کد خبر: 377168
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۱۱:۴۷:۳۷
| |

حسین قربانزاده، فعال سیاسی:

ریزش آرای اصلاح‌طلبان لزوما به نفع جریان رقیب نیست

حسین قربانزاده، عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی معتقد است که مشکلات معیشتی و اقتصادی می‌تواند بر میزان مشارکت تاثیرگذار باشد اما باید منتظر شکل گرفتن فضای انتخاباتی ماند.

ریزش آرای اصلاح‌طلبان لزوما به نفع جریان رقیب نیست
کد خبر: 377168
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۱۱:۴۷:۳۷

اعتمادآنلاین| دغدغه مشارکت در انتخابات از جمله دغدغه‌های مهم این روزهای هر دو جریان سیاسی اصلی کشور است. حسین قربانزاده، عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی تاکید کرد: «به نظر می رسد که هنوز حال و هوای رقابت انتخاباتی شکل نگرفته‌است. بنابراین قضاوت‌ها نیز بر اساس همان نظرسنجی‌هایی است که می‌توان گفت در همین حال و هوای غیررقابتی است و نمی‌توان بر اساس آن پیش‌بینی کرد که مشارکت در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی چقدر و چگونه است و در واقع کیفیت این مشارکت به چه شکل خواهد بود.»

او ادامه داد: «اما به هر حال مسائلی در حال حاضر وجود دارد و مردم با آن درگیر هستند که بر کمیت مشارکت در انتخابات مجلس آینده تاثیرگذار خواهد بود. برای نمونه وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم به خصوص بعد از اصلاح نرخ بنزنین می‌تواند در مشارکت مردم تاثیرگذار باشد. با این حال در ایام نزدیک به انتخابات که رقابت جدی‌تر و پرشورتر می‌شود، میزان مشارکت هم متفاوت خواهد بود. »

این فعال سیاسی نزدیک به قالیباف افزود: «باید در نظر داشته‌باشید که نسبت مشارکت در تهران نسبت به کل کشور همواره کمتر بوده و به نظر می‌رسد که این نسبت در دوره یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز تکرار شود و به همین صورت باقی بماند. ولی باید به این نکته نیز توجه کرد که در انتخابات مجلس به ویژه در حوزه‌های انتخابیه کوچک‌تر، مناسبات قومی و منطقه‌ای و قبیله‌ای نیز تاثیرگذار است. از این حیث خیلی موج ملی نمی‌تواند تاثیر منفی آنچنانی در مشارکت بگذارد.»

قربانزاده همچنین در پاسخ به این سوال که ترکیب مجلس آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: «از آنجا که در انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره مناسبات محلی،‌قومی، قبیله‌ای، مذهبی و... تاثیر به سزایی داشته‌است به همین دلیل پیش‌بینی ترکیب سیاسی پارلمان آتی چندان آسان نخواهد بود. ممکن است بر اساس برخی المان‌ها و قراینی در خصوص تهران یا برخی مراکز استان پیش‌بینی‌هایی وجود داشته‌باشد اما این المان‌ها و قراین نمی‌تواند باعث قابل پیش‌بینی شدن ترکیب مجلس یازدهم شود. اکثریت مجلس بعد از انتخابات مشخص می‌شود اما به هر حال روشن‌ است که از جهت ارزیابی اوضاع عمومی به دلیل مشکلات و سو مدیریتی که در دو قوه مجریه و مقننه وجود دارد و نارضایتی‌هایی را در پی داشته‌است در رای‌آوری برخی چهره‌ها یا جریان‌ها تاثیرگذار خواهد بود.»

او ادامه داد: «حتی اگر استدلال دقیقی وجود نداشته‌باشد که اوضاع کنونی محصول کدام عملکرد است اما برداشت عمومی مردم این است که اوضاعی که در آن قرار گرفته‌ایم محصول عملکرد دو قوه مقننه و مجریه است. طبیعی است که این نارضایتی شان را در انتخابات بروز بدهند. بنابراین به احتمال بسیار زیاد تغییر فاحشی در نمایندگان مجلس یازدهم را شاهد خواهیم بود. هرچند نمی‌توان از الان گفت که این تغییر فاحش لزوما به نفع کدام جریان است و ترکیب مجلس آینده چگونه چیده می‌شود. باید منتظر ماند و این موضوع را در مناسبات رقابت انتخاباتی بررسی کرد و دید.»

این فعال سیاسی در پایان افزود: «حتی اگر بگوییم جریان فراکسیون امید منتسب به اصلاح‌طلبان با ریزش رای مواجه بوده‌ اما به این معنا نیست آرایی که ریزش داشته به سبد جریان مقابل ریخته می‌شود. بخشی از این ریزش آرا ممکن است اساسا به کاهش مشارکت بینجامد اما بعید است که به شکل لیستی رای داده‌شود.»

منبع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها