کد خبر: 271465
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۱۲:۰۳:۲۱
| |

شهریار حیدری، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور:

امنیت کشورهای همسایه را امنیت خودمان می‌دانیم/ ایران توانایی مقابله با پدیده‌های ضدامنیتی در عمق کشورها را دارد/ دولت پاکستان مسئول صحت، سلامت و برگشت مرزبان است

شهریار حیدری، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: اگر دولت پاکستان توان مقابله با پدیده نامبارک تروریستی را در منطقه ندارد، جمهوری اسلامی ایران توانایی دارد در عمق هر کشور با پدیده های ضدامنیتی علیه ایران برخورد کند.

امنیت کشورهای همسایه را امنیت خودمان می‌دانیم/ ایران توانایی مقابله با پدیده‌های ضدامنیتی در عمق کشورها را دارد/ دولت پاکستان مسئول صحت، سلامت و برگشت مرزبان است
کد خبر: 271465
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۱۲:۰۳:۲۱

اعتمادآنلاین| شهریار حیدری، مدیرکل امور مرزی وزارت کشوردر نشست خبری صبح دوشنبه با تسلیت شهادت جمعی از پاسداران مرزی در حادثه تروریستی محور خاش -زاهدان بیان کرد: اما این برخوردها تابع مقررات بین المللی است که ایران به آن احترام می گذارد.


وی خاطرنشان کرد: حادثه تروریستی محور خاش -زاهدان ناشی از جریان های تروریستی است که توسط سرویس های غربی- عربی در کشور پاکستان سازماندهی و مدیریت می شوند. ما دولت پاکستان را مسئول می دانیم و به شکل جدی می خواهیم پایگاه این گروهک را مورد رصد قرار دهد و با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.


مدیرکل امور مرزی وزارت کشور یادآور شد: ما امنیت کشورهای همسایه را امنیت خودمان تعریف می کنیم همانطور که جمهوری اسلامی ایران برای امنیت برخی کشورهای همسایه هزینه داده است و بهترین جوانان ما در این زمینه شهید شده اند. قرآن بیش از 750 بار به امنیت اشاره کرده است ما با این نگاه به موضوع امنیت توجه داریم.


حیدری تاکید کرد ما از کشور پاکستان انتظار داریم هر چه زودتر به این مباحث خاتمه دهد و بر فعالیت های این گروهک های تروریستی مستقر در خاک خود نظارت بیشتر و دقیق تری داشته باشد. حمایت مالی و اطلاعاتی این اقدامات توسط برخی کشورهای عربی منطقه و غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام می شود.


وی خاطرنشان کرد: ریاست جمهوری و مسئولان وزارت امور خارجه در این ارتباط آنچه ضرورت دارد را پیگیری کرده و هشدار لازم را داده اند. کشور پاکستان نیز روز گذشته برای این موضوع هیاتی به ایران فرستاد و امیدوارم در جلسات به نتایج مشترکی برسیم و دیگر شاهد این گونه اقدامات تروریستی نباشیم.


وی به ربوده شدن 12 مرزبان توسط گروه های تروریستی اشاره کرد و یادآور شد: پنج نفر از این مرزبانان با پیگیری های دولت پاکستان و ایران در همان روزهای نخست آزاد شدند و هفت نفر دیگر سالم در اختیار گروهک هستند و به شکل مرتب و مستمر در سطوح مختلف دولت و وزارت امور خارجه و کشور در حال پیگیری است.


وی اظهار داشت: گروهکی که مسئول ربوده شدن مرزبانان است به رسمیت نمی شناسیم این جریان تروریستی وابسته به غرب و برخی کشورهای عربی است و صرفا برنامه ریزی طراحی شده توسط آنها را اجرا می کنند و هدف مشخصی ندارند. اهداف آنها عمدتا ایجاد ناامنی در عمق خاک کشور است.
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور بیان کرد: خوشبختانه با هوشیاری و آگاهی نیروهای امنیتی بیشتر این موضوعات در نطفه خفه یا در مرز با آن برخورد می شود.


حیدری تاکید کرد: دولت پاکستان مسئول صحت، سلامت و برگشت مرزبان ربوده شده است و لحظه ای هم دولت جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نمی کند و این موضوع را پیگیری می کند.

48 قلم کالا برای مرزنشینان معاف شد


مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر دو رویکرد وزارت کشور برای حمایت از تولید داخل و ارتقای سطح معیشت مرزنشینان، گفت: این وزارتخانه همواره تلاش می کند در مرزها به مرزنشین ها خدماتی ارائه دهد در این ارتباط آیین نامه ها و مقررات مختلفی برای تقویت معیشت مرزنشینان وجود داشته و دارد.


حیدری در ادامه به اجازه ورود 48 قلم توسط مرزنشینان و شرکت های تعاونی مرزنشینی اشاره کرد و افزود: قبلاً اقلام خوراکی 70 درصد و اقلام غیر خوراکی 30 درصد معاف بودند که با پیگیری های انجام شده و حمایت برخی از دستگاه های دیگر در تاریخ بیست و چهارم بهمن ماه امسال هیات دولت اقلام خوراکی را 100 درصد و اقلام غیر خوراکی را 50 درصد از معافیت برخوردار کرده است. ممکن چند قلم دیگر به این 48 قلم اضافه شود. ضوابط و مقررات این فهرست صرفاً در چارچوب پایانه‌های مرزی و با قوانین و مقررات ورود و خروج کالا است.


وی درباره معافیت 100 قلم از کالاها گفت: با توجه به این که در ابتدای امسال دولت هزار و 339 قلم کالا را از ثبت سفارش ممنوع کرده بود که آیین نامه های ما درباره ساماندهی فعالیت مرزنشینان و ورود کالا توسط ملوانان تحت شعاع این هزار و 339 قلم کالا قرار گرفت. لازم بود برای فعالیت مرزنشینان و ارتقاء سطح معیشت مرزنشینان ضروری دانستیم از فهرست ثبت سفارش کالاها خارج شود.


این مسئول مرزی اضافه کرد: جلسات مختلفی توسط وزیر کشور و سایر وزارتخانه ها چون وزارت صمت، اقتصاد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت وزارت کشور برگزار شد و سرانجام با تشکیل کار گروه ماده 12 وظیفه تعیین کالاها متناسب با شرایط داخلی این اقلام نهایی شد و در 24 بهمن ماه امسال در دولت تصویب شد. این 100 قلم در چارچوب آیین نامه ساماندهی فعالیت بازارچه های غیررسمی موقتی مرزی و ورود کالا توسط ملوانان و معاف از حق ورودی هستند و شیوه برخورداری مرزنشینان متفاوت از آن 48 قلم است.


مدیر کل امور مرزی وزارت کشور خاطرنشان کرد: این اقلام به شکل مستقیم توسط تجار به مقصد بازارچه های مرزی که شامل 15 بازارچه در 13 شهرستان واقع در استان های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی، به علاوه بخشی از استان خوزستان، تمام استان بوشهر و هرمزگان است.


وی ادامه داد: در این راستا در ابتدا تجار باید کالاهایی از مبدأ و مقصد بازارچه ها انتقال دهند و پس از دپو در بازارچه ها توسط گمرک و مرزنشینان این اقلام مشخص و با مقرراتی خارج می شوند که برای هر سرپرست خانوار دو میلیون 800 هزار تومان معاف از سود بازرگانی است.


مدیرکل امور مرزی وزارت کشور افزود: یعنی 48 قلم کالا معاف از ورودی و 100 قلم نیز معاف از سود بازرگانی است. بخشی از دو میلیون و 800 هزار تومان برای تاجری است که کالا را از مناطق مبدأ و مقصد انتقال دهد که دست کم 30 درصد هزینه است و مابقی به طور مستقیم به حساب کارت الکترونیکی مرزنشینان وارد می شود.


حیدری با بیان این که هدف وزارت کشور تثبیت جمعیت پایدار در مناطق مرزنشین است، تاکید کرد: مرزنشینان برای برخورداری از این امتیاز بزرگ و مناسب که در معیشت آنها تاثیر گذار است از امروز می توانند از این امتیازات برخوردار شوند. از آنها می خواهم از امتیازی که دولت قائل شده است صیانت کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها