کد خبر: 323855
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۱۵:۱۰:۰۰
| |

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

مردم توان رهن و اجاره خانه ندارند/ عده‌ای در پی افزایش قیمت رهن و اجاره خانه، قصد دارند از تهران خارج شوند/ مجلس و دولت برنامه‌ای برای کاهش نرخ مسکن ندارند

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: نوسانات بازار ارز و کوتاهی در قبال رونق مسکن مخصوصاً در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، موجب ایجاد نوساناتی در بازار مسکن شد. در حال حاضر مردم توان رهن و اجاره ساختمان‌ها را ندارند. به دلیل وضعیت مسکن برخی مردم قصد دارند از کلانشهرها، به ویژه تهران، خارج شوند چون دیگر نمی‌توانند خانه‌ اجاره کنند.

مردم توان رهن و اجاره خانه ندارند/ عده‌ای در پی افزایش قیمت رهن و اجاره خانه، قصد دارند از تهران خارج شوند/ مجلس و دولت برنامه‌ای برای کاهش نرخ مسکن ندارند
کد خبر: 323855
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۱۵:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با انتقاد از افزایش نرخ مسکن، گفت: قیمت مسکن بسیار بیشتر از اجاره‌بها افزایش داشته است. شاید برخی افراد در تمام طول عمرشان هم نتوانند صاحب مسکن شوند. جوانی که با حداقل دستمزد کار می‌کند، اگر تمام حقوق خود را هم خرج نکند، سال‌ها طول می‌کشد تا بتواند خانه‌ای رهن کند.


در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:


*شما صاحب‌خانه هستید یا مستاجر؟

من در روستای محل تولدم در اصفهان خانه‌ای دارم. در تهران هم از دوره هشتم که به مجلس آمدم تعاونی مسکن زمینی برای نمایندگان و کارکنان خرید و شروع به ساخت کرد که پول آن از حقوق‌مان کسر می‌شد. آن زمان برای من واحدی ساختند که چون مسیرش دور بود نتوانستم در آنجا ساکن شوم. نمی‌توانم به شما دروغ بگویم، در حال حاضر اجاره‌نشین هستم، اما یک واحد در تهران دارم.

*شما از مجلس حق مسکن دریافت می‌کنید؟


حق مسکن به موضوعی که گفتم کاری ندارد و به تمام ادارات و وزارتخانه‌ها پرداخت می‌شود.

*بله، اما حق مسکن نمایندگان چقدر است؟


رقم دقیقی در خاطرم نیست، اما مجلس برای نمایندگانی مثل من، در اول دوره 250 میلیون تومان بابت رهن خانه داده است و هیچ حق مسکن دیگری نمی‌دهد. البته 250 میلیون تومانی که داده‌اند بعد از اتمام دوره به مجلس برمی‌گردد. اجاره و رهن به نام مجلس است نه نماینده.


عده‌ای از نمایندگان خانه داشتند یا از پیش اجاره کرده‌اند که مبلغ اجاره را مجلس می‌دهد و من اطلاعی از رقم دقیق آن ندارم. اما مجلس به تعدادی از نمایندگان که در اول دوره می‌خواستند خانه رهن کنند 250 میلیون تومان داد و این مبلغ طی سه سال بعد افزایش نیافت.

از ابتدای مجلس هشتم در مناطقی خانه رهن کردم که مبلغ رهن و اجاره‌شان پایین بود. برای مثال سال اول در خیابان شهدای ژاندارمری روبه‌روی دانشگاه خانه گرفتم.

در سال دوم تا پایان دوره هشتم در جمالزاده شمالی خانه رهن کردم. یک سال خیابان زرتشت و نزدیک وزارت کشور بودم. چهار سال در پیچ شمیران اول خیابان شریعتی خانه گرفتم. در حال حاضر هم سه سال است که در خیابان شهید اجاره‌دار خانه رهن کرده‌ام؛ یعنی بالای شهرنشین نبوده‌ام که پول زیادی نیاز داشته باشم.


*علت افزایش نرخ مسکن چیست؟


نوسانات بازار ارز و کوتاهی در قبال رونق مسکن مخصوصاً در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، موجب ایجاد نوساناتی در بازار مسکن شد. در حال حاضر مردم توان رهن و اجاره ساختمان‌ها را ندارند. به دلیل وضعیت مسکن برخی مردم قصد دارند از کلانشهرها، به ویژه تهران، خارج شوند چون دیگر نمی‌توانند خانه اجاره کنند.

این موضوع برمی‌گردد به اینکه صنعت ساختمان طی سال‌های اخیر راکد مانده است. دولت یازدهم طرح مسکن مهر را زیر سوال برد. قطعاً به طرح مسکن مهر ایراداتی وارد است و برای مثال جایگیری خوبی نشد و زیرساخت‌های آن مهیا نشد. اما عده‌ای که عمری آرزوی مسکن‌دار شدن داشتند در مسکن مهر آلونکی برای خودشان تهیه کردند.


مسکن مهر از سوی دولت زیر سوال رفت، اما جایگزین دیگری برای آن در نظر گرفته نشد.

*به نظر شما اجاره‌بهای مسکن طی یک سال گذشته چقدر افزایش پیدا کرده است؟

حدود 50 تا 60 درصد افزایش قیمت اجاره‌بها داشته‌ایم، اما نرخ مسکن در برخی مناطق تا حدود 100 تا 150 درصد افزایش یافته است.

*یعنی نرخ مسکن بیش از اجاره‌بها افزایش یافته است؟

بله، قیمت مسکن بسیار بیشتر از اجاره‌بها افزایش پیدا کرده است. شاید برخی افراد در تمام طول عمرشان هم نتوانند صاحب مسکن شوند. جوانی که با حداقل دستمزد کار می‌کند، اگر تمام حقوق خود را هم خرج نکند، سال‌ها طول می‌کشد تا بتواند خانه‌ای رهن کند.

*آیا مجلس طرحی برای کنترل و کاهش نرخ مسکن دارد؟

این سوال را باید از اعضای کمیسیون عمران مجلس بپرسید. یا دولت لایحه‌ای را به کمیسیون عمران ارجاع داده است یا خیر.

*یعنی شما در جریان هیچ طرحی نیستید که به کاهش نرخ مسکن کمک کند؟

خیر، تا جایی که من مطلعم، مجلس و دولت برای کاهش نرخ مسکن طرحی ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها