کد خبر: 277789
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۹ ۱۸:۲۰:۰۰
| |

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل به بهانه سفر رییس‌جمهوری به عراق در یادداشتی مطرح کرد

اتحاد استراتژیک ایران و عراق

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل نوشت: تلاش‌ها برای تبدیل عراق به خاستگاه یک جریان خشونت‌ طلب تکفیر؛ پیدایش پدیده‌ای را در روابط دوکشور مشاهده می‌کند که نه فقط به بازدارندگی دفاعی مشترکی انجامیده، بلکه چشم‌انداز واقع‌بینانه و بسیار امیدبخشی که رونق اقتصادی متقابل و تحکیم زیرساخت‌های اقتصادی دو کشور را درپی دارد، در برابر دوملت قرار داده است.

اتحاد استراتژیک ایران و عراق
کد خبر: 277789
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۹ ۱۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سفر سه روزه ریاست جمهوری کشورمان و هیئت همراه به عراق را باید در نگرشی فرادیپلماتیک و مبتنی بر واقعیات، بررسی و ارزیابی کرد که روابط دوجانبه بین ایران وعراق را به روابطی استثنایی و بی بدیل تبدیل کرده است . از هر زاویه که بنگریم، روابط دوجانبه دو کشور، کمتر مشابهی نه تنها در منطقه، بلکه در جهان دارد و به همین علت، گشودن سرفصلی جدید در مناسبات و همکاری های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی فی مابین که هدف سفر آقای روحانی است، باید بر اساس راهبردی ویژه که مبتنی بر مطالعات عمیق و همه جانبه است، صورت گیرد و روابط بسیار دوستانه دو ملت ایران و عراق و اعتماد اطمینان بخشی که به یکدیگر دارند، در این راهبرد ویژه ملحوظ شود. و این درحالی است که قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای نگران از وحدت و همکاری های بیشتر دوکشور، از هیچگونه تفرقه افکنی، ایجاد بدبینی و شکاف بین دو همسایه فرو گذار نمی کنند و از یک هفته پیش از سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق، تبلیغات پردامنه ای را در این خصوص آغاز کرده اند.

در سفر آقای روحانی و هیئت عالیرتبه همراه، صرفنظر از دیدارهای و گفت‌وگوهای معمول، کوشش آن خواهد بود تا مجموعه مناسبات و همکاری های دو کشور ایران و عراق، در مسیر درست تر و برنامه ریزی شده تری قرار گیرد و زمینه های گسترش آن، به فراخور ظرفیت های فوق العاده ای که دوکشور از آن برخوردارند، فراهم شود. و این به معنای ایجاد ترتیباتی است که با سهولت به تامین نیازهای متقابل ایران وعراق می انجامد و با ورود به عرصه هم افزایی های جدید اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی، نه تنها دو همسایه را از بیگانگان بی نیاز می کند، بلکه سنگ بنای یک همگرایی پرمنفعت و پایه های برپایی یک بازار مشترک منطقه ای را بر اساس یک دوراندیشی واقعگرایانه بوجود می آورد.

در واقع از این زاویه است که باید به تفاهمنامه ها و معاهداتی که در سفر سه روزه رئیس جمهور کشورمان به عراق، به امضاء خواهد رسید، نگریست و چنین معاهداتی را مبتنی بر راهبردی فرادیپلماتیک و در چارچوب مقتضیات تشکیل امت واحده اسلامی تلقی کرد. واین به معنای آنست که همه تلاش های پردامنه ای که عراق را به خاستگاه جریان بسیار خشونت طلب تکفیر تبدیل کرده بود و به تقویت و تجهیز این گروهک خطرناک اقدام می کرد، اینک شاهد نتیجه ای کاملا عکسِ خواسته ها و اهداف خود است و پیدایش پدیده ای را در روابط دوکشور مشاهده می کند که نه فقط به بازدارندگی دفاعی مشترکی انجامیده، بلکه چشم انداز واقع بینانه و بسیار امیدبخشی را که به رونق اقتصادی متقابل و تحکیم زیر ساخت های اقتصادی دو کشور را درپی دارد، در برابر دوملت قرار داده است.

ولذا همکاری های ایران عراق در عرصه انرژی، در عرصه مقابله با انواع هجمه های مداخله جویانه «مثلث عبری، عربی ،غربی» و در عرصه همکاری های فرهنگی، تنها بخش هایی از مجموعه بزرگ همکاری های دوکشور خواهند بود و دو کشور را از دست اندازی های ارتجاع منطقه و حامیان غربی اشان ، آنهم مبتنی بر معادلات جدید منطقه ای رهایی خواهد بخشید. واین دقیقا همان چیزی است که دو ملت ایران و عراق هوشمندانه به آن پی برده اند وتبلیغات پرحجم خارجی، آن ها را از درک و فهم منافع همکاری های متقابل باز نداشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها