جهانبخش محبی‌نیا، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بخشی از سیاست ایران و جهان لمپن‌زده شده است/ درخت سیاست‌مان یا بی‌بر است یا میوه‌های تلخی دارد/ عامل هجوم ثبت‌نام در مجلس بیکاری یا عدم شناخت ساختار پارلمان است/ برخی از نامزدها تفاوتی بین انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری قائل نیستند

جهانبخش محبی‌نیا، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به اینکه سیاست در کشور ما منحرف شده و درخت سیاست یا بی‌بار است یا میوه‌های تلخی به بار آورده که مورد علاقه مردم نیست، گفت: بخشی از حوزه سیاست نه تنها در ایران بلکه در جهان لمپن‌زده شده است.

بخشی از سیاست ایران و جهان لمپن‌زده شده است/ درخت سیاست‌مان یا بی‌بر است یا میوه‌های تلخی دارد/ عامل هجوم ثبت‌نام در مجلس بیکاری یا عدم شناخت ساختار پارلمان است/ برخی از نامزدها تفاوتی بین انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری قائل نیستند
کد خبر: 371139
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین|‌ جهانبخش محبی‌نیا، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره اشتیاق افراد به ثبت‌نام برای نمایندگی مجلس گفت: یکی از دلایل استقبال زیاد مردم از ثبت‌نام نمایندگی مجلس به بیکاری در جامعه برمی‌گردد.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس اضافه کرد: دلیل دیگر استقبال بالای مردم به عدم شناخت نقش پارلمان در ساختار جمهوری اسلامی مربوط می‌شود. و عده دیگری که شناخت دارند به عنوان سیاست عملی در ایران به دنبال مدیریت این بخش هستند.

محبی‌نیا با گفتن اینکه طبیعی است شورای نگهبان و قانون اساسی و هیات‌های اجرایی نسبت به تایید صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان و استقبال پرشور آنها تا حدی سفت و سخت برخورد می‌کنند، ادامه داد: البته امیدوار بودم این‌طور نباشد تا بدنه‌ای از جمهوری اسلامی که حاصل کنش و واکنش این حوزه است، به نحوی آرایش پیدا کند که به نفع ملت و ایران باشد.

نماینده دور دهم مجلس شورای اسلامی، در پاسخ این پرسش که چه عاملی باعث می‌شود مردم عادی برای ثبت‌نام نمایندگی مجلس تا این حد مشتاق باشند در حالی که می‌دانند مجلس کار زیادی از دستش برنمی‌آید، گفت: بخشی از حوزه سیاست نه تنها در ایران بلکه در جهان لمپن‌زده شده است بنابراین در سطح انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و مجلس شاهد هجوم مردم برای ثبت‌نام هستیم.

ارزیابی درستی از فضای سیاسی در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار نمی‌دهیم

محبی‌نیا ادامه داد: البته این آشفتگی را در حوزه فرهنگ عمومی جامعه مدنی، جامعه سیاسی، نخبگان و حتی در تبادل نظرها در سطح سیاست جهانی هم می‌بینیم و همه در این باره مقصریم، چراکه ارزیابی درستی از فضا در اختیار داوطلبان نمایندگی مجلس قرار نمی‌دهیم.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ابراز تاسف از خبرهایی که درباره نامزدهای انتخاباتی می‌شنود گفت: از برخی نامزدها وقتی سوال می‌شود که چرا در انتخابات نامزد شده اید می‌گویند نمی‌دانم. آنها هیچ تفاوتی بین انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قائل نمی‌شوند. این می‌تواند هشداری برای کسانی باشد که در حوزه سیاست کنشگرند یا صاحب کرسی دانشگاه یا صاحب مقام سیاسی هستند.

این نماینده دور دهم مجلس اظهار کرد: درخت سیاست متاسفانه در جامعه ایران به سمتی می‌رود که یا بی‌بار است یا میوه‌های بسیار تلخ و بدمزه‌ای را بر شاخه‌هایش دارد که به درد جامعه و امور عمومی نمی‌خورد.

حزب نداریم و آموزش‌های ما نخبه‌پرور نیست

محبی‌نیا با گفتن اینکه «بخشی حرص و ولعی که امروز در حوزه‌های سیاسی وجود دارد مربوط به نداشتن حزب در کشور است» گفت: مشکل اصلی این است که برای اقدامات سیاسی در کشور حزب نداریم و آموزش‌های ما نخبه‌پرور نیست.

او همچنین به تبعاتی که بعد از جنگ گریبانگیر جوامع بشری می‌شود اشاره کرد و افزود: عارضه جنگ سال‌های سال پس از آن خودش را همچنان نشان می‌دهد و برخی مواقع یا نیم قرن یا یک سده آثار نامیمون نزاع‌ها در حوزه‌های متفاوت کاملاً مشهود است. این تمایزها و همسان‌سازی‌ها را در عرصه جنگ هم شاهدیم.

نماینده معتدل مجلس دهم تاکید کرد که این اتفاقات ناشی از انحرافات ما از صراط مستقیمی است که طی این سال ها پیدا کرده ایم و همه ما در این قصور شریکیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها