کد خبر: 322551
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۲۰:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی توسط آمریکایی‌ها گزارش می‌دهد:

دروغ ترامپ در شکار پهپاد ایران/ آمریکا: یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز منهدم کردیم/ ایران: پهپادهای ایران ماموریت خود را انجام داده و سالم به پایگاه برگشته‌اند/ روابط عمومی سپاه: اسناد منتشر می‌کنیم/ اخبار تاییدنشده: پهپاد ادعایی متعلق به امارات است نه ا

ادعای انهدام یک پهپاد ایرانی در تنگه هرمز امروز واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. ایران خبر رئیس‌جمهور آمریکا تکذیب کرده است اما هنوز هویت پهپاد ادعایی آمریکا مشخص نشده است. برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که پهپاد مورد نظر اماراتی بوده است.

دروغ ترامپ در شکار پهپاد ایران/ آمریکا: یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز منهدم کردیم/ ایران: پهپادهای ایران ماموریت خود را انجام داده و سالم به پایگاه برگشته‌اند/ روابط عمومی سپاه: اسناد منتشر می‌کنیم/ اخبار تاییدنشده: پهپاد ادعایی متعلق به امارات است نه ا
کد خبر: 322551
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۲۰:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خبر حمله به یک پهپاد ایرانی در آب‌های خلیج فارس و منطقه تنگه هرمز را رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد. خبری که اگر چه با سکوت خبری همراه شد اما را به همراه داشت. پس از ساعاتی اولین واکنش از طرف محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بود که اتفاقا در نیویورک حضور داشت. او در جمع خبرنگاران اعلام کرد که خبری درباره هدف قرار گرفتن پهپادهای ایران اعلام نشده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، امروز بعد از انتشار اخبار مختلف واکنش‌های متفاوت از طرف مقامات ایران ادعای رئیس‌جمهور آمریکا هم از طرف سخنگوی ارشد نیروهای مسلح و هم روابط‌عمومی سپاه به شدت تکذیب شد. اخبار تایید نشده اما ردیابی پهپاد سرنگون شده ادعایی آمریکا را از کشور امارات کرده است. خبری که اگرچه در رسانه‌های عربی در حال گسترش است اما هنوز واکنشی از طرف مقامات اماراتی در پی نداشته است.

ترامپ: کشتی یو‌اس‌اس باکسر پهپاد ایرانی را نابود کرد

ا دعای سرنگونی پهپاد ایرانی در آب‌های خلیج فارس اولین بار روز پنج‌شنبه و از طرف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد . او قبل از شروع کردن سخنرانی خود در کاخ سفید خطاب به حضار گفت: «پیش از آغاز سخنرانی می‌خواهم شما را در جریان حادثه‌ای که امروز در تنگه هرمز اتفاق افتاد، قرار دهم. امروز کشتی یو‌اس‌اس باکسر که یک شناور آبی‌-خاکی تهاجمی است، علیه یک پهپاد ایرانی که تا فاصله 1000 یاردی (900 متری) آن پیشروی کرده و چندین هشدار را نادیده گرفته بود، اقدام دفاعی انجام داد و پهپاد را بلافاصله نابود کرد.»

وزارت دفاع آمریکا: یو‌اس‌اس باکسر نیز به‌منظور حفظ امنیت خود و خدمه اقدام دفاعی انجام داد

بعد از مدتی کوتاه وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تایید خبر سرنگونی یک پهپاد در منطقه خلیج فارس ادعا کرد: «حوالی ساعت 10 صبح به وقت محلی یک هواپیمای بدون سرنشین از نوع بال ثابت به کشتی آبی-خاکی یواس‌اس باکسر که در حال حرکت به سمت تنگه هرمز بود، نزدیک شد و در محدوده خطرناکی قرار گرفت. کشتی یو‌اس‌اس باکسر نیز به‌منظور حفظ امنیت خود و خدمه اقدام دفاعی انجام داد.»

ظریف: پهپادی از دست نداده‌ایم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که همان زمان در نیویورک حضور داشت ساعاتی بعد وقتی در این باره از طرف خبرنگاران مورد سوال قرار گرفت، درباره ادعای ترامپ مبنی بر سرنگون شدن پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز گفت: «ما خبری مبنی بر اینکه امروز پهپادی از دست داده‌ایم، نداریم.»

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح: پهپاد مورد نظر آمریکا پس از انجام ماموریت به پایگاه بازگشته است

بر همین اساس روز جمعه 28 تیرماه سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکشن به ادعای آمریکا تاکید کرد: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچگونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.

سردار شکارچی اینگونه اظهارات رییس‌جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن‌سازی منطقه مهم خلیج فارس و آبراه استراتژیک تنگه هرمز تلقی کرد و گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین‌المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.

ابوالفضل شکارچی

ظریف: یادآور

همچنین نیمه شب گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با انتشار نقشه‌ای که مرزهای دو کشور ایران و آمریکا در آن برجسته شده است، در یک کلمه نوشت: « یادآور ».

ظریف با انتشار این توئیت و نقشه‌ای که در آن محدوده حضور ناو آمریکایی در تنگه هرمز مشخص شده است، به طرف آمریکایی یادآوری کرده که رویکردشان در این منطقه تا چه اندازه مداخله‌جویانه بوده و حضور ناوهای آنها چقدر از مرزهای آمریکا دور و به مرزهای ایران نزدیک است.

ظریف - توییت - یادآور

عراقچی: نگرانم پهپادی از خود را هدف قرار داده باشند

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه هم در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز نوشت: «ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده ایم»

او تاکید کرد: « نگرانم که ناو یو‌اس‌اس باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد! »

عراقچی - توییت - انهدام پهپاد ایرانی

انتقاد سردار سلیمانی از سیاست‌های آمریکا

صفحه توییتری منتسب به سردار سلیمانی هم با انتشار توییتی بعد از این وقایع از سیاست‌های آمریکا و نحوه عملکرد این کشور در منطقه انتقاد کرد.

در این توییت آمده است: «ترامپ ذهنش مشغول چیزهای دیگری هست... امروز دلیل اصلی شکست‌های امریکا در منطقه ما، نداشتن یک رهبری حکیمانه است. دلیل اصلی آن، حاکم بودن رهبران جاهل است.»

سردار سلیمانی - توییت - سیاست آمریکا

سردار حاجی‌زاده: آمریکایی‌ها گاهی توهم می‌زنند که هواپیمای ایرانی بالای سرشان است!

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم امروز در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و درباره برخی ماموریت‌های نظامی روی آب‌های خلیج فارس توضیحاتی را ارائه کرد. حاجی‌زاده در این گفت‌وگوی تلویزیونی عنوان کرد: آمریکایی‌ها در خلیج فارس از ترسشان گاهی توهم می‌زنند که هواپیمای ایرانی بالای سرشان است!

روابط‌عمومی سپاه: اسناد تکذیب ادعای آمریکا را منتشر می‌کنیم

اما بعدتر و پس از اعلام اخبار ضدو نقیض در سطح جهانی، روابط‌عمومی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که به زودی اسنادی مبنی بر کذب بودن ادعای آمریکا درباره سرنگونی پهپاد ایران در خلیج فارس منتشر می‌کند. در این بیانیه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مضحک خواندن عملیات مورد ادعای آمریکایی‌ها در سرنگون کردن پهپاد ایرانی در تنگه هرمز، اعلام کرد: به زودی تصاویر پهپاد نیروی هوافضای سپاه از ناوچه آمریکایی‌ها را منتشر و سند بی‌پایه و اساس بودن ادعای آنان را در معرض افکار عمومی جهانیان قرار می‌دهیم.

سپاه


پهپاد ایرانی یا اماراتی

اما برخی شنیده‌ها حکایت از این دارد که پهپاد ادعایی آمریکایی‌ها متعلق به امارات باشد. در این اخبار نقل شده که برخی شنیده‌ها حاکی است پهپاد مورد هدف قرار گرفته که ترامپ مدعی بود ایرانی است متعلق به کشور امارات بوده است.

اگر چه برخی رسانه‌های عربی منطقه در مورد این موضوع گمانه‌زنی می‌کنند، اما پیرامون این خبر هنوز هیچ مدرک یا منبع موثقی وجود ندارد. در هر صورت خبر اینکه آمریکایی‌ها به اشتباه پهپاد اماراتی را زده‌اند هر لحظه بیشتر از پیش رسانه‌ای می‌شود.

سپاه اسناد بی‌اساس بودن ادعای رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرد

در آخرین ساعات وقت امروز جمعه روابط عمومی کل سپاه براساس وعده‌ای که داده بود با انتشار تصاویر رصد ناو آمریکایی، سند بی‌اساس بودن ادعای رئیس جمهور آمریکا در سرنگون کردن پهپاد ایرانی در تنگه هرمز را منتشر کرد.

در پی وعده داده شده برای ارائه تصاویر پهپادهای نیروی هوافضای سپاه از ناو آمریکایی «یواس‌اس باکسر» که مدعی سرنگون کردن پهپاد ایران در روز پنجشنبه و در تنگه هرمز شده بود، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین تصاویر مرتبط با این ماجرا را برای اثبات این دروغ آمریکایی رسانه‌ای کرد.

بنا به این گزارش، با اشراف اطلاعاتی نیروهای مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روز گذشته (پنجشنبه 27/ 4/ 98) حین اجرای مأموریت های جاری، ورود ناوچه امریکایی"یو اس اس باکسر" و 5 فروند شناور همراه را به طور کامل و از لحظه ورود به تنگه هرمز ، به مدت سه ساعت تحت رصد کامل و نظارت دقیق داشته است و در این مدت پایگاههای پهپادی خودی، هیچ گونه اقدام غیرمتعارف و تهدید کننده ای از سوی نیروهای تروریستی آمریکا در ناو مذکور را ثبت و مشاهده نکرده اند.

سند ادعای دروغ رئیس‌جمهور آمریکا - سرنگونی پهپاد ایرانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها