کد خبر: 344889
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۹:۳۴:۴۷
| |

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی:

ایران آماده است، اگر سعودی‌ها اراده‌ای برای اصلاح داشته باشند

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقویت همکاری و مناسبات بین کشورهای خلیج فارس را موجب ایجاد امنیت پایدار عنوان کرد و گفت که اگر سعودی‌ها اراده‌ای برای اصلاح مناسبات با ایران داشته باشند ایران هم این آمادگی را دارد.

ایران آماده است، اگر سعودی‌ها اراده‌ای برای اصلاح داشته باشند
کد خبر: 344889
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ۱۹:۳۴:۴۷

اعتمادآنلاین| ‌ علیرضا رحیمی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و پیشنهاد طرح صلح هرمز گفت: اگر سعودی‌ها با حسن نیت و نگاه سازنده و واقع بینانه اراده‌ای برای راه مناسبات با جمهوری اسلامی داشته باشند ایران هم این آمادگی را دارد.

وی افزود: ائتلاف منطقه‌ای صلح خلیج فارس یک ضرورت بین‌المللی است به خصوص با توجه به تنش‌های اخیری که در چند ماه گذشته در منطقه خلیج فارس در حوزه کشتیرانی و انتقال نفت اتفاق افتاده امنیت انرژی مورد توجه جهانیان به ویژه کشورهای منطقه قرار گرفته و اولویت آن روشن‌تر شده است.

وی افزود: حضور بیگانگان در منطقه زمینه تنش را ایجاد می‌کند. علاوه بر اینکه ممکن است آنها با شیطنت‌هایی بخواهند منطقه را ملتهب نگهدارند تا سیاست‌های خود را پیش ببرند و هزینه امنیت منطقه را افزایش دهند.

رحیمی تقویت همکاری و مناسبات کشورهای حوزه خلیج فارس را امری حیاتی و موجب ایجاد امنیت پایدار عنوان و خاطرنشان کرد: پیشنهادی که دستگاه دیپلماسی روی آن کار می‌کند که ائتلاف صلح منطقه‌ای تشکیل شود راهبردی است که لازمه آن این است که همسایگان به درک مشترکی از این ضرورت برسند و سوء تفاهماتی که در کشورهایی مثل عربستان انباشته شده و حل نشده بود و یا نگاه غیر واقعی که به مناسبات جمهوری اسلامی داشتند مورد بازنگری قرار گیرد. چرا که این امر موجب شده فاصله و چالش‌ها بیشتر شود.

رحیمی با اشاره به اختلاف بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یادآور شد ائتلاف و تامین امنیت پیش نیازهایی دارد و کشورهای عضو شورای همکاری باید به نقاط مشترک موثرتری برسند و مناسبات دوجانبه ایران و عربستان، امارات، قطر و کویت به نقطه مطلوبی برسد که اشتراک کاملی وجود داشته باشد و برداشت مشترکی در دیدگاه‌ها باشد ما در این زمینه راه سختی در پیش داریم.

وی در پایان گفت: ایران و عربستان دو کشور مسلمان بزرگ جهان اسلام هستند که می‌توانند مناسباتشان را فارغ از فشار قدرت‌های جهانی به پیش ببرند و به نقطه مطلوب برسانند که این راه سختی است اما این اراده وجود داشته باشد شدنی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها