سید جواد میری، جامعه‌شناس و پژوهشگر، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

جنس دوم خواندنِ زن در شأن جامعه ایران نیست/ ورود زنان به ورزشگاه اتفاق خوبی است/ زنان باید در همه امور پابه‌پای مردان حرکت کنند

سید جواد میری، جامعه‌شناس و پژوهشگر، گفت: ای کاش قبل از اینکه فیفا بیانیه بدهد،‌ این مجوز صادر می‌شد تا مساله زیباتر حل شود و کسی نگوید خارجی‌ها به ما چیزی را تحمیل کردند.

جنس دوم خواندنِ زن در شأن جامعه ایران نیست/ ورود زنان به ورزشگاه اتفاق خوبی است/ زنان باید در همه امور پابه‌پای مردان حرکت کنند
کد خبر: 348354
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ۱۲:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- سید جواد میری در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، با پرداختن به این مساله که باید ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه را قبل از دخالت خارجی‌ها حل می‌کردیم، گفت:‌ همین سهمیه کمی که برای رفتن زنان به ورزشگاه آزادی تخصیص یافته است، با توجه به نوع مخالفت و ممانعت داخلی‌ که در این رابطه انجام می‌گرفت، فی‌نفسه اتفاقی خیلی خوب است. اما ای کاش قبل از اینکه فیفا بیانیه بدهد،‌ این مجوز صادر می‌شد تا مساله زیباتر حل شود و کسی نگوید خارجی‌ها به ما چیزی را تحمیل کردند.

این پژوهشگر ادامه داد: در جامعه ما زنان و مردان در سینما،‌ پارک‌ها،‌ کنسرت‌های موسیقی با هم و در کنار یکدیگر هستند. این در کنار هم بودن تا به امروز مشکل جدی‌ای پدید نیاورده است. متاسفانه گروهی ورود زنان به ورزشگاه‌ها را مساله‌ای آسمانی کردند و به همین دلیل موضوعی به این سادگی به گره‌ای کور تبدیل شده و در نهایت هم با اطلاعیه یک نهاد رسمی بین‌المللی به خانم‌ها اجازه ورود دادند. امیدوارم همین حضور اندک، زمینه‌ای برای آزاد شدن قطعی و همگانی باشد تا مثل جاهای دیگر زنان و مردان بتوانند فرصتی برابر برای حضور در ورزشگاه‌ها داشته باشند. به طور کلی در ایران زنان از مردان تفکیک نمی‌شوند که این احترام به زنان را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: به هر حال این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و از این به بعد هم سیاست‌گذاران به جای کشیدن خط و خطوطی که همه ملزم به رعایت‌شان شوند، مسائل را به بحث و مذاکره بگذارند تا با بررسی مطالبه افکار عمومی تصمیم‌های لازم گرفته شود.

سید جواد میری در پایان صحبت‌هایش گفت‌: جامعه و مردم ایران از فرهیختگی بالایی برخوردارند. به همین دلیل طبیعی است که زنان باید در همه امور پابه‌پای مردان حرکت کنند. همچنین باید در نظر داشت که نگاه جنس دوم به زن با مختصات فکری ایرانی‌ها همخوانی ندارد. سیاست‌گذاران باید بدانند ترویج این نگاه نه تنها در فضای جامعه ما امکان‌پذیر نیست، بلکه بین افکار عمومی و تصمیم‌گیران فاصله خواهد انداخت. پس مطلوب این است که سیستم با توجه نشان دادن به پیشرفت‌های زنان و اینکه این قشر از پشت پرده بیرون آمده است،‌ یک بار برای همیشه تصمیم به برچیدن موانعی بگیرد که در حوزه‌های مختلف برای زنان اعمال می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها