حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی:

به جای دادن ارز بی‌زبان به وارد کنندگان آن را در اختیار مردم می‌گذاشتند/ تولیدکنندگان حدود 30 درصد هزینه‌های تولیدشان وابسته به ارز است/ با توزیع ارز مداخله‌ای می‌خواهند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از دولت‌ها به زور یک مدتی با سیاست‌هایی مانند پاشیدن و توزیع ارز مداخله‌ای سعی می‌کنند قیمت ارز را پائین نگه دارند که بر اثر آن یک پدیده دیگری رقم می‌خورد.

به جای دادن ارز بی‌زبان به وارد کنندگان آن را در اختیار مردم می‌گذاشتند/ تولیدکنندگان حدود 30 درصد هزینه‌های تولیدشان وابسته به ارز است/ با توزیع ارز مداخله‌ای می‌خواهند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند
کد خبر: 339424
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۹ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حیسنعلی حاجی دلیگانی درباره این‌که بارها سال گذشته 14 میلیارد دلار یعنی حدود 168 هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی هزینه شد، این واگذاری در زندگی و معیشت مردم چه تاثیری داشته است، گفت: سال گذشته 14 میلیارد دلار در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا قرار گرفت تا بتوانند معیشت و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را در حالت متعادلی نگه دارند.

نماینده مردم شاهین با اشاره به این که مشکل از آن جایی آغاز شد که بخشی از این افراد و شرکت‌های حقیقی و حقوقی به دنبال آن بودند که دلارها را دریافت کنند و به سراغ واردات بروند، عنوان کرد: این سوال پیش می‌آید که چرا افراد تمایل به واردات داشتند؟ به این دلیل که تقریبا 70 تا 90 درصد هزینه تأمین کالا از خارج از کشور ارزی است و نیاز به ارز دارد، بنابراین هنگامی که ارز 4 هزار 200 تومان یک گزینه است آن را دریافت می‌کنید و ارز هم در سال گذشته به 16 هزار تومان هم رسید طبیعی است که خیلی‌ها رغبت به واردات کالا پیدا کنند.

او ادامه داد: از سوی دیگر تولیدکنندگان حدود 30 درصد هزینه‌های تولیدشان وابسته به ارز است، بنابراین با این وضعیت بیشتر واردکنندگان ارز را گرفتند و به دلیل آن که با فروش ارز حدود 200 درصد سود می‌کردند حاضر شدند آن 30 درصد ضمانتی هم که سپردند و برای ارز گرفتن گذاشته بودند را قیمتش را آزاد بپردازند و خودشان را از قید ضمانت آزاد کنند اما ارز را به قیمت دلخواه‌شان در بازار بفروشند و یا کالاهایی وارد کنند تا قیمت آزاد به فروش برسانند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان این که متاسفانه عموما کسانی که ارز دریافت کردند آن‌ها را در بازار فروختند و یا کالاهایی را وارد کردند آن‌ها را هم به قیمت آزاد فروختند، گفت: 14 میلیارد دلار عدد کمی نبوده و نیست.

او خاطرنشان کرد: به جای اینکه این ارز بی زبان را در اختیار واردکنندگان بگذارند که کالا وارد نکردند و یا اگر هم وارد کردند آن را به قیمت دلخواه‌شان عرضه کردند، به حساب هر ایرانی با قیمت ارز پارسال 200 هزار تومان هر ماه وازیر می‌کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اثر این کار چه زمانی مشخص می‌شود آن هنگامی که شما مشاهده می‌کنید برخی از کالاهایی که مورد حمایت از طرف پرداخت این ارز واقع شدند در بازار قیمت آزادش با آن کالایی که با ارز 4 هزار و 200 تومان وارد شده است خیلی تفاوت چشمیگری نداشت درحالی که تفاوت بین ارز آزاد و دولتی بالغ بر دو برابر قیمت ارز دولتی بود.

او ادامه داد: سال قبل ارز به 3 برابر قیمت رسیده بود اما قیمت کالایی که عرضه شد، نه تنها 4 برابر پائین‌تر نبود بلکه تقریبا یک دوم یک برابر آن تفاوت ارز در قیمت کالا مشاهده می‌شد.

حاجی دلیگانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان مطرح می‌کنند شرایط تحریمی چندان تاثیری بر افزایش قیمت ارز ندارد، در تمامی دولت‌ها ما افزایش قیمت ارز را داشته‌ایم، گفت: گران شدن طبیعی است اما این موضوع به موضوعاتی همچون زیرساخت‌های اقتصادی، تولید ناخالص ملی و کاهش ارزش پول ملی کشور بازمی‌گردد.

نماینده مردم شاهین دژ در مجلس یادآور شد: از 50 سال پیش به این طرف نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ما تنها 2/5 برابر افزایش پیدا کرده است. اگر 50 سال پیش یک کیلو گندم تولید می‌کردیم امروز 2 و 1/2 گندم تولید می‌کنیم، ارزش پول ما از 50 سال پیش تا به امروز 34 هزار برابر شده است و مشکل ما اینجا است، درحالی که در کشورهایی که تولیدشان متعادل است، مثلا تولید ناخالص 7 است و کاهش ارزش پول‌شان 12 است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: البته برخی از دولت‌ها به زور یک مدتی با سیاست‌های مانند پاشیدن و توزیع ارز مداخله‌ای سعی می‌کنند قیمت ارز را پائین نگه دارند که بر اثر آن یک پدیده دیگری رقم می‌خورد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها