کد خبر: 351745
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۰۹:۰۷:۳۷
| |

خدابخشی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه:

تداوم برخی معافیت های مالیاتی ضرورتی ندارد/ باید تلاش کنیم وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد

محمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره بازنگری معافیت‌های مالیاتی گفت: معافیت‌هایی که وضع و ادامه آنها ضرورت داشته، باید تداوم یابد ضمن اینکه باید تلاش کنیم وابستگی بودجه به نفت هم کاهش یابد.

تداوم برخی معافیت های مالیاتی ضرورتی ندارد/ باید تلاش کنیم وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد
کد خبر: 351745
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۰۹:۰۷:۳۷

اعتمادآنلاین| ‌ محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت منابع بودجه عمومی کشور شامل سه منبع «درآمدهای مالیاتی، منابع مربوط به فروش نفت‌خام و میعانات گازی و سایر دارایی‌ها و فروش ملک و املاک دولت و فروش اوراق قرضه» است که مجموعا منابع بودجه‌ عمومی کشور را تشکیل می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: تقریبا یک سوم این منابع مربوط به نفت خام و میعانات گازی است که تحت تاثیر شرایط تحریمی، کاهش پیدا کرده و مخالفان جمهوری اسلامی از این وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت به عنوان ابزاری علیه مردم ایران استفاده کرده و خواهند کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس بیان کرد: باید تلاش کنیم این وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت را کاهش دهیم و شرایط تحریمی کنونی، فرصت بسیار خوبی ایجاد کرده تا تلاش کنیم این وابستگی را قطع کنیم و این کار با توجه به اقتصاد متنوع ایران، امکان پذیر است تا إن شاءالله این وابستگی و تهدیدی که همیشه علیه کشور ما وجود داشته را به صفر برسانیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس عنوان کرد: برای جایگزینی اقتصاد نفتی می‌توان منابع جدیدی را خلق کرد. از جمله می‌توان به مصادیقی همچون جلوگیری از فرار مالیاتی و بازنگری در معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد. اکنون 40 درصد اقتصاد کشور، از مالیات معاف است.

خدابخشی درخصوص بازنگری درمعافیت‌های مالیاتی تصریح کرد: معافیت‌هایی که وضع و ادامه آنها ضرورت داشته، باید تداوم یابد و معافیت‌هایی که تداوم آنها در شرایط کنونی تحریمی ضرورت ندارند بازنگری شده و ادامه پیدا نکند.

وی خاطرنشان کرد: مجموع تدابیر جلوگیری از فرار مالیاتی و لغو معافیت‌های مالیاتی بی مورد، منابع خیلی خوبی خلق می‌کنند. از جمله موارد و مصادیق دیگر، وجود 2 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور که متوسط قیمت‌دهی آنها بالای 500 میلیون تومان است که اگر یک درصد مالیات برای این واحدها وضع شود 110 هزار میلیارد تومان منابع جدید خلق می‌کنند. اینها مواردی است که می‌توانند جایگزین منابع نفتی شوند و این امکان پذیر است.

این نماینده مجلس یادآور شد: با توجه به اینکه اصلاحات ساختاری در بودجه مطرح است، که مقام معظم رهبری هم روی این موضوع تاکید داشتند، سازمان برنامه و بودجه مجموعه‌ای از پیشنهادها و ایده‌ها را به مجلس و در شورای هماهنگی سران سه قوه هم ارائه کرده که کلیات این پیشنهادات مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

خدابخشی اضافه کرد: اصلاحات ساختاری مبتنی بر 4 محور خیلی مهم از جمله درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کارآ، توجه به عدالت همزمان با توسعه و بازنگری در نظام مدیریتی که متناظر با این چهار محور 9 برنامه هم پیشنهاد شده که در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و بررسی هایی نیز در این‌خصوص انجام شده است.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از منابع نفتی در توسعه کشور ادامه داد: این ایده‌ خوب برای اینکه قابلیت اجرایی داشته باشد باید به گونه ای پیشنهاد شود که در اجرا با مشکل مواجه نشویم. امکان اینکه وابستگی بودجه ای کشور را به درآمدهای نفتی قطع کنیم وجود دارد تا بتوان به شکل‌های دیگری از منابع نفتی برای توسعه کشور استفاده کرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: باید منابع نفتی و منابعی که متعلق به نسل‌های آینده نیز هست را به سمت زیرساخت‌های توسعه ببریم یعنی در مناطق کمتر توسعه یافته زیرساخت ‌ایجاد کنیم. به طور مثال زیرساخت های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و در جاهایی که ضرورت دارد زیرساخت‌های هوایی و دریایی احداث کنیم و همچنین زیرساخت های حوزه انرژی، ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز گسترش دهیم.

خدابخشی افزود: باید پروژه‌های عمرانی که مردم نیز از طولانی شدن برخی از آنها ناراضی هستند را تکمیل کنیم؛ پروژه هایی چون ایجاد آزادراه یا جاده اصلی فقط مربوط به نسل فعلی نیست و نسل‌های بعدی هم از آن بهره‌مند می شوند.

وی تأکید کرد: اگر عزم و اراده جدی در قوای سه گانه وجود داشته باشد که الحمدالله وجود دارد، تهدید همیشگی وابستگی به نفت قابلیت تبدیل شدن به فرصت را دارد و من خوشبین هستم که اگر مسئولان به جدیت پای کار باشند چون این کار شدنی است.

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی درخصوص فرار مالیاتی بیان کرد: فرار مالیاتی بدین مفهوم نیست که از افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند، مالیات بیشتری دریافت شود بلکه منظور ما پرداخت مالیات از سوی مکان‌هایی است که در آنجا فرار مالیاتی وجود دارد و اصلا مالیات پرداخت نمی‌کنند که باید به طور جدی به این مساله توجه شود.

خدابخشی در ادامه سخنانش به ذکر مثالی از فرار مالیاتی در مناطق آزاد پرداخت و گفت: در مناطق آزاد با استفاده از یکسری فرمول‌ها، راهکارها و یا دور زدن قانون، از معافیت‌های مالیاتی، چند برابر مدت زمان تعیین شده استفاده می کنند در حالی که این معافیت فقط محدود به همان مدت زمان قانونی است.

وی یادآور شد: در کنار اصلاحات اقتصادی و بودجه‌ای در کشور پیوست اجتماعی هم ضرورت دارد و باید توجه داشت که به مردم فشاری وارد نشود.

این نماینده مجلس درخصوص چگونگی بسته شدن بودجه سال 99 بیان کرد: با توجه به صحبت‌ها و تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شد بودجه سال آینده براساس اصلاحات ساختاری ضروری تصویب شود. البته قرار است در کنار بودجه 99، بودجه 1400 هم در ستون جداگانه ای صرفا جهت اطلاع نمایندگان و ذینفعان ارائه شود.

خدابخشی اظهار کرد: به صورت غلتان هر سال با بودجه ای که ارائه می‌شود بودجه سال بعد هم ارائه می‌شود که نمایندگان تصویری از بودجه سال بعد داشته باشند؛ با توجه به نوسانات اقتصادی که ممکن است وجود داشته باشد و با تغییراتی، بودجه سال 1400 در سال 99 با اعمال اصلاحاتی برای بررسی و تثبیت به مجلس ارائه می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها