کد خبر: 286223
|
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

اختصاصی| ابوالفضل سروش، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در یادداشتی مطرح کرد؛

گسترش بیماری‌های پساسیل خطر آتی در مناطق سیل‌زده است

ابوالفضل سروش، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نوشت: در کنار برنامه‌ریزی برای مقابله و کنترل بیماری‌های پساسیل مردم مناطق سیل‌زده استان لرستان در حوزه بهداشت و درمان نیازهای جدی دیگری هستند که حتما باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و کمیسیون بهداشت و درمان تا حصول آنها پیگیر و ناظر خواهد بود.

گسترش بیماری‌های پساسیل خطر آتی در مناطق سیل‌زده است
کد خبر: 286223
|
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ابوالفضل سروش*- سیل سراسری که در 25 استان به وقوع پیوست، زندگی جمعیت قابل توجهی از هموطنان عزیزمان را دستخوش تغییر قرار داد و در برخی شهرها و استان‌ها به معنی واقعی کلمه به نابودی کشاند.

خسارات سیل نوروزی بسیاربزرگ، غیر قابل پیش‌بینی و پردامنه است، سیل خانمان و امید مردم مظلومی که دارای زندگی حداقلی و بی‌آلایش و تکلفی را بودند در نوردید و حالا سیلاب است که جایگزین آسایش، آرامش، امید و آرزوهایشان شده است. هفته‌ای که گذشت به همراه دو تن از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی راهی مناطق سیل‌زده استان لرستان شدیم، ماموریتی که قرار است در دیگرروستاهای سیل‌زده دنبال شود. هدف از انجام این بازدیدها رسیدگی به مشکلات مردم سیل‌زده با اولویت رفع مشکلات، مسائل و کاستی‌های بهداشت و درمان این نقاط است.

هرچند به واسطه شبکه‌های ارتباط جمعی همگان از همان لحظات اولیه بروز و ظهور سیل در نقاط آسیب‌دیده در جریان عمق فاجعه قرار گرفتند، اما حالا که قریب به سه هفته از بروز این حادثه گذشته و سیل مرتفع شده است و سیلاب و آسیب و خسارات به جای مانده از آن کاملا عیان شده، تلخی این خشم طبیعت و نابودی زندگی جمعی از هموطنانمان بیش از پیش عیان شده است. نابودی روستاها و برخی شهرها، قطع مسیرهای مواصلاتی، تخریب کامل برخی جاده‌های بین شهری، به جای ماندن تلی خاک از روستاهایی که زیبایی‌شان شهره بوده درد مضاعفی است که فقط و فقط با حضور در نقاط آسیب‌دیده قابل لمس و درک است.

باید اعتراف کنم در بازدیدی که از شهرهای پلدختر، معمولان، چگینی و نورآباد و روستاها و بخش‌های حومه آنها داشتم، بعضا عمق خسارات چنان بود که واژه‌ای برای تفسیر آن نمی‌یابم و از خدا می‌خواهم که این رنج در گذر روزها فراموش نشود و خسارت‌دیدگان تا رفع مشکلاتشان مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرند.

خسارات سیل و سیلاب هرچند به‌شدت متاثرکننده است اما اقدامات و گام‌هایی که جهت پیشگیری و کاهش آسیب‌های جانی و مالی صورت گرفته بود امری دلگرم‌کننده، قابل تقدیر و ورای تصور بود، اقداماتی که اگر انجام نشده بودند آمار کشته‌شدگان سیل به ده‌ها برابر شمار امروزی افزایش می‌یافت.

هرچند در بازدید از مناطق آسیب‌دیده در سطح کلان آسیب‌های وارده به آن مناطق را مورد بررسی قرار دادم، اما در این گزارش بر حسب ماموریتی که از جانب کمیسیون بهداشت و درمان داشته‌ام بر مباحث بهداشت و درمان مردم مناطق سیل‌زده متمرکز خواهم بود.

موضوعاتی که در هنگام بروز سیل شبکه بهداشت و درمان کشور با همکاری و همراهی دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌خوبی از انجامشان برآمده است، توجه به بیمارانی که شرایط پر ریسک و پرخطری داشتند، برنامه‌ریزی برای زایمان زنان باداری که موقع زایمانشان در اوج حوادث بود، زمان‌بندی دقیق برنامه واکسیناسیون کودکان، انتقال پرونده‌های درمانی مردم از طریق خانه‌های بهداشت و مراکز درمانی به نقاط امن و حفاظت از داده‌ها و سابقه پزشکی مردم منطقه اقدام قابل تقدیر و توجهی است که به جد در کاهش آسیب‌های جانی مردم سیل‌زده نقش‌آفرین شده است.

همدلی و همیاری پرسنل شبکه بهداشت و درمان منطقه با مردم سیل‌زده به‌رغم اینکه خود آنها و خانواده‌هایشان نیز بعضا زندگی‌شان نابود شده بود، امری قابل تقدیر بود که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. پرسنلی که حتی جای خواب هم ندارند و شبانه‌روز در حال خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده هستند.

در کنار اقدامات خوبی که در این حوزه انجام شده بود، اما داستان سیلاب و عواملی که پس از آن سلامت ساکنان مناطق درگیر را تهدید می‌کند، داستان تلخ و پر ریسکی است که به توجه و عزمی جدی نیاز دارد.

ترویج بیماری‌های عفونی و تنفسی، عقرب‌زدگی، سالک و افسردگی و اضطراب از جمله بیماری‌های پر شمار پساسیل هستند که برای کنترل و مقابله با آنها نیازمند تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق شبکه بهداشت و درمان کشور هستیم. توجه به ذخیره دارویی و درمانی شهرستان‌های سیل‌زده برای این امر نخستین گام مهم و قابل اعتناست. بیماری‌های پساسیل تهدیدی جدی و آتی برای سلامت مردم آسیب‌دیده است و کنترل و مقابله با آن تدبیر و عزمی جدی و جهادی می‌طلبد.

در کنار برنامه‌ریزی برای مقابله و کنترل بیماری‌های پساسیل مردم مناطق سیل‌زده استان لرستان در حوزه بهداشت و درمان، نیازهای جدی دیگری هستند که حتما باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و کمیسیون بهداشت و درمان تا حصول آنها پیگیر و ناظر خواهد بود.

*نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها