کد خبر: 365795
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

استدلال جواد امام و احمد توکلی درباره طرح تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم

با اوج گرفتن اعتراضات به دلیل افزایش نرخ بنزین برخی از چهر‌ه‌های اصلاح‌طلب، دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و دو سال آخر دولت سیدمحمد خاتمی را یادآوری می‌کنند. گفته می‌شود با روی کار آمدن مجلس هفتم جلوی افزایش تدریجی و پلکانی افزایش بنزین گرفته شده و نمایندگان اصولگرای این مجلس طرح «تثبیت قیمت‌ها» را تصویب کردند.

استدلال جواد امام و احمد توکلی درباره طرح تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم
کد خبر: 365795
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها افزایش قیمت بنزین و اعتراض‌هایی که بعد از اجرای آن رخ داد در صدر اخبار کشور است. اما در کنار بحث‌های حاشیه‌ای مربوط به ماجرای گرانی بنزین پای مجلس هفتم هم به میان آمده است. با اوج گرفتن اعتراضات به دلیل افزایش نرخ بنزین برخی از چهر‌ه‌های اصلاح‌طلب، دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و 2 سال آخر دولت سیدمحمد خاتمی را یادآوری می‌کنند. گفته می‌شود با روی کار آمدن مجلس هفتم جلوی افزایش تدریجی و پلکانی افزایش بنزین گرفته شده و نمایندگان اصولگرای این مجلس طرح «تثبیت قیمت‌ها» را تصویب کردند.

اما طرح این صحبت‌ها از سوی چهره‌های اصولگرا بی‌پاسخ نماند و برخی از چهره‌های این جریان نسبت به آن موضع‌گیری داشته‌اند.

منتقدان جلوگیری از اجرای طرح افزایش تدریجی قیمت بنزین چه می‌گویند؟

اعتمادآنلاین در همین راستا با جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران، گفت‌وگویی ترتیب داد که این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در آن نسبت به عملکرد مجلس هفتم و شخص احمد توکلی نقدهایی مطرح کرد.

امام با اشاره به اینکه هزینه‌های امروز افزایش قیمت بنزین متوجه مجلس هفتم است گفت: «در مجلس هفتم آقای توکلی و سبحانی و... سردمدار طرحی با عنوان «تثبیت قیمت‌ها» شدند. در آن دوره جلوی افزایش تدریجی قیمت و حذف سوبسیدها را گرفتند. در حالی که اگر آن روند ادامه پیدا می‌کرد، با سوبسیدهایی که حذف می‌شد می‌توانستند یارانه‌ها را هدفمند کنند و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌‌ها را انجام دهند.»

استدلال مجلس هفتم برای مخالفت با طرح دولت خاتمی چه بود؟

در ادامه احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس هفتم که یکی از چهره‌های اصلی در جلوگیری از طرح افزایش تدریجی و پلکانی بنزین در دولت دوم اصلاحات بوده، طی یادداشتی که در اختیار اعتمادآنلاین گذاشت هم به توضیح دلیل ممانعت از اجرای افزایش تدریجی بنزین پرداخته است و هم از طرح سال 86 در اواخر مجلس هفتم دفاع می‌کند.

توکلی در بخشی از این یادداشت درباره دلایل مجلس هفتم برای لغو طرح تدریجی بنزین می‌نویسد: «از اواخر دهه 60 تا سال 1383، نوروز هر سال دولت درصدی معمولاً کمتر از نرخ تورم به قیمت بنزین اضافه می‌کرد و عملاً «قیمت واقعی» بنزین را کاهش می‌داد. این مساله در کنار افزایش شدید تولید و فروش خودرو، در نیمه اول دهه 80 باعث ورود انبوه خودروها به خیابان‌ها و تشدید راه‌بندان‌ها، آلودگی هوا و بیماری‌های جسمی و روانی شده بود. ضمن اینکه در اواسط دهه 80 مصرف بنزین به مرز روزانه 65 میلیون لیتر رسیده بود.»

او در ادامه تاکید می‌کند: «همه اینها در کنار غفلت دولت آقای خاتمی در ساخت پالایشگاه کشور را دچار بحران بنزین کرده بود و سال 83 تصمیمی فوری می‌طلبید.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به راه‌حل دولت دوم سیدمحمد خاتمی برای رفع مشکل بنزین عنوان می‌کند: «برای حل معضل ایجادشده و جبران 14 سال سیاست‌گذاری اشتباه درباره بنزین، دولت وقت در قانون برنامه چهارم توسعه تصمیم گرفته بود از بهار 1384 نرخ بنزین را به نرخ فوب آن روز برساند؛ یعنی بیش از سه برابر گران کند تا به زعم خود و طرفدارانش، مصرف را کاهش دهد و ضمن کسب منابع برای توسعه از هدر رفتن منابع برای واردات بپرهیزد.»

توکلی می‌افزاید: «ما با این استدلال علمی با این ماده مخالفت کردیم که کشش قیمتی تقاضای بنزین بسیار کم است؛ یعنی با بالا بردن قیمت، کاهش مصرف خیلی کم رخ می‌دهد، زیرا بنزین کالای ضروری تلقی می‌شود و جانشین خوبی ندارد.»

نماینده ادوار مجلس همچنین در بخش دیگری از این توضیحات می‌نویسد: «مجلس هفتم سیاست‌های غیرقیمتی را مقدم بر قیمتی اعلام کرد و استدلال تکمیلی این بود که با سیاست‌های غیرقیمتی، چون جانشین حمل‌ونقل عمومی ایجاد می‌شود، کشش بالا می‌رود، آن‌گاه با اندکی افزایش قیمت بنزین تقاضای آن کاهش می‌یابد و تورم هم تغییر زیادی نمی‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «مجلس برای این مقصود با طراحی تبصره 13، که بعداً به قانون «توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» تبدیل شد، دولت را مکلف کرد به‌ جای جهش ناگهانی و نیز افزایش‌های سالانه کمتر از تورم، با ترکیبی از راهکارهای غیرقیمتی و قیمتی، تقاضا برای مصرف بنزین را کاهش و عرضه بنزین را افزایش دهد. بنابراین مجلس هفتم، برخلاف ادعای تبلیغ‌شده، مخالف افزایش تدریجی بی‌برنامه از یک طرف و افزایش جهشی غیرعلمی و تورم‌زا بود.»

مصوبه سال 86 ارتباطی به طرح تثبیت قیمت‌ها در سال 83 ندارد

جواد امام پس از انتشار یادداشت توکلی در متنی که در اختیار اعتمادآنلاین قرار داد نوشت: «آقای توکلی از بهترین تصمیم مجلس هفتم برای قیمت بنزین در سال 86 سخن می‌گویند. این در حالی است که طرح تثبیت قیمت‌ها در سال 83 رقم خورده است.»

دبیرکل مجمع ایثارگران در ادامه با تاکید بر ارتباط نداشتن مصوبه سال 86 با سال 83 عنوان کرد: «این موضوع چه ارتباطی به مصوبه سال 86 پیدا می‌کند که بنا به اعتراف خود ایشان، تازه آن هم توسط دولت وقت اجرا نشد!؟»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها