کد خبر: 338760
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۶:۱۵:۰۰
| |

فرمند، عضو کمیسیون انرژی مجلس:

فرمول جدیدی به جای اینستکس ارائه شود/ نمی‌توان بر ویرانه برجام توافق جدیدی بنا کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید ایران باید فرمول جدیدی به جای اینستکس ارائه دهد و اروپایی ها را برای اجرای آن پای کار بیاورد. برجام مکانیزمی برای اعتمادسازی بود، ولی وقتی این اعتماد شکسته شد نمی‌توان بر ویرانه آن توافق جدیدی بنا کرد.

فرمول جدیدی به جای اینستکس ارائه شود/ نمی‌توان بر ویرانه برجام توافق جدیدی بنا کرد
کد خبر: 338760
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۶:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| فردین فرمند، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه کشور مقدمه اجرای کامل تعهدات برجامی را راه اندازی اینستکس اعلام کرده و اروپایی ها گفته اند راه اندازی این کانال مالی زمان بر است، گفت: در این که اروپا می خواهد از لحاظ سیاسی کاری برای نجات برجام انجام دهد شکی نیست، چرا که آنها با وجود اینکه نظرات منفی در خصوص برخی مفاد برجام داشتند در نهایت این توافق را پذیرفته و برای اجرای آن جلو تر از آمریکا ایستادند اما چه اندازه می توانند از عهده آن برآیند، جای سوال دارد.

نماینده مردم میانه در مجلس تاکید کرد: با این حال، اروپایی ها مانند برخی افراد داخلی کشور نگاه عافیت طلبی دارند، آنها می خواهند کاری انجام دهند اما از نظر اجرایی مانده اند و نمی دانند چه کار کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تلاش مکرون رئیس جمهور فرانسه برای نجات برجام، اظهار داشت: در شرایطی که مکرون با جلیقه زردها مشکل دارد و نمی تواند از پس چالش های داخلی برآید، می خواهد در فضای بین المللی کاری انجام دهد با این حال عملا نتوانسته گامی بردارد چرا که باید فرمول دیگری برای حل مسئله برجام طراحی شود.

او ادامه داد: اینستکس فرمولی است که با همکاری ایران و اتحادیه اروپا عملیاتی می شود تا از مشکل ایران کاسته شود، از این رو مهم است که آنها عزمی برای اجرا داشته باشند، اکنون که چنین عزمی شاهد نیستیم باید خودمان به دنبال فرمول جدیدی باشیم تا وضعیت فعلی را مدیریت و از اروپایی ها برای فرمول جدیدمان استفاده کنیم.

فرمند با بیان اینکه اینستکس مکانیزمی است که بوسیله آن کارهای محدود انجام می شود، گفت: اروپا در اجرای این مکانیزم مانده است چرا که باید شرکت های آنها برای مبادله با ایران جلو بیایند این در حالی است که شرکت ها از ترس تحریم آمریکا دست به چنین کاری نمی زنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از برجام ذهنیت غلطی در کشور ایجاد شده است، اظهار داشت: برجام قرار نبود همه مشکلات کشور را برطرف کند که اکنون با خروج آمریکا از آن به دنبال راه حلی برای رفع مشکلات باشیم، بنابراین باید فرمولی به پیشنهاد ایران ارائه شود و اروپایی ها را پای کار آورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان اظهار کرد: برجام مکانیزمی برای اعتمادسازی بود، وقتی این اعتماد شکسته شد نمی توان بر ویرانه آن اقدام جدیدی انجام داد، در واقع نباید از ابتدا برجام را بزرگ می کردیم.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها