کد خبر: 324144
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۱۴:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از متن و حاشیه‌های مجلس در هفته‌ای که گذشت گزارش می‌دهد:

از گندم کابل و عدسی مجلس یازدهم تا ادعای نداشتن تابعیت ایرانی کریمی قدوسی

جلسات مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت با حاشیه‌هایی روبه‌رو بود، اما در نقطه‌عطف آن کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای تندرو، ایستاده بود. این حواشی با تذکر جلیل رحیمی جهان‌آبادی خطاب به کریمی قدوسی آغاز شد و به سوال علیرضا رحیمی از وزیر دفاع ختم شد؛ سوالی مبنی بر فیلمی که کریمی قدوسی از دری اصفهانی در جریان سوال از ظریف پخش کرده بود. البته در ادامه این تنش‌ها، نماینده مشهد لیستی از مسئولان دوتابعیتی منتشر کرد که تکذیبیه‌های پیرو آن همچنان ادامه دارد.

از گندم کابل و عدسی مجلس یازدهم تا ادعای نداشتن تابعیت ایرانی کریمی قدوسی
کد خبر: 324144
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۱۴:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نخستین جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی با دعوای جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت‌جام با جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد آغاز شد. او در تذکری خطاب به کریمی قدوسی، نماینده تندرو اصولگرا،‌ با خواندن این شعر «یکی بچه‌گرگ می‌پرورید/ چو پرورده شد خواجه هم بر درید»، گفت: شما چه‌کاره مملکت هستید که به وزیر، به رئیس‌جمهور و حالا به نماینده مردم در مجلس می‌تازید و ما را غیرانقلابی می‌دانید و خطاب می‌کنید؟

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ، رحیمی جهان‌آبادی عنوان کرد: شما به شهر تربت‌جام آمدید و به مردم گفتید نماینده‌تان انقلابی نیست، نامه جمع کنید تا رد صلاحیت شود. آقای کریمی قدوسی، آن زمانی که اجداد و بستگان شما از افغانستان به ایران حمله می‌کردند، ما ایرانی بودیم و از ایران دفاع می‌کردیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده است به ارکان نظام بتازید، چند روز سابقه جبهه دارید، در چند عملیات شرکت کرده‌اید که به درجه سرداری رسیده‌اید، از کی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم؟

کریمی قدوسی: رحیمی جهان‌آبادی گندم کابل و عدسی مجلس یازدهم را نخواهد خورد

همین سخنان جلیلی رحیمی جهان‌آبادی موجب شد روز بعد- دوشنبه- کریمی قدوسی در تذکری پاسخ او را بدهد. اما کریمی قدوسی هیچ پاسخی به آن بخش از سخنان نماینده تربت‌جام مبنی بر افغانستانی بودنش نداد و گفت: اصل صحبت‌های آقای رحیمی این بود که «شما چه‌کاره مملکت هستید که به رئیس‌جمهور، وزیر و حالا به نماینده مجلس گیر می‌دهید؟ به شهر تربت‌جام آمدید و به مردم گفتید نماینده‌تان انقلابی نیست، نامه جمع کنید تا رد صلاحیت شود.» اولاً بنده و شما از رئیس‌جمهور و وزیر سوال می‌کنیم و به کسی ربطی ندارد؛ از وظایف قانونی ماست.

او ادامه داد: بنده درباره آقای رحیمی هیچ کلمه‌ای به زبان نیاوردم، او اصلاً در کلاس کار بنده نیست؛ همه مرا می‌شناسید و می‌دانید اولویتم چیست.

او همچنین گفت: من هیچ ادعایی در مورد سابقه حضور در دفاع مقدس ندارم. از کسی هم مزدی طلب نکرده‌ام، اما از آقای کرم‌پور نماینده فیروزآباد بپرسید که کریمی را چگونه دیدی و چگونه شناختی، تا به شما بگوید.

کریمی قدوسی سپس مطرح کرد: به آقای رحیمی وعده داده‌اند که اگر رد صلاحیت شدید، ما شما را در آینده به ‌عنوان سفیر ایران در کابل منصوب می‌کنیم. به او با اطمینان عرض می‌کنم که «شما نه گندم کابل را خواهید خورد و نه عدسی مجلس یازدهم را».

کریمی قدوسی اما تنها به این تذکر اکتفا نکرد. او که در تذکر خود پاسخی درباره افغانستانی بودنش نداده بود، مجدداً روز سه‌شنبه طی تذکری اعلام کرد که از دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی، ثبت‌احوال، سپاه و شورای نگهبان درخواست دارم اگر یک سند در تایید اتهامات آقای رحیمی علیه من وجود داشت، ایشان این سند را در صداوسیما پخش کند، در غیر این صورت صداوسیما باید مذاکرات مرا به صورت کامل پخش کند.

او تاکید کرد: اگر دستگاه‌های داخلی چنین کاری نکردند، از دولت افغانستان درخواست می‌کنم که اگر رگ و ریشه‌ای از کشور افغانستان داشتم، عنوان کنند.

دولت افغانستان اگر رگ و ریشه‌ای از این کشور دارم، عنوان کند/ کندویی از نفوذ در کشور به تدریج شکل گرفته

کریمی قدوسی که مجالی یافته بود، نسبت به سوال 27 نفر از نمایندگان مجلس از وزیر دفاع، در مورد فیلمی که او از دری اصفهانی در جریان سوال از ظریف پخش کرده بود، واکنش نشان دهد و بگوید : دیروز در پس سوال 27 نفر از نمایندگان مجلس از وزیر دفاع در خصوص افشاگری‌ها درباره کندوهای نفوذ و بحث دوتابعیتی‌ها، وزیر دفاع به مجلس آمد و پنج مرتبه علیرضا رحیمی نماینده سوال‌کننده نام مرا مطرح کرد. همچنین سوال رسمی مرا از وزیر امور خارجه که درباره نفوذ در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و نقش دری اصفهانی در این تیم بود و نیز اظهاراتم در خصوص دوتابعیتی بودن رئیس‌جمهور را عنوان کردند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح بررسی دوتابعیتی‌ها را مجلس به تصویب رساند و رای هیات تحقیق و تفحص از سوی رئیس مجلس به من ابلاغ و کار تحقیق و تفحص بدین ترتیب آغاز شد.

او بیان کرد: پس ‌از این با وزیر اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و وزیر امور خارجه نشست‌هایی داشتیم که هر کس را دو تابعیتی است احصا کنیم و حدود یک سال روی این موضوع کار کردیم. گزارش این مهم را در کمیسیون امنیت ملی قرائت کردیم. در همان‌جا لیستی به پیوست این گزارش به کمیسیون ارائه شد و من در آنجا گفتم این لیست را نباید منتشر کرد، چرا که جامعه پذیرش شنیدن این اسامی را ندارد.

کریمی قدوسی اضافه کرد: برخی آقایان در همان جلسه- از جمله آقای کواکبیان- اصرار کردند که اسامی قرائت شود. با اصرار عزیزان، آقای جمالی نوبندگانی اسامی این یکصد نفر را قرائت کرد. سپس من هم عنوان کردم که مصلحت نیست این اسامی از کمیسیون به بیرون درز کند، اما آقای رحیمی بعد از آن جلسه مصاحبه و عنوان کردند که نام آقای روحانی در این لیست بوده است.

کریمی قدوسی ادامه داد: لیست پخش‌نشده اسامی دوتابعیتی‌ها را، با توجه به ظرفیتی که آقایان به وجود آوردند، در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

کریمی قدوسی این لیست را در اختیار رسانه‌های اصولگرا قرار داد و خطاب به رسانه‌های اصلاح‌طلب گفت: این لیست را تنها به رسانه‌های ارزشی می‌دهم. شما رسانه‌های زنجیره‌ای هستید.

کریمی قدوسی دو لیست از دوتابعیتی‌ها را به خبرنگاران اصولگرا داد. در یک لیست افرادی بودند که ظن قوی‌ای نسبت به دوتابعیتی بودن آنها مطرح بود و لیست دیگر شامل نام افرادی بود که احتمال دوتابعیتی بودن آنها وجود دارد. اما افرادی که در این لیست‌ها قرار داشتند بلافاصله دوتابعیتی بودن خود را تکذیب کردند.

علیرضا رحیمی: دروغ بزرگِ تابعیت اسکاتلندی رئیس‌جمهور را شما و دوستان‌تان گفتید

علیرضا رحیمی، نماینده تهران، در تذکری با استناد به اصل 75 قانون اساسی، در مورد تحریف سخنان روز گذشته‌اش از سوی قاضی‌پور توضیحاتی داد. سپس وقتی قصد داشت در مورد کریمی قدوسی صحبت کند، کریمی قدوسی و قاضی‌پور شروع به فریاد زدن کردند که رحیمی به آنها گفت: من تعجب می‌کنم از برخی همکاران که صحن مجلس را با جای دیگر اشتباه می‌گیرند.

علیرضا رحیمی عنوان کرد: برخی تحریفات در خصوص جلسه کمیسیون امنیت ملی مطرح شد، لیست صدنفره دوتابعیتی‌ها توسط هیات تحقیق و تفحص به ریاست آقای جواد کریمی قدوسی تهیه شد که 70 درصد این لیست از سوی وزارت اطلاعات تکذیب شد. دستگاه‌های دیگر مانند وزارت نفت، جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ها در کمال تعجب مانده بودند که این لیست از کجای نظام جمهوری اسلامی تهیه ‌شده و به ‌زور افراد را متهم به دوتابعیتی بودن می‌کنند.

رحیمی گفت: حتی در جلسه- که آقای کریمی قدوسی گزارش آن را ارائه می‌کند- با معاون ضدجاسوسی وزارت در حضور وزیر اطلاعات، آقای کریمی قدوسی جلسه را به تنش کشاندند. اینکه رئیس‌جمهور تابعیت اسکاتلند دارد را به‌ عنوان یک دروغ بزرگ شما و دوستان‌تان در تلویزیون مطرح کردید، آقای کواکبیان نقشی در این ماجرا نداشت.

این نماینده تهران همچنین با اشاره به جمع‌آوری امضا برای عزلش از هیات‌رئیسه مجلس، پس از سوال از وزیر دفاع، گفت: برخی نمایندگان، که غالباً از گروه پایداری نیز هستند، علیه من شکایت کردند که خلاف شئون هیات‌ رئیسه عمل کرده‌اند، من به ‌عنوان عضو هیات‌رئیسه سوال خود را مطرح نکردم. سال گذشته نیز از آقای مطهری و وکیلی به دلیل دیدار با آقای خاتمی شکایت کردید، شکایت شما رای لازم را کسب نکرد. افتخار می‌کنم که نماینده تهران هستم و عطشی برای هیات‌رئیسه و مجلس ندارم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها