اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی:

کاندیداهای اصلاح‌طلب به دلیل رویکرد و تفکرات سیاسی‌شان ردصلاحیت شده‌اند/ کاندیدای اصلاح‌طلبی نمانده که لیست بدهیم/ همه کاستی‌های مجلس دهم را بر دوش اصلاح‌طلبان گذاشتند/ چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب نیامدند تا شورای نگهبان بهانه‌ای برای ردصلاحیت نداشته باشد

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: رایزنی‌هایی که انجام می‌شود، راه به جایی نخواهد برد. اساسا ما با این شیوه ردصلاحیت و نظارت خاص مشکل داریم و آن را خلاف منافع ملی می‌دانیم. شورای نگهبان اگر دغدغه مشارکت مردم، اتحاد و فرمایش‌های رهبری را دارد باید از این رویکرد سلیقه‌ایی که به حذف یک جریان سیاسی خاص از انتخابات می‌انجامد، دست بردارد و به منافع ملی توجه کند.

کاندیداهای اصلاح‌طلب به دلیل رویکرد و تفکرات سیاسی‌شان ردصلاحیت شده‌اند/ کاندیدای اصلاح‌طلبی نمانده که لیست بدهیم/ همه کاستی‌های مجلس دهم را بر دوش اصلاح‌طلبان گذاشتند/ چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب نیامدند تا شورای نگهبان بهانه‌ای برای ردصلاحیت نداشته باشد
کد خبر: 379892
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۰:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: با توجه به پیامدهایی که بستن لیست امید با اصولگرایان معتدل و به ‌صورت ائتلافی به وجود آمد، تمامی کاستی‌های مجلس دهم را بر دوش اصلاح‌طلبان گذاشتند و مردم مدیریت را از اصلاح‌طلبان مطالبه کردند. مجموعه این مباحث باعث شد تا شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرد درصورتی لیست بدهد که امکان تدوین فهرستی تماما اصلاح‌طلبانه وجود داشته باشد.

درادامه متن کامل گفت و گوی گرامی‌مقدم را می‌خوانید:


*در دهمین دوره انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان با این استدلال مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق کردند که مبادا مجلس در اختیار تندروها قرار گیرد اما امروز به ‌رغم شرایط نسبتا پیچیده‌تر کشور و با وجود انتقادها و نارضایتی‌ها نسبت به عملکرد مجلس دهم ظاهرا چنین ائتلافی در دستورکار و راهبرد اصلاح‌طلبان قرار نگرفته است؛ علت تفاوت راهبرد در انتخابات مجلس دهم و انتخابات یازدهمین دوره مجلس چیست؟

در زمان انتخابات دهمین دوره مجلس برای اصلاح‌طلبان امکان ارایه لیست وجود داشت. با توجه به پیامدهایی که بستن لیست امید با اصولگرایان معتدل و به ‌صورت ائتلافی به وجود آمد، تمامی کاستی‌های مجلس دهم را بر دوش اصلاح‌طلبان گذاشتند و مردم مدیریت را از اصلاح‌طلبان مطالبه کردند. مجموعه این مباحث باعث شد تا شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرد درصورتی لیست بدهد که امکان تدوین فهرستی تماما اصلاح‌طلبانه وجود داشته باشد. اما در شرایط کنونی که تمامی نامزدهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرده‌اند اصلا امکان ارایه لیست وجود ندارد؛ چه برسد به اینکه به ائتلاف فکر کنند. به نظر می‌رسد، شورای نگهبان پیش از انتخابات دست‌کم به ‌طور تقریبی تعیین کرده چه‌ کسانی به مجلس بروند. در واقع محدودیتی را برای انتخاب‌کنندگان ایجاد کرده‌اند که باعث می‌شود، جریانی خاص از صندوق‌های رای بیرون بیاید. وقتی که تقریبا تمامی کاندیداهای یک جریان سیاسی از انتخابات حذف می‌شوند، روشن است که این جریان ناچار به حضور در عرصه انتخابات با حداقل ظرفیت خود خواهد بود.

*کدخدایی گفته در قانون انتخابات مباحثی در ارتباط با سوءاستفاده‌های اقتصادی، اخلاقی همچنین بحث مقابله با حاکمیت مطرح است. این شورا همچنین اعلام کرده که در صورت مراجعه حضور کاندیداها، علت اصلی رد صلاحیت‌شان را به آنها اعلام می‌کند؛ علت اتخاذ این رویکرد چیست؟

متاسفانه سخنگوی شورای نگهبان در اظهاراتی مدعی شده عمده رد صلاحیت‌شدگان به‌ دلیل مسائل اقتصادی و اخلاقی با این مشکل مواجه شده‌اند. در صورتی که بنابر بررسی‌های متعدد انجام شده در کشور ازجمله بررسی‌هایی که جریان اصلاح‌طلب انجام داد تقریبا تمامی کاندیداهای اصلاح‌طلب بر اساس بند یک، دو و سه ماده 28 قانون انتخابات رد صلاحیت شده‌اند؛ این وصله‌ها ممکن است به بسیاری بچسبد اما به هیچ عنوان به اصلاح‌طلبان نمی‌چسبد.

واقعیت این است که کاندیداهای اصلاح‌طلب به دلیل رویکرد و تفکرات سیاسی‌شان رد صلاحیت شده‌اند. چنانکه عمده نامه‌هایی که به کاندیداهای رد صلاحیت ‌شده اصلاح‌طلب ارسال شده، نشان می‌دهد هیات‌های نظارت با رویکردی سیاسی اقدام به رد صلاحیت کاندیداهای جناح چپ کرده است. بعضی ناظران حتی معتقدند، کاندیداهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرده‌اند تا جریان مورد وثوق‌شان بی‌رقیب وارد مجلس شود.

عملکرد شورای نگهبان متاسفانه برخلاف بیانات رهبری بود که فرمودند هر کس به کمرنگ کردن انتخابات کمک کند در راستای کمک به دشمنان حرکت کرده است، چراکه وقتی جریانی سیاسی به این صورت رد صلاحیت شود، روشن است که انتخابات کمرنگ و کم ‌رونق خواهد شد. حال آنکه زمانی موضع نظام قوی می‌شود که آحاد شهروندان جامعه حق انتخاب داشته باشند و بتوانند از میان جریان‌های سیاسی، گروهی را انتخاب کنند که مطالبات‌شان را محقق کنند.

*هر گاه در آستانه انتخابات اینچنین شاهد رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان بودیم، بزرگان جناح چپ همچنین بعضی چهره‌های متنفذ به ‌نمایندگی از جریان اصلاحات، اقدام به رایزنی با شورای نگهبان و نهادهای موثر در روند بررسی صلاحیت‌ها می‌کنند. آیا این دست رایزنی‌ها در دستورکارتان قرار دارد؟ و آیا نتیجه‌بخش خواهد بود؟

به نظر می‌رسد رایزنی‌هایی که انجام می‌شود، راه به جایی نخواهد برد. اساسا ما با این شیوه رد صلاحیت و نظارت خاص مشکل داریم و آن را خلاف منافع ملی می‌دانیم. شورای نگهبان اگر دغدغه مشارکت مردم، اتحاد و فرمایش‌های رهبری را دارد باید از این رویکرد سلیقه‌ایی که به حذف یک جریان سیاسی خاص از انتخابات می‌انجامد، دست بردارد و به منافع ملی توجه کند. با این رد صلاحیت‌های گسترده همگان متوجه شده‌اند که هیات‌های نظارت توجهی به منافع ملی ندارند و اساسا برایشان اهمیتی ندارد. در این شرایط دشوار، ما اصلاح‌طلبان تا جایی که توانستیم نام‌نویسی کردیم و به میدان آمدیم.

از طرفی بسیاری از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب نیامدند تا شورای نگهبان بهانه‌ای برای رد صلاحیت نداشته باشد. از اصلاح‌طلبانی که نام‌نویسی کردند همگی از چهره‌های معتدل اصلاح‌طلب بودند؛ ولی شورای نگهبان و هیات‌های نظارت به آنها هم رحم نکرد و آنها را هم رد صلاحیت کردند؛ تا اصلاح‌طلبان نتوانند در انتخابات، حضوری قوی و پررنگ داشته باشند. نمی‌توان از یک ‌سو از مردم خواست که در انتخابات مشارکت داشته باشند و از سوی دیگر یک جریان سیاسی خاص را حذف کرد. اگر امروز اصلاح‌طلبان قادر به ارایه لیست نیستند، دلیل آن عملکرد هیات‌های نظارت و رد صلاحیت‌های گسترده است.

آنها هستند که به خودی خود دست به تحریم انتخابات زدند. قطعا با این روند بسیاری از مردم که در شرایط کنونی و با اتفاقات چند ماه اخیر از مسوولان نا امید شده بودند بیش از پیش مایوس شده و واقعیت این است که این فضای ناامیدی توسط شورای نگهبان به مردم منتقل شده است. علاوه بر این شورای نگهبان تهمت‌هایی در رد صلاحیت‌ها به صورت مکتوب به افراد می‌زند. این شورا به کاندیداها کتبا اعلام کرده که بر اساس بندهای یک، دو و سه ماده 28 قانون انتخابات که ناظر بر مسائل سیاسی است، رد صلاحیت شده‌اید ولی در انظار عمومی و نیز در سیمای جمهوری اسلامی می‌گویند که برخی از این افراد به ‌دلیل داشتن تخلفات مادی و اخلاقی رد صلاحیت شده‌اند.

*ظاهرا شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قادر نخواهد بود در بسیاری نقاط لیست ارایه دهد، آیا امکان دارد که حزب اعتماد ملی به‌ طور مستقل لیست انتخاباتی ارایه دهد؟

باید بگویم که خیر! چنین امکانی وجود ندارد. تمامی کاندیداهای حزب اعتماد ملی رد صلاحیت شده‌اند و حتی یک نامزد هم از «اعتماد ملی» تایید صلاحیت نشده است. ما در قالب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، فعالیت‌های انتخاباتی خود را دنبال می‌کنیم. هر تصمیمی که خروجی جلسات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باشد ما نیز تبعیت خواهیم کرد و سعی می‌کنیم با پیروی از خرد جمعی به ‌طور یکپارچه و یکدست عمل می‌کنیم. در عین حال باید در نظر داشته باشیم که حزب اعتماد ملی دیدگاه‌های خود را نیز ارایه می‌کند ولی اساسا به دلیل رد صلاحیت کاندیداهای حزب اعتماد ملی امکان ارایه لیست وجود ندارد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها