کد خبر: 348126
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۲:۳۹:۴۲
| |

سیامک ره‌پیک، رئیس مرکز پژوهشکده شورای نگهبان در نشست خبری همایش ۴۰ سال قانون اساسی مطرح کرد:

قانون اساسی برای مدیریت کشور مثل ستون فقرات است/ نظارت استصوابی شورای نگهبان بر اساس قانون است/ اصلاح قانون انتخابات بسیار موثر خواهد بود

شورای نگهبان بر اساس قانون نظارت می‌کند. نظارت، ردصلاحیت، ابطال انتخابات و... همه به دستور قانون است. این صلاحیت به شورای نگهبان اعطا شده است. این نظارت مهم است و باید وجود داشته باشد، اینجا به شورای نگهبان واگذار شده و در جاهایی دیگری هم به نهادهای دیگر.

قانون اساسی برای مدیریت کشور مثل ستون فقرات است/ نظارت استصوابی شورای نگهبان بر اساس قانون است/ اصلاح قانون انتخابات بسیار موثر خواهد بود
کد خبر: 348126
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ۱۲:۳۹:۴۲

اعتمادآنلاین| سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان و رئیس مرکز پژوهشکده شورای نگهبان در نشست خبری همایش 40 سال قانون اساسی که در محل پژوهشکده این شورا برگزار شد، توضیحاتی درخصوص این همایش به خبرنگاران ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ، ره‌پیک با تاکید بر این موضوع که مبنا و اولویت اصلی برگزاری این همایش بررسی دستاوردها، ظرفیت‌ها و چشم‌انداز‌های پیش‌روی این قانون است، عنوان کرد: ویژگی‌هایی که در قانون اساسی ما وجود دارد منحصر به فرد است. برخی از مهمترین بخش‌های نشست خبری ره‌پیک به شرح زیر است:

*شکل حکومت، قوام حاکمیت، نحوه تصمیم‌گیری‌های کلان، حل اختلافات و... در قانون اساسی ذکر می‌شود.

*وجود قانون اساسی برای مدیریت کشور مثل ستون فقرات است.

*هر قانونی که در کشور تصویب می‌شود باید با قانون اساسی همخوانی داشته باشد.

*از ویژگی‌های ابتدای انقلاب یکی این بود که قانون اساسی به دستور امام (ره) به سرعت به تصویب رسید. امام تاکید داشتند قانون اساسی که به مدیریت کشور ارتباط مستقیم دارد، فوراً تدوین و به رای مردم گذاشته شود.

*پیش‌بینی شده که در چهل سالگی تصویب قانون اساسی، ظرفیت‌های این قانون و کارکردهای آن بررسی شود.

*این قانون آرمان‌ها و ارزش‌هایی را تعیین کرده که مثل یک قله همه به سمت آن می‌روند. ممکن است ما ظرفیت‌های لازم برای رسیدن به این قله را به خوبی راه‌اندازی نکرده باشیم.

*افکار عمومی باید توجه بیشتری به وضعیت قانون اساسی داشته باشند. همچنین در سطح مراکز علمی و مراکز اجرایی که تصمیم‌گیری می‌کنند هم باید آگاهی بیشتری نسبت به این قانون وجود داشته باشد.

*همایش قانون اساسی اگر خوب پیش رود شبیه به یک دبیرخانه خواهد بود و در سال‌های بعد هم ادامه خواهد داشت.

*تجربه کشورهای دیگر هم نشان می‌دهد که هر چه روی این موضوع کار شود، تحقق قانون اساسی بهتر عملی می‌شود/ اعتمادآنلاین

*قانون اساسی بخش‌های مختلفی دارد و بخش مهمی از آن آرمان‌هایی است که وجود دارد. این بخش در هر زمانی قابل بررسی است. باید بررسی شود که چرا محقق نشده است.

*به عنوان نمونه بحث عدالت اجتماعی مورد توجه است و یا نحوه تصمیم‌گیری که سیاست‌های کلی نظام کمک می‌کند در عینیت قانون اساسی اجرای آن تسهیل شود.

*رهبری گفتند سیاست‌ها بازنگری شود که این موضوع بر قانون اساسی هم موثر است.

*در همایش ابتدا دستاوردها، ظرفیت‌ها و چشم‌اندازی که در قانون اساسی دارد با توجه به اهداف کشور مد نظر است.

*بازنگری قانون اساسی هم در قانون پیش‌بینی شده و بررسی‌های علمی یکی از آنهاست که بر اساس مصلحت انجام خواهد شد.

*موضوع نظارت یکی از بخش‌های همایش قانون اساسی است. یکی از آنها هم نظارت شورای نگهبان است.

*مبنای این نظارت قانون اساسی است و همان جا هم تاکید شده بر عهده قانون اساسی است. شورای نگهبان این موضوع را تفسیر کرده که نظارت موثر، همه‌جانبه و استصوابی است.

*شورای نگهبان بر اساس قانون نظارت می‌کند. نظارت، ردصلاحیت، ابطال انتخابات و... همه به دستور قانون است. این صلاحیت به شورای نگهبان اعطا شده است. این نظارت مهم است و باید وجود داشته باشد، اینجا به شورای نگهبان واگذار شده و در جاهایی دیگری هم به نهادهای دیگر.

*{در پاسخ به سوالی در خصوص اصلاح قانون انتخابات} ماهیت انتخابات تغییراتی کرده است. بعضاً دیده می‌شود که اصلاحاتی انجام می‌شود و بعد از آن باید دوباره کارهایی برای اصلاح همان قانون انجام داد.

*اگرچه دیر اما قانون انتخابات در مجلس در حال پیگیری است و بیش از 10 نکته موثر در این قانون اصلاح خواهد شد.

*امیدواریم که در مجلس اهتمام شود تا زودتر این طرح تعیین تکلیف شود. اگر چه برخی نمایندگان معتقدند این قانون دیگر به انتخابات پیش رو نمی‌رسد اما اگر تصویب شود مواردی وجود دارد که در انتخابات اسفندماه هم موثر خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها