کد خبر: 309698
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ۱۳:۲۷:۰۰
| |

جلیل رحیمی جهان‌آبادی:

ریاض و ابوظبی در قواره‌ای نیستند بخواهند پیش شرط گفتگو مطرح کنند

عضو فراکسیون امید مجلس اعتقاد دارد کشورهایی همچون عربستان و امارات یا دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در قد و قواره ای نیستند که بخواهند برای ایران تعیین تکلیف کنند و پیش شرط برای گفتگو مطرح کنند.

ریاض و ابوظبی در قواره‌ای نیستند بخواهند پیش شرط گفتگو مطرح کنند
کد خبر: 309698
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ۱۳:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به تعیین شرط از سوی سعودی ها و امارات برای گفتگو با جمهوری اسلامی ایران، گفت: تعیین شرط از سوی این کشورها همانند حکایتی است که عنوان می کند "دزدی را به روستا راه نمی دادند، سراغ کدخدا را می گرفت."

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در واقع هیچ فردی در خاورمیانه برای این کشورها ارزش و جایگاهی قائل نیست و به وضوح می توان ضعف آنها در اداره امور کشورشان و البته در خاورمیانه را مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه این کشورها هم اکنون احتمال می دهند خاورمیانه دچار چالش شود از این رو تلاش می کنند ایران را مقصر اصلی در این زمینه معرفی کنند، ادامه داد: در مقابل خودشان را در جایگاه و مرتبه ای مطرح می کنند که ایران نیازمند مذاکره با آنها است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه روابط مثبت، حسنه و رعایت حسن همجواری یکی از اصول مسلم روابط بین الملل است و هر کشوری از گفتگو و مذاکره استقبال خواهد کرد، اظهار کرد: اما اینکه کشوری در قد و قواره عربستان و امارات یا کشورهای حاشیه خلیج فارس بخواهند برای ایران تعیین تکلیف کنند و نکاتی را مطرح کنند که ایران باید رعایت کند در واقع توهین به مردم، تاریخ و قدمت، قدرت و جایگاه کشورمان است.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: اگر این کشورها خواهان گفتگو برای بهبود روابط هستند امری اخلاقی و مبتنی بر حسن همجواری را دنبال می کنند اما باید یادآور شد ایران هیچ وقت به کشورهای عربی و همسایه اش تجاوز نکرده اما در مقابل تجاوزهایی از سوی این کشورها صورت گرفته که 8 سال دفاع مقدس و مبارزه با رژیم بعث عراق یکی از بارزترین این مصداق ها است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران کشوری است که دارای نفوذ فرامرزی، قدرت نظامی، توانمندی های اقتصادی و غیره است. کشورهای عربی که دارای اشتراکات دینی، مذهبی، فرهنگی و غیره با ایران هستند باید به عنوان مجموعه مکمل و همگرا در کنار هم باشند تا در حوزه تامین امنیت، رشد اقتصادی، رشد و بالندگی جهان اسلام و غیره به همدیگر کمک کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اما اینکه بخواهند با اتکا به آمریکا که ریشه تمام بدبختی های دنیا است علیه کشوری اسلامی خط و نشان بکشند و خلیج فارسی که بیش از چند هزار سال به این نام خوانده می شود را تغییر نام دهند، جزایر سه گانه کشورمان را به کشور دیگری منتسب کنند، نیروی دفاعی کشورمان را مورد خدشه قرار دهند یا در حوزه سیاست خارجی برای کشورمان تعیین تکلیف کنند، قطعا دچار نقض حاکمیت و دخالت آشکار در امور داخلی کشورمان شده و به مردم و دولت ایران توهین کرده اند.

وی افزود: در ایران هیچ فرد از هر جناحی با عربستان و آمریکا و امارات تماس نخواهد گرفت اما منطق و شجاعت ایران حکم می کند از هر کشوری که درصدد حسن همجواری باشد بر اساس شرایط برابر به عنوان عضوی از کشورهای سازمان ملل و همسایه برای رفع تنش گفتگو کند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ایران پیشنهاد کارشناسی و دلسوزانه ای مبنی بر امضاء قرارداد منع تجاوز و حسن همجواری بود که بر پایه آن نگرانی ها از بین برود ارائه کرد. این در حالیست که کشورهای عربی میزان سلاح و افراد نظامیشان همخوانی ندارد اما میلیاردها دلار را به آمریکایی ها می دهند که تبدیل به سلاح شده و علیه دیگر مسلمانان استفاده می شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این کشورها در جایگاهی قرار ندارند که بخواهند برای ایران پیش شرط تعیین کنند از این رو چنین رفتاری نشان می دهد دیکته پرغلط ترامپ را برای کشورمان تکرار می کنند اما غافل هستند که در حد و اندازه ای نیستد بخواهند به این سمت گام بردارند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها