کد خبر: 285805
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد:

سپاه می‌تواند به تصمیم کنگره آمریکا اعتراض کند/ موضع‌گیری سیاسی و دیپلماتیک راه حل منطقی است

یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به تروریست خواندن سپاه از سوی کنگره آمریکا بیان داشت: درخواست بررسی قضایی از محاکم داخلی آمریکا در این رابطه بی‌اساس است، چرا که این مراجع عمدتا منافع کشورشان را در اولویت قرار می‌دهند، همچنین اعمال نفوذ در تصمیمات چنین دادگاه‌هایی همواره وجود دارد.

سپاه می‌تواند به تصمیم کنگره آمریکا اعتراض کند/ موضع‌گیری سیاسی و دیپلماتیک راه حل منطقی است
کد خبر: 285805
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- کمتر از دو هفته از ثبت اسم سپاه از سوی ایالات متحده در لیست سازمان‌های بین‌المللی تروریستی می‌گذرد. این تصمیم کنگره با واکنش‌های مسئولان کشورمان مواجه شد و مقامات کشورمان یکپارچه با محکوم کردن این اقدام ایالات متحده نسبت به تبعات آن هشدار دادند.

یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل در رابطه با این تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر تروریسم خواندن سپاه پاسداران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با بیان اینکه امکان اعتراض همواره به عنوان مسیر دیپلماتیک نسبت به تصمیمات کنگره وجود دارد، گفت: آمریکا با این اقدام در واقع بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده که با توجه به قوانین داخلی ایالات متحده، سپاه پاسداران 30 روز وقت دارد تا تعیین شدن به‌عنوان گروه تروریستی را در دادگاه فدرال آمریکا مورد اعتراض قرار دهد.

این حقوقدان ادامه داد: قطعا ما می‌توانیم به تصمیم کنگره در این رابطه اعتراض کنیم، اما هیچ مرجع صالح بی‌طرفی در این رابطه وجود ندارد تا به این موضوع رسیدگی کند. نهایتا این اصل در حقوق بین‌الملل پذیرفته شده است که شما هم می‌توانید «عمل متقابل» انجام دهید و در مقابل چنین تصمیمات نابخردانه‌ای یک موضع‌گیری سیاسی و دیپلماتیک داشته باشید.

مولایی با بیان اینکه درخواست بررسی قضایی و پیگیری این مورد از محاکم داخلی آمریکا در این رابطه بی‌اساس است، گفت: این مراجع عمدتا منافع کشورشان را در اولویت قرار می‌دهند، همچنین اعمال نفوذ از سوی آمریکا در تصمیمات چنین دادگاه‌هایی همواره وجود دارد.

این استاد حقوق بین‌الملل اضافه کرد: پس از دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف بخشی از تحریم‌ها بر اساس شکایت ایران که متکی به عهدنامه مودت ایران و آمریکا در سال 1955 بود، آمریکا این حکم را رد کرد و از خروج ایالات متحده از عهدنامه مودت خبر داد که این تغییر موضع آمریکا نشان داد این معاهده نمی‌تواند دیگر کارآیی لازم را داشته باشد. بنابراین ایران می‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کند و در آنجا هم با توجه به اینکه آمریکا یکی از اعضای اصلی شورای امنیت است، این احتمال وجود دارد موضوع اصلا در شورای امنیت مورد رسیدگی قرار نگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بر فرض اگر حکمی هم در شورای امنیت به نفع ایران صادر شود، چنین نیست که آمریکا به اجرای مفاد رأی صادره تن دهد و الزام آمریکا بر این امر نیز سبب خواهد شد تنش‌های میان دو کشور بیشتر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها