کد خبر: 371367
|
۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ۰۸:۱۹:۴۷
| |

فاطمه راکعی، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان:

درصورت ردصلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، چهره‌های جوان و همفکر هستند

فاطمه راکعی، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان می‌گوید: مردم آگاه‌اند و جریان ضد اصلاحات را می‌شناسند و اصلاح‌طلبان را با تمام ضعف‌ها و قوت‌هایشان می‌شناسند و می‌دانند راهی جز اصلاحات ندارند.

درصورت ردصلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، چهره‌های جوان و همفکر هستند
کد خبر: 371367
|
۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ۰۸:۱۹:۴۷

اعتمادآنلاین| فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش درباره عدم هماهنگی و تکثر آرا در جریان اصلاحات که اخیراً از سوی برخی چهره‌های شاخص این جریان مطرح ‌شده است، به ایرناپلاس می‌گوید: فارغ از اینکه چه کسانی در شرایط فعلی این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند، همگی به مشکلات درون جبهه اصلاحات واقفیم و برای رفع آنها در تلاشیم. البته مشکلات به‌گونه‌ای نیست که مانع تحرکات این جریان در انتخابات پیش رو باشد.

وی ادامه می‌دهد: تصور نمی‌کنم طرح این مباحث در شرایط حساس کنونی کشور به نفع مردم یا اصلاح‌طلبان باشد. هر جریان سیاسی یک خانواده است که با توجه به کثرت اعضای آن، ممکن است شاهد برخی دعواهای درونی باشد، اما اعضا برای حفظ کیان خانواده خود، ازخودگذشتگی می‌کنند. ازاین‌رو، طرح این مباحث در شرایط فعلی اصلاً به صلاح نیست.

بی‌قانونی‌ها و بی‌عدالتی‌ها مردم را به خیابان‌ها کشانده است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بابیان اینکه علی‌رغم نقدهای ما به بسیاری از مسائل سیاسی، اجتماعی و مدیریتی در کشور، اقدامات جریان اصلاحات، حضور و فعالیتمان به دلیل نگرانی‌های عمیق نسبت به وضع کنونی کشور است، تصریح می‌کند: ما نگرانی‌های عمیقی نسبت به جوانان و کشورمان داریم، احساس می‌کنیم بخشی از مشکلات ناشی از نارسایی‌ها، عدم پاسخگویی برخی مسئولان، بی‌قانونی‌ها، عملکرد فراقانونی و بی‌عدالتی‌ها طی سالیان است که امروز مردم را به سمت خیابان‌ها کشانده است و این موضوع خطرناکی است. ازاین‌رو، دلسوزان کشور و مردم باید به صحنه بیایند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع نباید محدود به جریان اصلاحات شود، می‌افزاید: اصلاح‌طلبان باید با دلسوزی، چهره‌های مسئول و کارآمد خود را به مجلس بفرستند و از آنجا که مسئله ملی است، اصولگرایان نیز باید پاک‌ترین و کارآمدترین نیروهای خود را به صحنه بفرستند؛ چراکه اینجا دیگر محل نزاع فکری و سیاسی نیست و بحث ملی است.

وی تأکید می‌کند: به عزیزانی که چنین مباحثی را در جریان اصلاحات مطرح می‌کنند هشدار می‌دهم در چنین وضعیت خطیری، نباید اقدام به خودزنی کرد.

راکعی در پاسخ به اینکه با توجه به پیامدهای ناشی از حمایت اصلاح‌طلبان از چهره‌های پیروز در انتخابات‌های اخیر و برخی نارضایتی‌ها، عدم توجه اصلاح‌طلبان به بازنگری در مشی خود، می‌تواند به عاملی برای نارضایتی بیشتر تبدیل شود، می‌گوید: من همچنان به آگاهی‌های ژرف ملت درباره زیرساخت‌ها و ریشه‌های اصلی مشکلات کشور معتقدم و می‌دانم علی‌رغم انتظارات بالای ملت از آقای روحانی و لیست امید، مردم آگاهند اصلاح‌طلبان به خاطر مسئله تأیید صلاحیت‌ها، چاره‌ای جز این نداشتند و نباید انتظار داشت ایده‌ها و آرمان‌های ناب اصلاح‌طلبی صد درصد اجرایی شود.

حمایت اجباری اصلاح‌طلبان از امیدی‌ها

نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم ادامه می‌دهد: حتی آقای روحانی هم هیچ‌گاه ادعای اصلاح‌طلبی نکرد. علاوه بر موانعی که سبب شد ناگزیر اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کنند، متأسفانه پس از انتخاب ایشان نیز همچنان سنگ‌اندازی‌ها ادامه یافت تا مبادا مواضع و برنامه‌های اصلاح‌طلبانه اجرایی شود. چه کسی رد صلاحیت‌های فراگیر چهره‌های اصلاحات در انتخابات مجلس را فراموش می‌کند؟ اصلاح‌طلبان ناچار به سراغ لایه‌های دوم، سوم و جوان‌تر اصلاحات رفتند.

وی بابیان اینکه من شاکرم در چنین وضعیتی هم شاهد حضور نمایندگانی چون پروانه سلحشوری، دکتر محمود صادقی و دکتر علی مطهری بودیم، می‌گوید: این‌ها واقعاً شایستگی نمایندگی را داشتند و به وظایفشان عمل کردند. هرچند حدود 40 -50 نفر که به دلیل رد صلاحیت‌ها با لیست امید به مجلس آمدند، به تعهد خود پایبند نبودند، اما قطعاً عملکرد آنها در تاریخ ثبت خواهد شد و مردم این رفتارها را از یاد نخواهند برد. با این‌ حال، مردم انتظار ندارند چهره‌های شاخص جریان اصلاحات در مقابل هم قرار گیرند. شورای عالی سیاست‌گذاری اتفاق بزرگی بود که برای هماهنگی در راستای اقدامات انتخاباتی محقق شد.

راکعی در واکنش به اینکه بسیاری از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات حتی در جلسات شورای عالی حضور نمی‌یابند، می‌گوید: بله، اما آنها نیز با ما همراه و همفکرند. متأسفانه برخی از قواعد بازی سیاسی عدول می‌کنند؛ یا به نتایج این اظهارنظرها واقف نیستند یا به آن اهمیت نمی‌دهند. ما در هر جایگاه و مقامی (مجلس، دولت یا احزاب) باید خود را مدیون مردم بدانیم و آگاه باشیم این اظهارنظرها چیزی جز ضربه زدن عمومی نیست.

وی می‌افزاید: از آنجایی ‌که حمایت از زنان، ایران برای همه ایرانیان، مشارکت مردم در شکل دادن به سرنوشت اجتماعی، حمایت از حقوق مدنی، رفع تبعیض‌های اجتماعی و ... از شعارهای اصلاح‌طلبان بوده است، مردم انتظار ندارند آنچه نافی این شعارهاست، از ما سر بزند. سوءمدیریت، عدم پاسخگویی دولت و ناکارآمدی برخی مسئولان سبب شده است مردم تصور کنند مأمن‌ها در حال نابودی است. ازاین‌رو در شرایط فعلی کشور باید در کنار هم و فارغ از تعلقات حزبی برای رسیدن به یک لیست فراگیر، کارآمد، متناسب با شاخص‌های شورای عالی سیاست‌گذاری و اصلح تلاش کنیم تا بهترین‌ها را به مجلس بفرستیم.

انتقادات باعث از دست دادن صندوق رأی می‌شود

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان بابیان اینکه اگر چنین نکنیم و سبب شویم مردم پای صندوق‌های رأی نیایند، سرمایه اجتماعی خود را از دست خواهیم داد، توضیح می‌دهد: اگر چهره‌های جریان اصلاحات، چنین اظهارنظرهایی را مطرح کنند ما قطعاً صندوق‌های رأی را از دست خواهیم داد. با این ‌حال، من به مردم می‌گویم مطمئن باشند ما می‌توانیم لیست خوبی را تهیه کنیم و در صورت رد صلاحیت چهره‌های شاخص، چهره‌های جوان و همفکری وجود دارند.

وی در همین راستا تأکید می‌کند: مردم آگاهند و جریان ضد اصلاحات را می‌شناسند و اصلاح‌طلبان را با تمام ضعف‌ها و قوت‌هایشان می‌شناسند و می‌دانند راهی جز اصلاحات ندارند. ازاین‌رو، باید حرکت اصلاح‌طلبانه را با حضور در انتخابات استمرار دهیم و از مردم می‌خواهیم علی‌رغم بی‌مهری‌هایی که دیده‌اند و وقایع اندوه‌بار اخیر، با انتخابات قهر نکنند. از همه چهره‌های اصلاح‌طلب نیز خواهش می‌کنم به‌جز بیان سخنانی که به انسجام در درون خانواده اصلاحات منجر می‌شود، پرهیز کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها