کد خبر: 272921
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۵ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

شاید تغییر ساختار بودجه کشور نیاز به انسجام ساختار حاکمیتی داشته باشد/ هدف تغییر ساختار بودجه کشور است نه تغییر ساختار بودجه 98/ بسیاری از دستگاه‌ها پول می‌گیرند که کار کنند اما این پول‌ها هزینه جاری خودشان می‌شود

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقام معظم رهبری به سران قوا در جلسه شورای هماهنگی تکلیف فرمودند که برای تغییر ساختار بودجه فکر کنید. آن زمان هم خدمت ایشان نامه‌ای نوشته شد که اگر اجازه بدهید بودجه 98 ارائه شود و سپس برای تغییر ساختار فکری شود. ایشان مهلت 4 ماهه‌ای دادند تا روی تغییر ساختار بودجه کشور کار و در نهایت گزارش تغییر ساختار بودجه کشور خدمت ایشان ارائه شود.

شاید تغییر ساختار بودجه کشور نیاز به انسجام ساختار حاکمیتی داشته باشد/ هدف تغییر ساختار بودجه کشور است نه تغییر ساختار بودجه 98/ بسیاری از دستگاه‌ها پول می‌گیرند که کار کنند اما این پول‌ها هزینه جاری خودشان می‌شود
کد خبر: 272921
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۵ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کاظم جلالی نماینده مردم تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین درباره خبری که اخیرا علی لاریجانی مبنی بر دستور رهبری در خصوص تغییر ساختار کشوری به رسانه‌ها اعلام کرد، گفت: خبر اعلام شده از سوی رییس مجلس درباره دستور رهبری برای تغییر ساختار بودجه کشور بود نه ساختار سیاسی نظام.

جلالی افزود: مقام معظم رهبری به سران قوا در جلسه شورای هماهنگی تکلیف فرمودند که برای تغییر ساختار بودجه فکر کنید. آن زمان هم خدمت ایشان نامه‌ای نوشته شد که اگر اجازه بدهید بودجه 98 ارائه و سپس برای تغییر ساختار فکری شود. ایشان مهلت 4 ماهه‌ای دادند تا روی تغییر ساختار بودجه کشور کار و در نهایت گزارش تغییر ساختار بودجه کشور خدمت ایشان ارائه شود.

او تاکید کرد: البته تغییر ساختار بودجه کشور شاید نیاز به انسجام ساختار حاکمیتی داخل کشور هم داشته باشد که ما باید پیشنهاداتمان را در این خصوص ارائه بدهیم. ما در مرکز پژوهش‌ها کارمان را در این خصوص آغاز کرده‌ایم و روی این موضوع کار می‌کنیم تا در زمان باقیمانده بتوانیم گزارش‌های خوبی را ارائه کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا قرار است روی بودجه 98 هم تغییراتی به وجود بیاید یا نه، گفت: تغییر ساختار بودجه کشور مدنظر است و احتمال دارد که اگر کار به اتمام برسد بتوانیم تغییراتی در بودجه 98 انجام دهیم اما هدف تغییر ساختار بودجه کشور است نه تغییر ساختار بودجه 98.

جلالی در خصوص اینکه تغییر ساختار بودجه در کدام بخش‌ها خواهد بود، تاکید کرد: هنوز نمی‌دانم و باید بررسی جامعی در این خصوص انجام شود.

او افزود: با توجه به اینکه یک سری دستگاه‌های موازی در کشور داریم، پول داده می‌شود که این دستگاه‌ها کار کنند اما این بودجه ها بیشتر صرف تصدی‌گری و صرف هزینه‌های خودشان می‌شود.

او ادامه داد: برای مثال در حال حاضر یکسری افرادی داریم که مستمند هستند و باید به آنها کمک شود. برای کمک به این افراد باید نهاد امدادرسان واحد در کشور داشته باشیم. ممکن است در حال حاضر برخی افراد از چند نهاد امدادرسان، کمک دریافت کنند و به برخی مستمندان هم چیزی نرسد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: بنابراین زمانی که نهادهای متکثر وجود دارد بسیاری از هزینه‌ها صرف تصدی گری از جمله حقوق، دستمزد، ماموریت، ماشین، غذا و... می‌شود. ایراد دیگر این است که چون این سازمان‌ها بانک اطلاعاتی واحدی ندارند متاسفانه یک فرد هم از بهزیستی کمک می‌گیرد، هم از کمیته امداد و هم از خیریه‌ها، اما باید این نهادها را یکپارچه کرد.

جلالی افزود: در امر دانشگاه‌ها چرا باید هر وزارتخانه و سازمانی که نیاز به نیروی انسانی دارد برای خودش دانشگاه داشته باشد، در حالی که باید نهادهایی که نیاز به نیرو دارند به وزارت علوم سفارش نیرو بدهند که البته از این نوع مثال‌ها بسیار وجود دارد.

او در پاسخ به اینکه با توجه به جنگ اقتصادی که در آن به سر می‌بریم آیا احتمال دارد که بخواهید بودجه را مطابق با این شرایط تغییر بدهید؟ گفت: مجلس در حال تصویب بودجه است و 40 هزار تا هم به بودجه اضافه کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها