کد خبر: 270906
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۵:۳۲:۰۰
| |

در صحن علنی مجلس مطرح شد

دلایل نمایندگان موافق لایحه بودجه سال 98 برای حمایتشان از بودجه چه بود؟

موافقان کلیات لایحه بودجه سال 98 که امروز شنبه 27 بهمن‌ماه در نوبت عصر از این لایحه دفاع کردند موضوعاتی مانند بهبود نظام بودجه‌نویسی و شفافیت در بودجه‌نویسی از محسنات این لایحه عنوان کردند.

دلایل نمایندگان موافق لایحه بودجه سال 98 برای حمایتشان از بودجه چه بود؟
کد خبر: 270906
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۵:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| کلیات بودجه سال 98 امروز شنبه 27 بهمن‌ماه با ریاست علی مطهری نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی آغاز شد. براساس این گزارش دلایل موافقان در مجلس برای حمایت از کلیات لایحه بودجه سال 98 به شرح زیر است:

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از خبرگزاری‌ها؛ علی اسدی کرم، نماینده شهربابک با تسلیت به مناسبت شهادت عده‌ای از سپاهیان در حادثه تروریستی خاش بیان کرد: اگر انتقاداتی به لایحه بودجه سال 98 از نظر برخی از کارشناسان اقتصادی و صاحب نظران وارد است، اما آنچه که حائز اهمیت است رسالت بودجه در سال 98 ایفای نقش موثر برای حفظ و ثبات اقتصادی، مقابله فعالانه با تحریم‌ها، مهار تورم، حمایت از تولید و اشتغال و کاهش فقر است.

نماینده شهربابک بهبود نظام بودجه‌نویسی و شفافیت در بودجه‌نویسی را از ویژگی‌های مثبت بودجه سال 98 دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است تلاش دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تطبیق آن با نیاز‌های جدید و اولویت‌های جامعه است.

اسدی‌کرم تصریح کرد: بودجه سال 98 تمام امور اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما باید بر مبنای درآمد‌های واقعی عملکرد‌ها را مدنظر قرار دهیم.

نماینده شهر بابک افزود: باید واقع گرا و عملگرا بود چرا که اگر بخواهیم پیش بینی درآمد‌ها را غیرواقعی جلوه دهیم مشکلات بیشتر خواهد شد.

وی بیان کرد: ما هنوز به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد دست نیافته‌ایم و برای تحقق این امر به کارشناسان اهل فن نیاز داریم تا عدالت بودجه‌ای در کشور محقق شود.

اسدی‌کرم اظهار کرد: با توجه به اینکه آمریکا تلاش می‌کند تا ایران را از طریق جلوگیری از فروش نفت زمین بزند باید تلاش کنیم تا از این مرحله به درستی عبور کنیم و این امر تنها با همدلی و وحدت مردم امکان پذیر خواهد بود.

نماینده شهر بابک گفت: با توجه به اینکه پیچیدگی‌های تحریم‌های جدید نسبت به تحریم‌های قبل‌تر بیشتر است باید واقع گرایانه عمل کرده و از زیر سوال بردن یکدیگر پرهیز کنیم و به نحوی عمل کنیم که بتوانیم از منابع موجود به بهترین نحو ممکن استفده کنیم.

وی افزود: با توجه به تلاش وزارت نفت در تولید بنزین باید این را هم در نظر گرفت که روند مصرف این محصول بسیار افسارگسیخته بوده و لازم است تا در تولید خودرو و مصرف سوخت مدیریت‌های لازم اعمال شود.

اسدی‌کرم ادامه داد: حمایت از معیشت عمومی، عدالت اجتماعی، تأمین کالا‌های اساسی، پرداخت یارانه نقدی و حقوق بازنشستگان، همسان سازی حقوق بازنشستگان از نقاط قابل دفاعی است که در بودجه 98 دیده می‌شود اگرچه باید تورم را نیز در نظر گرفت تا مشکلی برای مردم و بازنشستگان ایجاد نشود.

نماینده شهربابک تصریح کرد: هدفمند کردن توزیع یارانه‌ها از طریق حذف یارانه دهک‌های بالا می‌تواند نکات مثبتی در بودجه سال 98 باشد؛ همچنین ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار کم درآمد و افزایش وام ازدواج نیز از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه سال آینده است.

رد کلیات بودجه می‌تواند به افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان آسیب برساند



محمدرضا تابش، نماینده اردکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره حمایت خود از کلیات لایحه بودجه سال 1398 در جلسه علنی گفت: ما اکنون در شرایط حساسی قرار داریم، اما ملت ایران در سایه وحدت و مقاومت شرایط از این خطرناک‌تر را پشت سر گذاشتند. ما این شرایط را پشت سر می‌گذاریم. ملت ایران در عین وفاداری به ارزش‌های انقلاب از همه دست‌اندرکاران گلایه دارند. باید برای رفع این گلایه‌ها چاره‌ای اندیشیده شود. مردم باید به این باور برسند که دولت و مجلس شورای اسلامی در پی برطرف کردن مشکلات آنها هستند. اعتماد مردم به مجلس شورای اسلامی و دولت کلید رفع مشکلات است.

وی اظهار کرد: حادثه تروریستی زاهدان و اجلاس شکست خورده ورشو حاکی از عمق کینه‌دوزی استکبار جهانی و دنبال‌کنندگان ضعیف آنها در منطقه است.

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی در خصوص موافقت خود با بودجه، بیان کرد: مخالفان بودجه اعتراضات به حقی دارند که می‌توانند این انتقادات خود را در حین بررسی جزئیات بودجه مطرح کنند و در آنجا اصلاحات مورد نظر قرار گیرد. این بودجه صرفاً یک سند مالی نیست، بلکه رد کلیات از نظر امنیت ملی حائز اهمیت است. در تصویب بند دفاعی منطبق بر سیاست‌های کلی که اختصاص پنج درصدی را تکلیف کرده‌اند بالغ بر 24 هزار میلیارد بودجه لحاظ کردیم. برای مثال در بحث نفت اجازه عرضه نفت را در بورس مورد نظر قرار دادیم که اگر بخش خصوصی از دولت طلب داشته باشد، می‌تواند به جای طلب خود نفت بگیرد. رشد 20 درصدی حقوق کارکنان و اختصاص 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی، توجه به مشارکت خصوصی و شفاف‌سازی از مواردی است که دراین لایحه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم تمام مسائل خوبی که مدنظر داریم در بودجه لحاظ کنیم، ولی باید به رشد نقدینگی و تورم که موجب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود بیشتر توجه کنیم این بودجه در شرایط سختی تنظیم شده است. در شرایطی که بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش درآمدهای حاصل از نفت را داشتیم و شاهد کاهشدرآمدهای ارزی از 27 میلیارد دلار به 21 میلیارد دلار بودیم.

تابش ادامه داد: تصور کنید این بودجه به دولت بازگردد و کشور تا تنظیم بودجه دیگر یک تا دو ماه معطل بماند یا این‌که باید بودجه سه دوازدهم یا دو دوازدهم بدهیم که این بودجه هم باید بر مبنای بودجه 1397 اعمال گردد و این به معنای این است که معافیت‌ها و افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان هیچ خواه شد و در بحث تولید، صنعت و مسائل اجرایی کشور دچار تشتت می‌شویم. ضمن این‌که خود در اصلاح ساختار بودجه تاکید دارم باید توجه کنیم رد یا تأیید بودجه از نظر منافع ملی دارای اهمیت است. از همکاران می‌خواهم اصلاحات خود را در حین بررسی جزئیات مورد توجه قرار دهند.

وی خطاب به اظهار کرد: مردم از شما عذر می‌خواهیم که نتوانستیم متناسب با اختیارات‌مان عمل کنیم. صدای شکستن استخوان اقشار ضعیف را زیر فشار اقتصادی می‌شنویم. چهره پریشان آنها را در مقابل خانواده مجسم می‌کنید و آسیب‌های اجتماعی، مشکلات بازنشستگان، فارغ‌التحصیلان، فرهنگیان و کشاورزان باخبر هستیم.

دولت در بودجه 98 ملاحظات رهبری را به عنوان نصب‌العین خود قرار داده است

عین‌الله شریف‌پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات لایحه‌ی بودجه‌ی 98 گفت: امروز دشمن از همدلی و همسویی قوای سه گانه و مردم هراس دارد که باید این موضوع توجه کنیم.

وی با قدردانی از دولت به دلیل ارائه بودجه در موعد مقرر و تشکر از سازمان برنامه و بودجه در تدوین پیش نویسبودجه گفت: دولت ملاحظات رهبری را در 5 محور در بودجه 98 به عنوان نصب‌العین خود قرار دادند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در شرایط خاص و ویژه اقتصادی قرار داریم گفت: تصمیمات مجلس باید ویژه و متناسب با شرایط اقتصادی باشد و بدانیم که منابع و درآمدهای بودجه بر این اساس تعریف شده است.

شریف‌پور توضیح داد: یکی از منابع بودجه سال آینده از محل صادرات نفت است. وابستگی بودجه به نفت مشکل امروز کشور نیست. این بیماری به قبل از انقلاب بر می‌گردد که بعد از انقلاب برای رهایی از آن تلاش شد. اما استکبار مانع از این امر گردید. اکنون هم فشارهای بیرونی برای صادرات نفت وجود دارد اگر بتوان بر اساس پیش بینی بودجه نفت را صادر کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.

وی درآمدهای مالیاتی را به عنوان منبع دیگر بودجه خواند و اضافه کرد: اگر در صورت کاهش درآمد نفت دست به افزایش مالیات بزنیم آن گاه فشار را به جامعه زیاد کرده‌ایم. به جای افزایش مالیات باید با فرارهای مالیاتی مبارزه کرد که این باید وظیفه وزارت اقتصاد باشد.

نماینده ماکو درآمدهای منابع خاص و منابع مالی از محل فروش افراد و اوراق را به عنوان درآمدهای دیگر بودجه مطرح کرد و افزود: باید تلاش کرد که راهبرد بینابینی بین منابع و هزینه‌ها ایجاد کرد که این هنر مدیریت دولت و مجلس است؛ لذا در شرایط کنونی مخالفت با کلیات بودجه منطقی نیست.

وی با تاکید بر لزوم توجه به خواست مردم در توزیع عادلانه و منصفانه منابع آن هم به دور از تبعیض گفت: در بودجه 14 میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت برای تأمین داده‌های اساسی پیش بینی شده است که این به امنیت روانی و تأمین حداقل‌های معیشتی مردم کمک می‌کند. البته باید مراقبت کرد که کالاهای تأمین شده با نرخ حمایتی صادر نشود.

شریف‌پور اختصاص 8,400 میلیارد تومان به سازمان‌های حمایتی برای کمک به اقشار آسیب پذیر را از دیگر مزیت‌های بودجه 98 دانست و گفت که در بودجه سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان دولت 2 میلیون و 750 هزار تومان پیش بینی شده که پیشنهاد می‌شود این میزان به سه میلیون تومان برسد.

وی پیش بینی افزایش هزار میلیارد تومان مازاد بر سقف بودجه برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری را به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های بودجه سال آینده بیان کرد.

این نماینده مجلس همچنین با محکوم کردن حمله تروریستی در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد که گروهک تروریستی بزدل به سزای اعمال خود خواهد رسید.

شریف‌پور از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و پیام مقام معظم رهبری در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تشکر کرد و گفت: قطعاً امت ولایی بخصوص جوانان این مرز و بوم در دهه‌ی پنجم انقلاب آرمانهای امام و شهدا و رهنمودهای رهبری را نصب‌العین قرار می‌دهند.

رد کلیات بودجه سیگنال منفی به جامعه است

اردشیر نوریان، در موافقت با کلیات بودجه سال 1398 گفت: درآمدهای نفت در لایحه بودجه، بشکه‌ای 54 دلار و در عربستان 80 دلار پیش‌بینی شده است. بر عکس عده‌ای، بنده این درآمد را برای کشورمان منطقی و محتاطانه می‌دانم. برعکس برخی مخالفان کلیات لایحه بودجه که معتقدند وابستگی بودجه به نفت زیاد شده کاهش اعداد درآمدهای لایحه به منابع نفتی عکس این مسئله را نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: طبق نظر مخالفان، درآمدهای لایحه بودجه نقطه ضعف بودجه دانسته شده واقعا اگر این طور بود که کمیسیون تلفیق بودجه 98 نباید سرجمع بودجه را افزایش می‌داد پس اعتقاد کمیسیون تلفیق تحقق درآمدهای بودجه در سال آینده است.

نماینده شهرکرد در مجلس خطاب به مخالفان کلیات لایحه بودجه 98، گفت: چه کاری می‌خواهید انجام دهید که نمی‌توانید؟ چه تغییرات و منویاتی در بودجه می‌خواهید انجام دهید که امکانش را ندارید؟ چرا خودمان مسؤولیت جراحی اقتصادی مدنظرمان را نمی‌پذیریم؟ اگر اعتقاد به جراحی اقتصادی داریم چرا پیش‌قدم نشویم؟ آیا با اعلام تصویب دو یا سه دوازدهم لایحه بودجه درصدد اصلاح بودجه به دست دولت هستیم تا بار جراحی اقتصادی به دوش مجلس نیفتد؟

نوریان ادامه داد: از یک سو می‌گویید جلوی افزایش قیمت بنزین را گرفتیم و از سوی دیگر می‌گوییم درآمدهای کشور کم شد تا کی می‌خواهیم این چرخه معیوب را ادامه دهیم چرا با مردم روراست نیستیم؟ باید الزامات اصلاحاتی بودجه را بپذیریم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور لایحه بودجه سال آینده به صورت عملیاتی تنظیم شده است. تلاش دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق به صورتی پیش رفت که لایحه بودجه 98 بتواند منابع و مصارف را تنظیم و بالانس کند.

وی متذکر شد: در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و باید همت کنیم و اصلاحات لازم را مردانه انجام دهیم. رد کلیات لایحه بودجه سیگنال منفی به جامعه و بسترساز سوء استفاده دشمنان کشور است. 93 درصد بودجه مبتنی بر بودجه عملیاتی و عملکرد دستگاه‌ها تنظیم شده و هفت درصد به این صورت انجام نشده است. در طبقه‌بندی اقتصادی در فصول یک و شش که حقوق، مستمری‌ها و رفاه و بیمه‌هاست انجام شد. در این دو فصل 75 درصد بودجه جاری هزینه شده است. کجای این دو فصل را می‌خواهید بزنیم؟ چاره‌ای جز عمل بر مبنای عملکرد نداریم.

نوریان خاطرنشان کرد: لایحه بودجه 98 در بخش تامین کالاهای اساسی مردم اقدام خوبی انجام داده است. 14 میلیارد تومان برای کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی شده و حقوق و دستمزدها حدود 20 درصد افزایش داده شده است. 8400 میلیارد تومان هم برای حمایت از افراد تحت پوشش پیش‌بینی شده است.

نماینده شهرکرد در مجلس متذکر شد: فشار سنگین بر سفره و استخوان مردم را می‌شنویم ولی آیا نباید برای آن تدبیر کنیم؟ 2000 میلیارد برای تسهیلات قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده است. وام ازدواج از 15 به 30 میلیون با تسهیل وثایق و اقساط آن افزایش یافت. همسازن‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان در حد امکان پیش بینی شد. به وضعیت رانندگان، زنان سرپرست خانوار، بیمه اقشار آسیب‌پذیر و ایثارگران در لایحه بودجه توجه شده است. نگاه واقع‌بینانه در تبصره 18 لایحه برای اشتغال جوانان انجام شد.

افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش تورم می‌شود


غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای در جریان موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 98 گفت: همانطور که آقای مطهری گفتند آئین نامه داخلی مجلس تغییر کرده و اگر نمایندگان بودجه را رد کنند بودجه به دولت برمی‌گردد و دولت باید بودجه دیگری ارائه کند و احتمالاً ناچار است بودجه سه دوازدهم بدهد و این یعنی سه دوازدهم بودجه سال 97.

وی با بیان این که در سال 97 دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت صادر می‌شد یادآور شد: در سال 98 میزان صادرات نفت 1.5 میلیون بشکه است و این بودجه سه دوازدهم به این معنی است که این رقم در سه ماه خرج شود، در حالی که قابل نظارت هم نیست.

نماینده مردم گچساران با بیان این که افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد در سال 98 مورد انتقاد مردم قرار گرفته تصریح کرد: در صورت رد کلیات بودجه و ارائه بودجه سه دوازدهم امکان افزایش 20 درصدی حقوق هم وجود ندارد؛ زیرا دولت اجازه این کار را ندارد و باید برای افزایش حقوق‌ها تا برج چهار صبر کرد؛ علاوه بر این ما در کمیسیون تلفیق مستمری بهزیستی و کمیته امداد را افزایش دادیم ولی اگر بودجه سه دوازدهم بیاورند این عدد به سال 97 برمی‌گردد.

تاجگردون با تاکید بر این که نمی‌توان در مورد بودجه سیاسی حرف زد گفت: بودجه مربوط به دخل و خرج است و موضوع زندگی مردم است. دشمن به دنبال یک سری فشارها بر ما است. هدفش این است به معیشت مردم فشار بیاورد تا مردم اذیت شوند. دولت گفته می‌خواهد 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی دهد؛ اگر ما با این مخالفت کنیم چطور می‌توانیم با فشار مردم روبرو شویم؟ علاوه بر این در بودجه 98 اختیاراتی به دولت دادیم و برخی محدودیت‌های عملی را برداشتیم و فضا را باز کردیم که اگر کلیات رد شود همه چیز به سال 97 برمی‌گردد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اهمیت بخش دفاعی در کشور اظهار کرد: ممکن است کسی خوشش بیاید یا نه اما اگر خلائی در این حوزه وجود دارد ما باید آن را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به پیام اخیر مقام معظم رهبری به مناسب چهلمین سال پیروی انقلاب اضافه کرد: ایشان عملاً می‌گویند به چهل سال بعد توجه کنیم؛ آن وقت ما در اولین حرکت می‌خواهیم نه به یک سال بلکه به سه ما آینده نگاه کنیم. ما باید مقدورات جامعه را ببینیم و به آن توجه کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با بیان این که اصلاح حامل‌های انرژی بدون افزایش قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی ممکن نیست ادامه داد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز بدون افزایش نرخ تورم امکان پذیر نیست. نمی‌شود دوگانه حرف زد؛ هم تورم نباشد و هم قیمت بنزین بالا برود.

تاجگردون با بیان این که کمیسیون تلفیق نگرانی‌هایی مثل واگذاری‌ها در حوزه آموزش و پرورش و مدارس را از متن بودجه حذف کرده یادآور شد: ما می‌خواهیم رتبه بندی معلمان، همسان سازی حقوق‌ها، تعیین تکلیف حقوق تدریس‌ها و قانون معلولان را اجرا کنیم و برای همه در بودجه عدد گذاشتیم، اما وقتی بودجه سه دوازدهم بیاوریم این کارها امکان پذیر نیست. بحث مال دولت و مجلس نیست. چطور می‌شود در شرایط کنونی کارها را جلو برد؟

وی با اشاره به سهم 14.5 درصد شرکت نفت از درآمدهای نفتی اضافه کرد: در بودجه سال 97 این رقم 6 تا 7 میلیارد دلار بوده و در بودجه سال 98 این عدد 3.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

تاجگردون در پایان گفت: درست نیست در اولین جایی که می‌توانیم برای یک سال آینده حرفی بزنیم سر تسلیم فرود بیاوریم. ما باید با عزت کار را جلو ببریم و به کلیات بودجه رأی مثبت بدهیم. اگر بودجه نیاز به اصلاح ضروری داشت کمک کنیم این کار انجام شود، اما نگذارید کشور معطل شود؛ زیرا دشمنان دوست دارند ما معطل چیزی دیگری باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها