کد خبر: 340302
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

حسین ابراهیمی، عضو جامعه‌ روحانیت‌ مبارز، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

روحانیون جایگاه بسیار تثبیت‌شده‌ای در افکار عمومی دارند/ خطبه‌های نماز جمعه نباید جناحی‌-سیاسی باشد/ ندیده‌ام ائمه‌جمعه جناحی عمل کنند/ ممکن است جایگاه روحانیت در سیاست پایین و بالا برود

حسین ابراهیمی، عضو جامعه‌ روحانیت‌ مبارز، گفت: ممکن است جایگاه روحانیت در سیاست پایین و بالا برود، اما نفوذ معنوی روحانیون به‌ هیچ وجه زیر سوال نمی‌رود و کسانی یا گروه‌هایی که برای این امر تلاش کنند حتماً ناکام خواهند ماند.

روحانیون جایگاه بسیار تثبیت‌شده‌ای در افکار عمومی دارند/ خطبه‌های نماز جمعه نباید جناحی‌-سیاسی باشد/ ندیده‌ام ائمه‌جمعه جناحی عمل کنند/ ممکن است جایگاه روحانیت در سیاست پایین و بالا برود
کد خبر: 340302
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- روحانیت چه جایگاهی در فضای سیاسی دارد و آیا سیاستمدار شدن روحانیون روی وجهه و چهره این قشر تاثیری گذاشته است؟


حسین ابراهیمی، عضو جامعه‌ روحانیت‌ مبارز، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین عنوان کرد: «حد و مرز روحانیت اسلام و اصول شرعی است. البته روحانیت دستش باز است و می‌تواند در همه موارد حرفش را بزند و نظرش را علنی کند که مردم متدین هم حرف‌شان را با دل و جان می‌پذیرند.»

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

نفوذ روحانیون در فعالیت‌های سیاسی از اقشار دیگر بیشتر است

*رابطه روحانیت با سیاست را چطور می‌بینید؟

روحانیون در ایران همیشه جایگاهی معنوی داشته‌اند. از نظر سیاسی هم بخواهیم بررسی کنیم، نفوذ روحانیون در فعالیت‌های سیاسی از اقشار دیگر بیشتر است. من همچنین معتقدم روحانیت مثل سال‌های ابتدایی انقلاب که تاثیرگذاری‌ای مثال‌زدنی در حفظ نظام داشت، الان هم همان‌ نقش‌‌‌ را به خوبی می‌آفرینند و در بسیج مردم بیشتر از دیگران سهیم‌اند، چون روحانیون بیش از همه در بین مردم جایگاه دارند. البته بعضی‌ها سعی دارند جایگاه روحانیت را خدشه‌دار نشان دهند. این در حالی است که آنها جایگاه بسیار تثبیت‌شده‌ای در افکار عمومی دارند و تبلیغات مخالفان برای تخریب چهره روحانیت نتیجه نخواهد داد.

*گروهی بر این باورند که سیاسی‌ شدن روحانیت تا حدی چهره‌شان را مخدوش کرده است؟

هرگز چنین چیزی را نمی‌توان پذیرفت. ببینید، مساله سیاست مساله دیگری است و حتی ممکن است جایگاه روحانیت در سیاست پایین و بالا برود، اما نفوذ معنوی روحانیون به‌ هیچ وجه زیرسوال نمی‌رود و کسانی یا گروه‌هایی که برای این امر تلاش کنند، حتماً ناکام خواهند ماند.

حد و مرز روحانیت اسلام و اصول شرعی است

*یک روحانی برای ورود به مباحث روز چه حد و مرزی را باید رعایت کند؟

حد و مرز روحانیت اسلام و اصول شرعی است. البته روحانیت دستش باز است و می‌تواند در همه موارد حرفش را بزند و نظرش را علنی کند که مردم متدین هم حرف‌شان را با دل و جان می‌پذیرند.

*قبول دارید بعضی از خطبه‌هایی که روی منبر خوانده می‌شود در شأن روحانیت نیست؟

باید دید از نگاه مخاطبان صحبت‌هایی که از برخی منابر شنیده می شود اسلامی است یا غیراسلامی. اگر اسلامی باشد طبیعی است عده‌ای هم ایراد بگیرند. همان‌طور که از خطبه‌های امیرالمومنین هم ایرادهایی گرفته می‌شد. در واقع باید ببینیم حرف‌ها در چارچوب اسلام است یا نه. اگر کسی از چارچوب اسلام عدول کند، خلاف شرع و ناپسند است. بالاخص برای آنهایی که ملبس به لباس روحانیت هستند، چون آنها نباید به حد و مرز اسلام بی‌توجه باشند.

ندیدم روحانی‌ای بر بالای منبر خلاف شرع کند

*برخی از بی‌اخلاقی‌ها مدام از منابر تکرار می‌شود. لازم است بر خطبه‌ها نظارت دقیقی صورت گیرد؟

حتماً لازم است. به همین دلیل دادگاه ویژه ‌روحانیت فعال است که کاملاً به تخلفات احتمالی رسیدگی می‌کند و سازمان تبلیغات‌ اسلامی نیز خود را موظف می‌داند تا با متخلفان برخورد کند.

*پس چرا بی‌اخلاقی‌ها به کرات تکرار می‌شود؟

من نمی‌دانم منظور شما چه کسی یا چه کسانی است. بنده بشخصه ندیده‌ام روحانی‌ای بر بالای منبر خلاف شرع کند.

*قبول دارید مساجد نسبت به سال‌های ابتدایی انقلاب خلوت‌تر شده‌اند؟

نه.

مساجدی که من می‌شناسم همیشه پر می‌شوند

*اما آنچه مشاهده می‌شود چیزی غیر از این است.

من خودم مسجد دارم که هر روز پر می‌شود. اگر ایام محرم می‌آمدید، می‌دیدید که مسجد پر است.

*بحث دهه‌ محرم استثناست.

اگر در ایام عادی هم بیایید، می‌بینید مجلس من پر می‌شود. مساجدی که من می‌شناسم همیشه پر می‌شوند. البته قبول دارم نسل جوان این روزها رغبت کمتری برای آمدن به مسجد نشان می‌دهد، به همین دلیل بر این باورم باید تلاش کرد تا آنها مسجدی شوند. چون مسجد راه‌ را نشان می‌دهد و مشکل‌گشاست و قدرت و توانایی سازندگی دارد.

خطبه‌های نماز جمعه نباید جناحی‌-سیاسی باشد

*الهی‌سیاسی بودن نماز جمعه جانب‌داری برخی ائمه‌جمعه از جریان‌های سیاسی متبوع‌شان را توجیه می‌کند؟


خطبه‌های نماز جمعه نباید جناحی‌سیاسی باشد. البته من به دلیل بیماری در نمازجمعه شرکت نمی‌کنم، اما از طریق تلویزیون که دنبال می‌کنم سیاسی‌کاری‌ای در ائمه‌جمعه نمی‌بینم. البته هر حرفی در چارچوب منویات ولایت‌ فقیه و مقام‌‌ معظم‌ رهبری و امام راحل زده شود، حرف‌هایی است که در چارچوب اسلام می‌گنجد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها