کد خبر: 385471
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۲:۰۰:۰۰
| |

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

برخورد با متخلفان انتخاباتی بر اساس گزارش‌های مردمی معیار درستی نیست/ نامزدها باید یک نفر برای مسائل مالی و یک شماره‌حساب برای امور انتخابات معرفی می‌کردند/ تخلفات انتخاباتی منتخبان در بررسی اعتبارنامه‌ها قابل پیگیری است/ کارناوال‌های انتخاباتی و بریز و ب

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراهای مجلس، گفت: بر اساس مصوبه جدید مجلس، نامزدها باید یک نفر برای مسائل مالی و یک شماره‌حساب برای همه امور مالی انتخابات به فرمانداری‌ها معرفی می‌کردند.

برخورد با متخلفان انتخاباتی بر اساس گزارش‌های مردمی معیار درستی نیست/ نامزدها باید یک نفر برای مسائل مالی و یک شماره‌حساب برای امور انتخابات معرفی می‌کردند/ تخلفات انتخاباتی منتخبان در بررسی اعتبارنامه‌ها قابل پیگیری است/ کارناوال‌های انتخاباتی و بریز و ب
کد خبر: 385471
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ قانون شفاف‌سازی هزینه‌کرد انتخاباتی نامزدها (بیشتر بخوانیم) یکی از طرح‌های فوری‌ای بود که به دلیل نزدیک بودن زمان انتخابات مجلس یازدهم، نمایندگان به آن رأی دادند. طبق این قانون نامزدهای انتخابات باید یک فرد برای مسائل مالی و یک شماره‌حساب برای کنترل و نظارت مسئولان بر هزینه‌کردهای انتخاباتی به وزارت کشور اعلام می‌کردند.

این مصوبه به منظور شفافیت مالی هزینه‌کردها و کنترل بریز و بپاش‌های غیرمعمول برخی نامزدها در کارناوال‌های تبلیغاتی و جلوگیری از ورود پول‌های کثیف (بیشتر بخوانیم) به انتخابات تصویب شد. قانونی که به گفته مجید انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به سلامت انتخابات کمک می‌کند (بیشتر بخوانیم) .

اما ظاهراً با وجود ابلاغ این قانون، در برخی مناطق و حوزه‌های انتخابیه اجرایی نشده که به گفته قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراهای مجلس، در بررسی اعتبارنامه منتخبان این تخلف قابل رسیدگی است.

هیات‌های ناظر برای ارزیابی هزینه‌کردهای انتخاباتی باید «طرح ویژه» را اجرا می‌کردند

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، در پاسخ این سوال که «آیا معیار قانونی‌ای برای نظارت بر هزینه‌کرد انتخاباتی نامزدها وجود دارد» گفت: مجلس در این باره طرح فوریت‌دار اصلاح قانون انتخابات را تصویب کرد که به تایید شورای نگهبان رسید و برای اجرا در انتخابات مجلس یازدهم هم ابلاغ شد. ولی اگر هیات‌های نظارت و اجرایی بخواهند ارزیابی دقیقی از هزینه‌کردهای انتخاباتی نامزدها داشته باشند، باید برای پیگیری این مورد در حوزه‌های انتخابیه طرح «ویژه» پیاده می‌کردند؛ یعنی درهر حوزه افرادی را برای نظارت تعیین می‌کردند.

نماینده مردم دماوند در مجلس ادامه داد: برای پیگیری و اطمینان از اجرای قانون، اگر مثلاً با اعلام شماره تلفن از مردم بخواهند تخلفات انتخاباتی را گزارش دهند، به واسطه گزارش‌های مردمی نمی‌شود به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کرد و این معیار مناسب و درستی نیست. بدین ترتیب کاری از پیش نمی‌رود.

به واسطه گزارش‌های مردمی نمی‌شود به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کرد و معیار مناسب و درستی نیست.

معرفی نکردن شخصی برای مسائل مالی و شماره‌حساب از جانب نامزدها تخلف است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس اظهار کرد: طبق مصوبه جدید مجلس در اصلاح قانون انتخابات، نامزدها باید یک نفر برای مسائل مالی و یک شماره‌حساب برای همه امور مالی انتخاباتی معرفی می‌کردند، در حالی که اغلب این اتفاق نیفتاده و این از جمله تخلفات انتخاباتی است که باید پیگیری شود.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: معرفی نکردن یک فرد برای امور مالی و شماره‌حساب برای واریز و برداشت‌ها از طرف نامزد انتخاباتی به مسئولان مربوط تخلف است و اگر در این فرصت چندروزه انتخاباتی هم به آن رسیدگی نشده، بعد از دوم اسفند قابل پیگیری خواهد بود. این تخلفات را می‌توان در بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس پیگیری کرد.

بریز و بپاش‌های تبلیغاتی بیش از حد مجاز، تخلف است

میرزایی‌نیکو راه‌اندازی کارناوال‌های انتخاباتی و بریز و بپاش‌ها از سوی برخی نامزدها و نمایندگان فعلی مجلس را خلاف قانون دانست و گفت: راه‌اندازی کارناوال انتخاباتی غیرقانونی است، چراکه هزینه‌ای بیش از حد مجاز تعیین‌شده قانونی برای آن صرف می‌شود.

انتخابات

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس اضافه کرد: هزینه‌های پنهان و شام و ناهارهایی که در این اردوکشی‌های تبلیغاتی به افراد داده می‌شود و پولی که بابت کارکرد به اشخاص می‌پردازند با میزان درآمدی که یک نماینده در چهار سال دریافت می‌کند قابل مقایسه نیست. بنابراین باید نظارت و بررسی شود که این پول‌ها از کجا و به چه نیتی پردخت می‌شود و این کار چه منطقی دارد.

باید به قانون احترام گذاشت

میرزایی‌نیکو همچنین در پاسخ این سوال که اگر قرار است وقت مجلس و هزینه هنگفتی صرف قانون‌گذاری شود ولی قانون مصوب اجرا نشود، پس این کار چه ارزشی دارد، گفت: قانون در 2 موضوع بیان‌شده برای نامزدهای انتخاباتی تکلیف تعیین کرده و این الزام به همه فرمانداران حوزه‌های مختلف هم ابلاغ شده و درحال اجراست. بنابراین باید به قانون احترام گذاشت.

تخلفات انتخاباتی طبق قانون جدید، تا حدی قابل پیگیری است

عضو فراکسیون امید مجلس دهم توضیح داد: با توجه به اینکه این قانون در بسیاری از استان‌ها اجرا نشده، گزارش‌ تخلفات را می‌توان در آینده نزدیک در بررسی اعتبارنامه منتخبان بررسی کرد. همچنین مثل روز روشن است وقتی بریز و بپاش‌ می‌شود، همه هزینه‌کردها آن چیزی نیست که از طریق یک شماره‌حساب به فرمانداری اعلام شده است. پس قطعاً تخلفی صورت گرفته است.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پایان گفت: پس از انتخابات، نمایندگان جدید باید بیلان کار و هزینه‌های انتخاباتی را طی لیستی به مراجع مربوط اعلام کنند و تخلفات انتخاباتی صورت‌گرفته طبق قانون جدید تا حدی قابل پیگیری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها