کد خبر: 381323
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۰۹:۱۲:۰۰
| |

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در یادداشتی مطرح کرد:

کاهش مشارکت مردمی و خدشه به جمهوریت نظام

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در یادداشتی مطرح کرد: تذکر رئیس جمهوری درخصوص به خطر افتادن جمهوریت نظام، معطوف به مصلحت‌اندیشی برای مردم و هشدار به ارگان‌های مسئول انتخابات در ایران و در صدر همه اینها عملکرد فقها و حقوقدانان عزیز شورای نگهبان است.

کاهش مشارکت مردمی و خدشه به جمهوریت نظام
کد خبر: 381323
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۰۹:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در یادداشتی نوشت: «تذکر رئیس جمهوری درخصوص به خطر افتادن جمهوریت نظام، معطوف به مصلحت‌اندیشی برای مردم و هشدار به ارگان‌های مسئول انتخابات در ایران و در صدر همه اینها عملکرد فقها و حقوقدانان عزیز شورای نگهبان است.


بیم حسن روحانی از اتفاقاتی که در آستانه انتخابات از سوی نهاد نظارتی انتخابات رخ داده، به تغییر رویکرد شورای نگهبان بازمی‌گردد. رویکردی که اگر در دوره‌های اول تا چهارم انتخابات مبتنی بر اعلام نظر درخصوص عدم صلاحیت کاندیداها بوده، جای خود را به احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان داده است.


معنا و مفهوم این تغییر در مکانیزم بررسی صلاحیت از سوی این نهاد نظارتی انتخابات، اصل را بر این قرار داده که هیچ کس صلاحیت ندارد مگر اینکه صلاحیتش به تأیید شورای نگهبان رسیده باشد. بکارگیری چنین رویکردی، میزان مشارکت در امر نامزدی انتخابات را بشدت تقلیل می‌دهد. به این معنا که کمتر کسی می‌تواند از پالایشگاه شورای نگهبان خارج شود و ترجیح می‌دهد از حضور در انتخابات خودداری کند؛ کمااینکه بسیاری از افرادی هم که ثبت نام کرده‌اند در همان مرحله اول نظارت‌ها، رد صلاحیت شدند. علاوه بر این وضعیت، اگر چنانچه اصل بر احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان است، اما آنانی که رد صلاحیت می‌شوند انتظار دارند پاسخ قانع کننده‌ای از ناحیه مسئولان این نهاد و هیأت‌های نظارت بشنوند. اما نه هیچ یک از ذینفعان و نه گروه‌های سیاسی طرفدار افراد، پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نمی‌کنند. مجموعه این حوادث و نگرانی‌ها، رئیس جمهوری را به این نتیجه رسانده که روی جمهوریت نظام حساسیت نشان داده و توجه اعضای شورای نگهبان را به این نکته جلب کند که واقعیت‌ها را بیشتر ببینند، سازوکارها را درست‌تر تنظم کنند و یا حداقل پاسخ قابل فهمی به افکارعمومی بدهند. اگر همه این اتفاقات هم رخ ندهد، حداقل اعضای محترم شورای نگهبان به نامه آقای توکلی که به عنوان یک شخصیت اصولگرا و منطقی به اعضای این نهاد تذکر داده که در مورد عملکرد شما مسأله وجود دارد و باید پاسخگو باشید، توجه کنند بلکه بتوانیم در این مرحله حساس انتخاباتی گام مناسبی برداریم.


با وجود همه این اتفاقات، به هرحال انتخابات برگزار خواهد شد و در حوزه‌های تک نماینده‌ای، انگیزه‌های محلی، منطقه‌ای، عشیره‌ای و برخی مناسبات خاص دیگر میزان مشارکت را در حد معمول گذشته نگه می‌دارد که تا حدودی هم قانع کننده است. اما این مشارکت در شهرهای بزرگ نگران کننده خواهد بود. سطح مشارکت کاهش یافته و همین امر به جمهوریت نظام خدشه وارد خواهد کرد، چرا که دشمنان ما نوعاً به مشارکت حداکثری ایرانی‌ها در انتخابات توجه خاصی دارند و در سیاست‌های ضدملی که در برابر کشور ما تحمیل می‌کنند این حضور حداکثری به عنوان امر بازدارنده عمل می‌کند. با این تذکرات اگر شورای نگهبان عنایت کند و به واکنش‌ها توجه کرده و مناسبات خود را به درستی تنظیم نماید، شاید از تهدیدات آتی دور شویم.


ما منتظریم که از شورای نگهبان پاسخ مناسبی در برابر انتقادات دریافت کنیم. هرچند دیر است و اقدامات این نهاد تأثیر کاهنده خود را بر شرکت طرفداران اصلاح‌طلبان که بخش زیادی از شرکت کنندگان در انتخابات است، خواهد گذاشت، اما باز هم می‌تواند معنا و مفهوم جمهوریت در این نظام را همچنان محفوظ نگه دارد.»

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها