کد خبر: 309784
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۴ ۰۰:۳۰:۰۶
| |

امام جمعه تهران:

تفکر سیاسی امام راحل به اندیشه سیاسی دنیا تبدیل شده است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه نیم قرن پیش امام خمینی (ره) پرچم ایستادگی ملت ایران در برابر قدرت‌های استکباری را برافراشتند، گفت: ایستادگی در برابر استکبار از اصول کلیدی نظریه سیاسی امام راحل است.

تفکر سیاسی امام راحل به اندیشه سیاسی دنیا تبدیل شده است
کد خبر: 309784
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۴ ۰۰:۳۰:۰۶

اعتمادآنلاین| حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد دوشنبه شب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در مصلای اعظم امام خمینی (ره) تبریز خاطرنشان کرد: ایشان در سخنرانی‌های انقلابی، الهی، سیاسی و حیات‌بخش خود در شهر قم فرمودند که انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از همه پلیدتر است و همچنین فرمودند که امروز سر و کارمان با آمریکاست.

وی با بیان اینکه امام راحل (ره) از سال 42 در مقابل استکبار و آمریکا ایستادند، افزود: در این سال‌های طولانی نقطه‌ای نبوده که اندیشه و راه امام در مقابله با آمریکا شکست بخورد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اظهارداشت: انقلاب اسلامی ایرانی با وجود حمایت همه دنیا در پشت سر رژیم شاهنشاهی توانست پیروز شود و این رژیم را ساقط کند و دیکتاتوری 2500 ساله را برخلاف اراده شرق و غرب فرو ریزد که به حق این توسط اراده ملت و رهبری مقتدر در کوتاه‌ترین زمان رقم خورد.

وی گفت: استکبار تلاش می‌کرد تا در خرابه رژیم شاهنشاهی هیچ نظامی به نام جمهوری اسلامی تشکیل نیابد ولی انقلاب اسلامی پدید آمد و قانون اساسی مورد امضای فقها و مراجع و شخصیت‌های اسلامی تصویب شد که مورد تائید امام و مورد حمایت مردم شکل گرفت که به راستی این از پیروزی اول بزرگ‌تر بود.

وی با اشاره به فرازی از سخنان امیرالمومنین علی (ع) مبنی بر اینکه انبیای الهی برای مدیریت جامعه بشری مبعوث شده‌اند و تربیت انسان‌ها در حوزه فردی و خانوادگی و حیات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است، اضافه کرد: دین به تنهایی عهده‌دار زندگی خصوصی انسان نیست و ادیان الهی برای مدیریت انسان و جوامع انسانی و مدیریت جامعه بشری از سوی خدای متعال در دسترس انسان قرار گرفته است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ساختن جامعه، خلق یک تمدن از سوی انبیای الهی است و می‌توان گفت که رسالت انبیای الهی در حوزه انسان‌سازی، ساختن جامعه و آفرینش یک تمدن مبتنی بر وحی است که هر سه در بیانیه گام دوم مقام عظمای ولایت مشاهده می‌شود.

وی به حدیثی مبنی بر تمدن توحیدی، قرآنی، انسانی اشاره کرد و گفت: تمدنی که انقلاب اسلامی هدف‌گذاری کرده و در جامعه امام زمان (عج) تحقق می‌شود مبنی بر این است که جامعه‌ای تربیت شود که اکثریت آن جامعه بر اساس عقلانی، علمی و دینی پیش روند و قیام‌شان بر اساس قیام عدالت باشد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه انقلاب اسلامی از قرآن هدف گرفته و بر آن اساس حرکت می‌کند، عنوان کرد: امروز اگر در خیابان‌های اروپا در ساعاتی از روز امنیت مشاهده می‌شود به دلیل دوربین‌های متعددی است که رفتار انسان‌ها را کنترل می‌کند و پلیسی است که با سرعت تخلفات را کنترل می‌کند به طوری که این امنیت برآمده از قدرت پلیسی، سلطه حاکمان می‌باشد ولی امنیت مورد نظر قرآن امنیت برآمده از تربیت قرآن است.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر فرمایش امام علی (ع) مبنی بر نیاز به یک نظام سیاسی با رهبری صالح، ادامه داد: نظامی سیاسی یعنی نظامی که راه را برای جامعه بشری و انسان‌ها به سمت افق‌های بلند هموار سازد که برای این منظور نیازمند به رهبر سالم هستیم.

وی بیان کرد: عنصر رهبری صالح مهم‌ترین رُکن در نظام سیاسی بوده و انبیای الهی برای به دست گرفتن این رهبری صالح آمده‌اند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه به ویژگی رهبری صالح اشاره کرد و گفت: قدرت زمینه تربیت جامعه را فراهم می‌کند و انسان بدون قدرت نمی‌تواند قدمی بردارد.

وی افزود: این قدرت است که امنیت را خلق می‌کند ولی باید به منشأ قدرت نیز توجه کرد زیراکه گاهی منشأ قدرت سرنیزه است در حالی که این قدرت ماندگار و اثرگذار نیست.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه قدرت سرنیزه‌ای شاید مقطعی قدرتمند باشد ولی در نهایت محکوم به مرگ است و نمونه آن را می‌توان در قدرت‌های استکبار و ظالم و صهیونیستی و آل‌سعود مشاهده کرد، گفت: قدرت برآمده از سرنیزه دوام نداشته و مقطعی است چراکه قدرت سرنیزه‌ای پهلوی و صدام و غیره محکوم به فنا شدند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه در جامعه اسلامی نیاز به رهبری صالح داریم، ابراز کرد: البته رهبری جامعه اسلامی باید در دست تواناترین، عالم‌ترین و آگاه‌ترین فرد باشد.

وی متذکر شد: باید در زمان غیبت برترین رهبری را شناسایی کرد به طوری که در زمان غیبت امام معصوم ولایت امر و هدایت جامعه اسلامی باید در دست عالم فقیه و عادل و صالح و مدیر و مدبر قرار گیرد و اینها ترجمه کلام امام علی (ع) است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: اساس تحولات فرهنگی و اجتماعی از اصل کلیدی شکل گرفته است به طوری که امام رحمت‌الله در رأس هرم جامعه قرار گرفت و این به دلیل سامان دادن ملت بزرگ ایران است که قدرت شناسایی خوبی داشتند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی در 12 بهمن سال 57 به صراحت اعلام کردند که من با پشتوانه ملت دولت تشکیل می‌دهم، افزود: امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلیل حضور ملت ایران و مشارکت ملت و رأی، فریاد و بیعت مردم و مسئولیت الهی خود به عنوان فقیه عالم و آشنا و آگاه در این جایگاه قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: ثمره انتخاب الهی و قرآنی، خلق قدرت برای ملت ایران است و اگر ملت ایران قدرتمند است به خاطر برگزیدن رهبری مقتدر و صالح، فقیه بصیر و آگاه می‌باشد و به راستی این رمز اقتدار ماست.

وی با تاکید بر جایگاه ایران در منطقه و فرامنطقه‌ای، گفت: ثبات سیاسی ایران در طول 4 دهه افتخارآفرین بوده است زیراکه همگان شاهد ایجاد ناامنی در منطقه از جمله سوریه، یمن، ترکیه و عراق بودیم ولی ملت ایران با رهبری صالح و آگاه همه این توطئه‌ها را نقش بر آب کرده است.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: مردم وفادار ایران همه ساله راه و یاد امام را گرامی می‌دارند زیرا که این راه همان راه عزت و اقتدار ملت است.

وی به لزوم تداوم اندیشه سیاسی رهبر کبیر انقلاب در داخل اشاره کرد و گفت: تداوم حضور ملت در همه صحنه‌ها از جمله تأکیدات ایشان بود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد متذکر شد: تفکر سیاسی امام راحل به اندیشه سیاسی دنیا تبدیل شده است و اگر امروز ملت ایران و عراق در کنار هم ایستاده و در برابر دشمنان نقشه واحد دارند به خاطر رأی ملت عراق برای تعیین اهداف و حضور آنها در صحنه‌ها است.

وی بیان کرد: حضور ملت‌ها باعث شکل‌گیری جبهه مقاومت بوده و ستون فقرات این جبهه حضور ملت‌های مسلمان منطقه است از این‌رو آمریکا باید هر روز شاهد یک شکست و عقب‌نشینی باشد.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: نظام الهی باید بر مبنای آموزه‌های دینی شکل گیرد و این مدرسه اهل بیت (ع) می‌باشد که مسیر هدایت و سعادت را مشخص می‌کند.

وی اظهار داشت: اگر لشکر عاشورا شکل می‌گیرد و یا مردم در راهپیمایی‌ها حضور دارند به خاطر حضور اسلام است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: مدیران باید بدانند که مسؤول این نظام اسلامی هستند و باید براساس آموزه دینی و اخلاق دینی مدیریت و هدایت بشوند و این رکن مهم است.

وی گفت: ایران نماد یک نظام سیاسی مستقل بوده و این افتخار ملت ایران است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه یکی از ارکان کلیدی نظریه سیاسی امام آن است که انقلاب در برابر نظام استکبار باید با قدرت بایستد، تاکید کرد: ما نسبت به ارکان بی‌تفاوت نیستیم زیراکه در اهداف اسلام بی‌تفاوتی جایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نیروهای نظامی ما با مقتدر است و هیچ قدرتی جسارت تعرض به ایران را ندارد به دلیل اقتدار نیروهای مسلح و سپاه پاسداران است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد یادآوری کرد: برخی‌ها می‌گویند که ما با آن طرف آب چه کار داریم در حالی که توجه ندارند که آن طرف آب با ما کار دارد زیراکه مگر ملت فلسطین 70 سال پیش با کسی کاری داشتند.

امام جمعه موقت تهران جریان نفاق را مورد اشاره قرار داد و گفت: تمام دستگاه‌های امنیتی و پلیسی و رسانه از صدام حمایت کرده و او را تا دندان مجهز کرده بودند و همه در یک جبهه قرار داشتند ولی در نهایت این لشکرهای ایران مانند لشکر عاشورا بود که پیروز شد.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: 4 دهه تحریم به خاطر عدم دست یافتن ایران به علم هسته‌ای و استقلال در حوزه‌های مختلف بود ولی الان با وجود همه تحریم‌ها و فشارها، ایران هسته‌ای با قامتی بلند در برابر همه استکبار با اقتدار ایستاده است.

وی خاطرنشان کرد: یمن قهرمان 4 سال با قدرت در برابر عربستان ایستاده است و گویا حاکمان تازه به قدرت رسیده آمریکا تاریخ را نخوانده‌اند.

وی گفت: کسی نیست به وزیر امورخارجه آمریکا بگوید که وقتی بدون تفکر حرفی می‌زند باید بعداً تبعات آن را بپردازد زیراکه تا دیروز می‌گفتند که برای مذاکره با ایران 12 شرط داریم ولی الان می‌گویند که ما هیچ پیش شرطی با ایران نداشته و منتظر تلفن هستیم که باید خدمتشان عرض کنیم که در همین انتظار نیز بمانید.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خطاب به برخی افراد علاقه‌مند به رابطه با آمریکا گفت: آیا شکست آمریکا را نمی‌بینید که همان قداره‌بندان سال گذشته‌اند که فکر می‌کردند با آشوب‌های خیابانی ایران را در موضع ضعیف قرار می‌دهند در حالی که با حضور حداکثری مردم در راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس در موضع قدرت بالاتر قرار گرفتیم.

وی با بیان اینکه به امید خداوند با سرعت از مشکلات عبور خواهیم کرد، ادامه داد: ملتی که در این اندازه از امنیت و اقتدار دفاعی و علمی و انسجام قرار دارد و همه ملت‌های آگاه و مقاوم منطقه در کنار اوست و تاریخ سیاسی او حاکی از پیروزی‌های زیادی است بطور قطع بر مشکلات فائق خواهد آمد ولی یک مقدار باید مسولان اراده جدی کنند.

امام جمعه موقت تهران گفت: این مطالبه مردم است که با دانش و عقلانیت و تعهد و علم و با حضور کامل مشکلات رصد و با همبستگی راه برای برون آمدن از مشکلات هموار شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها