک می‌کنیم این بازار رونق خود را داشته باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بدیهی است در هر بازاری مهمترین عامل تعیین قیمت، میزان عرضه و تقاضا است‌. انتظارات تورمی هم در آینده اقتصاد نقش دارد. اینها همه نقش دارند. افزایش قیمت ارز هم نقش داشته است در نتیجه افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها یکی از عوامل رشد قیمت برخی از سهام‌ها بوده است‌.

ربیعی اضافه کرد: البته در کنار این موارد بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌های صادرات محور قابل توجه بوده است‌. ضمن تاکید مجدد از حمایت دولت از بازار سرمایه، افرادی که به سمت خرید می‌آیند با این دیدها اقدام کنند. در هر حال دولت حمایت خود را از توسعه کیفی و کمی اعلام می‌کند. کرونا منجر شد چشم انداز روشنی از کسب و کارها ایجاد شود. طبق گزارش بانک مرکزی تورم انتظاری ما کاهنده است. خصوصاً عزم دولت بر این است و واگذاری‌های بیشتر، انتظار مثبتی ایجاد کرده است و ما کماکان آن را انجام خواهیم داد.

کسری بودجه کمتر از 50 هزار میلیارد تومان است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه برنامه دولت برای جبران کسری بودجه با توجه به ماندگاری تحریم‌ها، شیوع کرونا، افت قیمت و نفت و احتمال نحثث نشدن مالیات‌ها که بودجه سال 99 را براساس آنها تدوین کرده‌اند، گفت: در حال حاضر ما هم رکود ناشی از کرونا را داریم و هم بحث کاهش قیمت نفت که منجر به کاهش قیمت فرآورده می‌شود و از همین رو ما مشکلاتی در موضوع بودجه خواهیم داشت.

ربیعی ادامه داد: عددهایی که مطرح می‌شوند، غلط بوده و جز اینکه بحث کسری بودجه را مطرح می‌کنند، ارقامی از تبعات اقتصادی را نیز به آن اضافه می‌کنند. قطعاً اعدادی مانند 240 هزار میلیارد غلط است.

ربیعی با بیان اینکه بر اساس رقمی که در بودجه پیش‌بینی شده بود ما با رقمی حدود کمتر از 50 هزار میلیارد مواجه هستیم که برای جبران آن تمهیداتی دیده شده است، توضیح داد: صرفه‌جویی در مصارف، انتشار اوراق و عملیات بازار باز، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بر اساس اصل 44 که در بودجه 99 و پیش از رخ دادن این جریانات پیش بینی شده بود و مبلغ آن حدود 11 هزار میلیارد تومان است. دولت مولدسازی اموال، افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی، انتشار اوراق و فروش سهام را در برنامه دارد.

او درباره احتمال تکمیل شدن پروژه‌های عمرانی در سال جاری با توجه به شرایط کشور گفت: ما قطعاً پروژه‌ای عمرانی را در سال آینده ادامه خواهیم داد و پروژه‌های با پیشرفت 90 درصد به بالا را تکمیل خواهیم کرد. از اشتغال شرکت‌های دانش بنیان، پایین دستی و خرد حمایت خواهد شد و در موضوع مالیات‌ها نیز تسهیلاتی خواهیم داد.

سخنگوی دولت درباره احتمال عدم تحقق مالیات‌ها با توجه به شیوع کرونا و خوابیدن کسب و کارها هم تاکید کرد: وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه روی ارقامی توافق کرده‌اند که کار کارشناسی روی آن انجام شده و بنابراین در این زمینه نگرانی نداریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها