کد خبر: 281859
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

صالح نقره‌کار، وکیل دادگستری در یادداشتی مطرح کرد؛

گزارشگر تحریم سازمان ملل، ممانعت ارسال کمک‌های صلیب سرخ را محکوم کند

صالح نقره‌کار، وکیل دادگستری با اشاره به ممانعت از ورود کمک‌های صلیب‌سرخ به ایران نوشت: انتظار می‌‌رود همه انسان دوستان و دلواپسان حقوق‌بشر در دنیا، صدای شهروندان بی‌گناهی باشند که بواسطه اقدامات ظالمانه تحریمی، از غذا و دارو و حتی کمک‌های انسان دوستانه در وضعیت سیل محروم می‌شوند.

گزارشگر تحریم سازمان ملل، ممانعت ارسال کمک‌های صلیب سرخ را محکوم کند
کد خبر: 281859
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| صالح نقره‌کار- در پی وقوع سیل در ایران رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اظهار داشت که جمعیت هلال احمر ایران نمی‌تواند هیچ‌گونه منابع مالی را به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا دریافت کند؛ این در حالی است که صلیب سرخ و هلال احمر ایران یک همکاری مستمر و حرفه ای و انسان دوستانه ای در زمینه بلایای طبیعی و تقویت توانایی‌های مشترک داشته و دارند، .جنس کار انها خدمت بشر دوستانه به گرفتاران در وضعیت های اضطراری است.

هر نوع ممانعت اعم از مستقیم یا غیر مستقیم ضایعه به بار می‌آورد؛ موضوعی که متاسفانه در سیل اخیر اتفاق افتاد و وزیر خارجه کشور نیز تاکید کرد ایالات متحده باید مسئولیت تروریسم اقتصادی خود را بپذیرد.

بسته بودن سوئیفت‌ها و مشکلات انتقال منابع مالی و تحریم دارویی و اقلام مرتبط با مهار سیل همه فهرستی از نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بشر است.

با این وصف از آقای ادریس جزایری گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تاثیر منفی تحریم و اقدامات یکجانبه اجباری در زمینه استفاده از حقوق بشر انتظار می‌رود به این موضوع ورود نموده و مصداقی فاحش از نقض حقوق بشر را گزارش نماید.

چنانچه پیشتر بیاناتی خظاب به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص «توقف هر چه فوری تحریم‌هایی که به شهروندان و مردم ایران آسیب می‌زند» داشته است. اثرات مضر تحریم های اقتصادی یک جانبه ایالات متحده در مورد سلامت و بهداشت شهروندان ایران، پس از خروج آمریکا از برنامه جامع جامع اقدامات در تاریخ 8 می 2018 پوشیده نیست و این ممانعت در وضعیتی که مردم بخش هایی از کشور ما در شرایط سیل زده قرار داشته اند نقض عیان حقوق بشرقلمداد می‌شود.


انتظار می‌رود همه انسان دوستان و دلواپسان حقوق بشر در دنیا، صدای شهروندان بی‌گناهی باشند که بواسطه اقدامات ظالمانه تحریمی، از غذا و دارو و حتی کمک‌های انسان دوستانه در وضعیت سیل محروم می‌شوند.

واکنش عدالت‌خواهانه‌ای که همواره مردم ایران نسبت به سایر ملت ها ابراز داشته اند.آن هم در خصوص تحریم هایی که به تعبیر جناب گزارشگر ، غیرقانونی و غیر اخلاقی هستند به‌ویژه زمانی که حقوق بشر شهروندان کشور تحریم شده را هدف قرار می‌دهند.انچه اتفاق افتاده نقض فاحش ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ آنجا که تاکید دارد «هر انسانی سزاوار یک زندگی با استانداردهای قابل قبول برای تأمین سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، از جمله تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت‌های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری است و همچنین حق دارد که در زمان‌هایی که از حدود اختیار وی خارج است، از تأمین اجتماعی بهره‌مند گردد...»

دیوان بین‌المللی دادگستری نیز در حکم اولیه خود بر الزام کشورها برای تضمین موثر استثنائات بشردوستانه در رژیم تحریم‌هایشان {شامل تجهیزات ایمنی حمل و نقل هوایی} تاکید کرده و در مورخ 3 اکتبر سال 2018 در رابطه با پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل وضع تحریم از آمریکا خواسته تا موانع تامین کالاهای بشردوستانه را برای ایرانی‌ها {اعم از دارو، تجهیزات کشاورزی و خدمات و قطعات هواپیمایی} لغو کند.

این امر با بی‌اعتنایی ایالات متحده مواجه است و لاجرم منجر به بروز خسارات جبران‌ناپذیر برای مردم ایران خواهد شد. واشنگتن می‌باید کانال‌های صادرات کالاهای بشردوستانه شامل تامین دارو و تجهیزات درمانی، تجهیزات کشاورزی و خدمات و قطعات حمل و نقل هوایی را به ایران تضمین می‌کرد، اما همچنان این تضییع حق جاری است و در عمل حق شهروندان ایران به محاق می‌رود. راه‌حل‌های این نگرانی بشردوستانه با سازوکارهای بین‌المللی روشن است. ضرورت فعال شدن نهادهای بین‌المللی انتظار بحقی است که وجدان‌های آزاده را مخاطب قرار می‌دهد. سیل ویرانگر در ایران بهانه‌ای است که این سطح از تضییع حقوق بشر نیز از تیررس کشنگران آزاده حقوق بشر مغفول نماند.

*وکیل دادگستری و کارشناس حقوقی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها