کد خبر: 312966
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۹ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

حرف سیداحمد خاتمی درباره «آخوند حکومتی» چیز عجیب‌وغریبی نیست و درست است/ نمی‌گوییم همه ما فرشته‌ایم و از آسمان هستیم/ در تهران و حتی جاهای دیگر نمازجمعه‌ها خلوت شده‌اند/ اگر اتفاقی بیفتد روحانیت باید پاسخگو باشد/ ما روحانیون نمی‌توانیم از خود سلب مسئولیت

محمد تقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت اصفهان،گفت: از اول هم انقلاب ما بر دوش روحانیون و علما بوده است. از اینکه بگویند ما حکومتی هستیم، ابا و امتنایی هم نداشته‌اند. بنابراین ایشان حرف عجیب‌وغریبی نگفتند. حرف درستی بوده است.

حرف سیداحمد خاتمی درباره «آخوند حکومتی» چیز عجیب‌وغریبی نیست و درست است/ نمی‌گوییم همه ما فرشته‌ایم و از آسمان هستیم/ در تهران و حتی جاهای دیگر نمازجمعه‌ها خلوت شده‌اند/ اگر اتفاقی بیفتد روحانیت باید پاسخگو باشد/ ما روحانیون نمی‌توانیم از خود سلب مسئولیت
کد خبر: 312966
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۹ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» در واکنش به اینکه سیداحمد خاتمی گفته بود «آخوند حکومتی بودن افتخاری برای روحانیت است» اظهار داشت: این حرف، حرفی منطقی است، اما به این شرط که روحانیت ظلمِ ظالم و مظلومیت مظلوم را برنتابند. به اعتقاد این عضو جامعه روحانیت مبارز، آخوند حکومتی یعنی روحانی‌ای که به حکومت می‌اندیشد و می‌خواهد برای حکومت، خدمت کند.

*آقای سیداحمد خاتمی گفته‌اند ما افتخار می‌‌کنیم که آخوند حکومتی هستیم. شما به عنوان چهره‌ای که عضو جامعه روحانیت و امام جمعه موقت اصفهان هستید، چه نظری درباره این نوع اظهارنظر دارید؟

آخوند حکومتی چیز عجیب‌وغریبی نیست. بله ما آخوند هستیم در امر حکومت هم هستیم. خیلی از آخوندهای ما که در مناصب مختلف حکومت هستند، حکومتی هستند. از ریاست‌جمهوری گرفته تا بسیاری از مسئولان.

*البته به نوعی طعنه‌آمیز هم هست. مثل وکیل‌الدوله خطاب کردن نماینده‌های مجلس...

این فرق می‌کند. آخوند حکومتی یعنی روحانی‌ای که به حکومت می‌اندیشد و می‌خواهد برای حکومت خدمت کند. کاری به دولت خاصی ندارد. یکی با یک دولت هست، یکی نیست. اما بالاخره آخوند کسی است که در دستگاه‌های امروز از دستگاه قضایی گرفته تا دولتی و مجلس که حکومتی است، فعالیت دارد و در نقطه‌ای از حکومت قرار گرفته است. از اول هم انقلاب ما بر دوشِ روحانیون و علما بوده است.

*یعنی به حکومت وصل است؟

بله. از همان اول که نظام ما شکل گرفت، با همت و تلاش علما و روحانیون بود. از امام بزرگوار گرفته تا امروز که ولایت امر در اختیار ولیِ امر است. ما حکومت را فراتر از دولت می‌بینیم. کسی هم که در دستگاه قضاست یعنی در حکومت اسلامی است، کسی هم که امام جمعه است، همین‌طور است. چون امام جمعه از شئونات ولایت است. از اول هم، انقلاب ما بر دوش روحانیون و علما بوده است. از اینکه بگویند ما حکومتی هستیم، ابا و امتنایی هم نداشته‌اند. بنابراین ایشان حرف عجیب‌وغریبی نگفتند. حرف درستی بوده است.

*اگر در یک برهه زمانی به یک دلیلی بین مردم و حکومت اختلاف به وجود بیاید، که خب! این اتفاق طبیعی هم هست، به عنوان مثال، چون شما امام جمعه هستید و به حکومت وصل هستید، باید همه‌جوره از حکومت دفاع کنید؟

ما هم به عنوان روحانی که در این کشوری که تشکیلات حاکمه دارد، قرار داریم و همه زیر یک چتر هستیم. اگر مشکلی در جامعه هم به وجود بیاید، البته ما هم باید پاسخگو باشیم. به وقتش امر و نهی کنیم و به وقتش انتقاد کنیم و مطالبه‌گر باشیم. به عنوان مثال، اگر در جامعه فسادی به وجود بیاید، روحانیت باید پیشتاز امر به معروف باشد. اگر بی‌عدالتی شد روحانیت وظیفه دارد همان‌طور که امام علی(ع) می‌فرمایند: خداوند از علما پیمان گرفته که ظلمِ ظالم و مظلومیت مظلوم را برنتابند. یعنی از مظلوم دفاع کنند و با ظالم در هر کسوتی که باشد، برخورد کنند. می‌گوییم علما امین پیامبران و سیاستمدارانند، پس اگر اتفاقی بیفتد روحانیون باید پاسخگو باشند که چرا در مقابل خلاف و فساد ایستادگی نکردند؟ ما نمی‌توانیم به عنوان روحانی از خود سلب مسئولیت کنیم. پس همان‌طور که در حکومت هستیم، حامی ملت هم هستیم. اصلاً حکومت ما بر دوش ملت است. دولت و ملت، حکومت و ملت یکی هستند و از اول هم یکی بودند. 40 سال است که یکی هستند و بعد از این هم خواهند بود. این یک واقعیت است.

*اما برخی از روحانیون رفتار و اظهارنظرهایی دارند که باعث واکنش مردم می‌شود. همین آقای میردامادی که با شما امامت نماز جمعه اصفهان را بر عهده دارد، بارها اظهارنظرهایی کرده‌اند که مردم واکنش نشان دادند. به عنوان مثال همین مخالفت با دوچرخه‌سواری زنان در اصفهان.

من شاید نسبت به مورد خاص واکنش نشان داده باشم و ترجیح می‌دهم، به اسامی اشاره نکنم. البته این واقعیت است که از تریبون نماز جمعه گرفته و مجلس شورای اسلامی تا حکومت و دستگاه قضا، روحانیت باید مدافع حق و عدل و توده ملت باشد و با کسانی همسو باشد که در این مسیر قرار دارند و خدای ناکرده حرفی نزند که باعث رنجش مردم شود. مردم نباید از دین و نمازشان دلسرد شوند

*قبول دارید برخی نگاه‌ها و دیدگاه‌ها مشکل‌ساز می‌شود؟

شاید گوشه‌وکنار ضعف‌هایی باشد که حتما هم هست. نمی‌گوییم همه ما فرشته‌ایم و از آسمان هستیم! ما هم اشتباهاتی داریم. طبیعی است. ولی اشتباهات را نمی‌شود به حساب کل گذاشت.

*یک وقتی است که شما به عنوان عضوی از جامعه روحانیت اشتباه می‌کنید که طبیعی است و یک وقتی است شما در تریبون نماز جمعه اشتباه می‌کنید. نتیجه این می‌شود که کل شرکت‌کنندگان در نماز جمعه به 200 هزار نفر در مملکت نمی‌رسد. قبول دارید جایگاه با جایگاه فرق می‌کند؟

بحث تریبون نماز جمعه که شما فرمودید، آن هم برای خودش مسئله‌ای دیگر است. تریبون نماز جمعه هم باید تریبونی بر اساس حق و عدل و دفاع از حقوق توده ملت باشد. البته از خدمت‌گزاران هم حمایت شود. ولی خب، تریبون نماز جمعه اصولاً چون نماز عبادی- سیاسی است، نمی‌تواند از مسائل سیاست و اجتماع و عدالت دور باشد. کاری به رفتارها و اشتباه‌های شخصی ندارم.

*قبول دارید نماز جمعه کلاً نسبت به دهه 60 و 70 کمتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد؟

بله. در تهران و حتی در جاهای دیگر نماز جمعه‌ها خلوت شده‌اند که دلایلی دارد. بالاخره مرور زمان و فراز و فرود و گرفتاری‌های مردم و چالش‌های زندگی و خیلی چیزهای دیگر عده‌ای را نسبت به حضور در نماز جمعه بی‌رغبت کرده است.

*زمان جنگ که گرفتاری مردم بیشتر بود و دغدغه‌ها قابل مقایسه با امروز نیست...

بله. زمان جنگ شرایط طوری دیگر بود. انقلاب سال‌های اولیه را می‌گذراند. مردم با همه سختی‌ها می‌ایستادند و فداکاری می‌‌کردند. همه با هم بودند، تبعیض نمی‌دیدند، بازی‌های سکه و دلار را نمی‌دیدند، فاصله حقوق نجومی را نمی‌دیدند. اینها دلسردی می‌آورد. فاصله‌های حقوق نجومی و سوءاستفاده‌های مالی ولو چند نفر وابسته به یک تشکیلاتی هم باشند، جو افکار عمومی را خراب می‌کند و باعث بی‌اعتمادی می‌شود. زمانی که همه با هم بودیم و همه در کنار هم بودیم کمتر پرونده‌های فساد می‌دیدیم. امروز پرونده‌های فسادی که روی کار می‌آید، برای مردم دلسردی می‌آورد. البته مردم نباید از دین و نمازشان دلسرد شوند. با این حال طبیعی است که روی عده‌ای تاثیر می‌گذارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها