کد خبر: 268014
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۰:۲۱:۲۸
| |

در جریان بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات انجام شد:

مخالفت نمایندگان با حذف ماده مربوط به استانی شدن انتخابات

نمایندگان مجلس در شرایطی با حذف ماده مربوط به استانی شدن انتخابات مخالفت کردند که موافقان حذف این ماده معتقد بودند که تصویب آن باعث کاهش مشارکت مردم و پول‌پاشی در انتخابات می‌شود اما مخالفان حذف تاکید داشتند که این موضوع تاثیر برعکسی خواهد داشت.

مخالفت نمایندگان با حذف ماده مربوط به استانی شدن انتخابات
کد خبر: 268014
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۰:۲۱:۲۸

اعتمادآنلاین| در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی ماده 3 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار دادند. این ماده ناظر به تعیین دو حوزه انتخابیه اصلی و فرعی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و استانی شدن آن است.

با استانی شدن انتخابات مشارکت مردم به شدت کاهش پیدا می‌کند

سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس به محض ورود مجلس به بررسی این ماده، پیشنهاد حذف این ماده را داد و گفت‌: با استانی شدن انتخابات مشارکت مردم به شدت کاهش پیدا می‌کند. در انتخابات‌های پر طمطراق اروپا صرفاً 32 درصد پای صندوق می آیند چون این انتخابات حزبی است. قطعاً با استانی شدن هم همین روند را شاهد خواهیم بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در هیچ کجای دنیا انتخابات مجلس به صورت استانی یا ایالتی برگزار نمی‌شود، با استانی شدن زمینه پروژه‌ آشوب‌های اجتماعی و التهابات به شدت افزایش یافته چون کشور ما قومی و با مذاهب مختلفی است و ممکن است با استانی شدن این انتخابات نتوانند نمایندگانشان را به مجلس شورای اسلامی بفرستند. همچنین ورود این افراد با این وضعیت از طریق لابی و بر اساس زر، زور و تزویر خواهد بود. طرحی که خطرات زیادی دارد و ممکن است که مردم را به کف خیابان بکشاند چرا نمی خواهید مردم تصمیم گیر در انتخابات باشند و چرا نمی گذارید آنها تصمیم گیری کنند.

می‌گویند که با استانی شدن ارزش پول افزایش پیدا می‌کند

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده کرمانشاه به عنوان مخالف حذف این ماده، گفت‌: در طول پنج دوره گذشته نمایندگان به استانی شدن انتخابات رای داده‌اند. این یعنی نیاز جدی کشور است. پس چرا می‌گویید این موضوع ضد نظام جمهوری اسلامی ایران است، این حرف شما یعنی روند اصلاحی در پنج دوره گذشته را زیر سوال می برید. قطعاً با استانی شدن انتخابات هیچ شهر کوچکی نادیده گرفته نمی‌شود. می‌گویند که با استانی شدن ارزش پول افزایش پیدا می‌کند. حال اینکه اگر قرار به خرید رای هم باشد، در شهرهای کوچک 20 یا 30 هزار رای می فروشند، اما با استانی شدن فرد باید 500 هزار رای بفروشد. آیا اصلاً چنین امکانی وجود دارد؟

وی خطاب به نمایندگان، خاطرنشان کرد: نمایندگان شهرهای کوچک وضعیت خود را با نمایندگان شهرهای بزرگ مقایسه کنند که آنها ملی تر کار می‌کنند و سایر نمایندگان درگیر مسائل بخشی هستند. با استانی شدن نخبگان وارد عرصه سیاسی شده و سازمان صدا و سیما نیز ملزم به تبلیغات گسترده و به دنبال آن افزایش مشارکت است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه استانی شدن انتخابات جلوی خرید و فروش رای را می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با استانی شدن انتخابات نمایندگان در سطح ملی کار می‌کنند. روالی که در تمام دنیا وجود دارد. تنها ایران است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مثل شوراهای شهر انتخاب می‌شوند. قطعاً با این وضعیت حق هیچ شهر کوچکی ضایع نشده و ما به دنبال استعداد و کارآمدی مجلس شورای اسلامی هستیم.

مردم در شهرهای کوچک براساس شناخت به کاندیدای خود رای می‌دهند

مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق حذف این ماده، گفت‌: مردم در شهرهای کوچک بر اساس شناخت به کاندیدای خود رای می‌دهند که اگر استانی شود دیگر شناختی وجود ندارد. اگر توجیه آن است که با استانی شدن افراد نخبه و برجسته وارد مجلس شورای اسلامی می‌شوند در حال‌ حاضر این شرایط وجود دارد و افراد از شهرهای کوچک به مجلس شورای اسلامی راه می یابند.

وی در ادامه اظهاراتش، افزود: با استانی شدن انتخابات مردم باید بر اساس لیست رای دهند یعنی افراد باید لابی کنند تا در لیست قرار گیرند. این یعنی کاندیداها تنها در دو صورت می‌توانند وارد مجلس شورای اسلامی شوند یا اینکه به جریان های سیاسی آویزان شده که نتیجه‌ آن جلوگیری از ورود افراد مستقل عدالتخواه به مجلس شورای اسلامی است یا اینکه فرد آن قدر پول داشته باشد که بتواند در سطح استان تبلیغات کنند این یعنی ورود افراد متمکن به مجلس شورای اسلامی که درد مردم را می فهمند یا اینکه باید به افراد پولدار آویزان شود که در این صورت نماینده وامدار شده و دیگر برای منافع ملی کار نمی‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت‌: با استانی شدن شهرهای کوچک رها می‌شوند و مردم دیگر نمی‌توانند از طرف نمایندگان حرفهایشان را به مسئولان منتقل کنند. دیگر احساس نمی‌کنند که حرفهایشان شنیده می‌شود. چرا می خواهید این ارتباط را قطع کنید.

ذوالنور با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، گفت‌: در تهران مردم بر اساس لیست رای می‌دهند که حتی بعضاً شناختی از اسامی افراد ندارند. حال اینکه در شهرهای کوچک مردم از تمامی جزئیات کاندیداها اطلاع دارند. ممکن است در شهرهایی که دارای اقلیت‌ها و قومیت‌ها هستند نماینده‌ای وارد مجلس شورای اسلامی نشود که این باعث یاس، سرخوردگی و ایجاد دعواهای قومیتی می‌شود.

کاندیداها باید شرایط لازم در حوزه‌های انتخابیه خود را داشته باشند

کولیوند، رییس کمیسیون شوراها ضمن اعلام مخالفت این کمیسیون با حذف این ماده، خاطرنشان کرد: ما حوزه های فعلی را نگه داشته و کاندیداها باید شرایط لازم در حوزه‌های انتخابیه خود داشته تا بتوانند وارد حوزه‌های استانی برای کسب رای شوند.

در نهایت نمایندگان با 176 رای موافق، 120 رای مخالف و بدون رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند که ماده 3 این طرح مربوط به تعریف نحوه برگزاری انتخابات به صورت استانی و تعریف حوزه‌های انتخابی اصلی و فرعی حذف شود.

قرار شد که در جلسات بعدی مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی طرح "اصلاح موادی از قوانین انتخابات مجلس شورای اسلامی " در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها