کد خبر: 354569
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۱:۲۰:۰۳
| |

سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی:

مسئولان نباید مسئولیت را نردبانی برای ثروتمند شدن تصور کنند

فعال اصولگرا گفت: با سامانه شفافیت کسانی که تصور می‌کردند با یک مسئولیت می‌توانند به دارایی و اموال برسند، می‌فهمند که باید به دنبال تجارت بروند.

مسئولان نباید مسئولیت را نردبانی برای ثروتمند شدن تصور کنند
کد خبر: 354569
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۲ ۱۱:۲۰:۰۳

اعتمادآنلاین| سیدمحمد حسینی، دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با اشاره به روی خط قرار گرفتن سامانه شفافیت حقوق و مزایای مدیران، بیان کرد: بر اساس اصل 142 قانون اساسی، اموال و دارایی رهبر، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزرا، همسر و فرزندان آنها قبل و بعد از تصدی مسئولیت بررسی می‌شود تا بطور ناحق افزایش نیافته باشد.

او ادامه داد: البته این اصل قانون اساسی افراد معدودی را در برگرفته و درباره دیگر مدیران، سکوت کرده و تعیین تکلیف نکرده است از همین رو هم مجلس شورای اسلامی در چند دوره این بحث را دنبال می‌کرد تا این قانون را به دیگر مسئولان هم تعمیم دهد. به هرحال بحث‌های مختلفی بین مجلس و شورای نگهبان مطرح شد که در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را ابلاغ کرد و در دوره آقای رئیسی هم این مسئله با جدیت دنبال شد.

حسینی افزود: این سامانه‌ای که اکنون روی شبکه ملی قرار گرفته است سامانه ثبت اموال و دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام است و تمامی افراد باید به طور کامل اموال خود را چه در داخل و چه در خارج در این سامانه قرار دهند. موضوعی که کاربرد اصلی آن این است که مشخص شود هر فردی در ابتدای مسئولیت خود چه میزان دارایی داشته است تا به ناحق افزایش پیدا نکند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: به هرحال افرادی که در مسئولیت و قدرت قرار دارند اگر بخواهند می‌توانند از موقعیت خود سوءاستفاده کنند و افزایش نابه‌جایی در حقوق‌های خود اعمال کنند، موضوعی که باعث بازدارندگی است و موجب می‌شود که اینها بدانند در زیر ذره بین قرار دارند و بر اموال و سرمایه‌های آنان به طور کامل نظارت می‌شود.

او ادامه داد: البته در گام اول بحث خوداظهاری مطرح شده است که خود آنها باید اموالشان را اعلام کنند و اگر اعلام نکنند خود این عدم صداقت نشان دهنده عدم کفایت آنها در مسئولیت‌ها است و در صورت تخلف بعداً با او برخورد خواهد شد.

حسینی تاکید کرد: الآن معدود مدیرانی که مرتکب اختلاس شده‌اند و رشوه دریافت می‌کنند اقدامشان به تمام مسئولان تعمیم پیدا می‌کند. درحالی که غالب مدیران ما در این 4 دهه افراد دلسوز، زحمتکش و پاکی بوده‌اند و از این جهت وقتی افراد متخلف مشخص شوند، مردم به بقیه مسئولان اعتماد خواهند داشت و این در مجموع به نفع خود مردم هم خواهد بود و یک حرکت ارزشمند است.

او خاطرنشان کرد: ما این ماجرا را از حکومت امام علی(ع) که یک نظارت جدی بر مدیران و والیان حکومت داشت آموخته‌ایم که مسئولان ما هم باید در یک اتاق شیشه‌ای باشند و تمام مواردشان شفاف و روشن برای مردم بیان شود تا کسی سوءاستفاده نکند. امیدواریم که دستگاه قضایی به خوبی بتواند این اقدام را انجام دهد و کسانی هم که تصور می‌کردند با یک مسئولیت می‌توانند به دارایی و اموال برسند باید به دنبال بخش خصوصی و تجارت بروند تا مسئولیت را نردبانی برای ثروتمند شدن خود قرار ندهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها