کد خبر: 266688
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ۰۸:۵۳:۴۵
| |

علیرضا بیگی، کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی:

استانی شدن انتخابات نمایندگان را از کارهای کوچک رها می‌کند/ تلاش برای بالا بردن درجه اعتماد مردم نسبت به انتخابات

علیرضا بیگی، کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات با هدف فارغ شدن نمایندگان مجلس از انجام کارهای کوچک است، گفت: این امر زمانی انجام می‌شود که ما بتوانیم نهاد شورای اسلامی شهر و روستای قدرتمندتری داشته باشیم.

استانی شدن انتخابات نمایندگان را از کارهای کوچک رها می‌کند/ تلاش برای بالا بردن درجه اعتماد مردم نسبت به انتخابات
کد خبر: 266688
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ۰۸:۵۳:۴۵

اعتمادآنلاین| علیرضا بیگی، کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جامعیت بخشیدن به نظام انتخاباتی کشور بیان کرد: کمیسیون شوراها دو اولویت را در دستور کار دارد که یکی جامعیت بخشیدن به نظام انتخاباتی کشور است به نحوی که بتوانیم در همه انتخاباتی که در کشور انجام می‌شود، چه در حوزه شوراها و چه در حوزه انتخابات مجلس، شاهد فراگیر بودن تاثیرات نظام انتخاباتی باشیم تا مردم بتوانند نمایندگان خود را انتخاب کنند. همچنین درجه اعتماد بیشتری را برای مردم فراهم کنیم که آنها مطمئن باشند انتخابات به درستی برگزار شده است.

او با تاکید بر لزوم تجمیع طرح استانی شدن انتخابات با لایحه نظام جامع انتخاباتی اظهار کرد: طرح استانی شدن انتخابات هم که مطرح شده است عملا هدف جامعیت را تامین نمی کرد. اما با آمدن لایحه دولت تجمیع این دو و لحاظ کردن نقطه نظر شورای نگهبان مبنی بر نظر تناسبی نه مدل اکثریتی، جزو دستور کار کمیسون شوراها قرار دارد. هرچند شاید در عمر باقی مانده از مجلس این کار نتواند به نتیجه برسد اما ما تلاش می‌کنیم برای سال آینده انتخابات را بر همین مبنا برگزار کنیم.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون شوراها باید به دنبال قدرتمندتر کردن نهاد شورا در جمهوری اسلامی ایران باشد ادامه داد: طرح استانی شدن انتخابات به این دلیل مطرح می‌شود که نمایندگان کاری‌های ریز را در حوزه های انتخابیه رها کنند و وقتی نماینده ها به کاری ها ریز نپردازند موضوعات شهر و روستا بدون متولی خواهد ماند.آنگاه نهاد شورای اسلامی شهر و روستا امکان ورورد دارند و این امر زمانی انجام می‌شود که ما بتوانیم نهاد شورای اسلامی شهر و روستای قدرتمندتری داشته باشیم.

بیگی با انتقاد از اینکه نهاد شورا تحت تاثیر دولت قرار دارد تصریح کرد : من معتقد هستم نهاد شورا باید ادامه مجلس شورای اسلامی باشد ولی عملا این اتفاق نیفتاده است و ما نهاد شورا را به نحوی تحت تاثیر دولت می‌بینیم؛ یعنی حتی کارت شناسایی اعضای شورا را فرماندار و بخشدار صادر می‌کند. بنابراین این کار به دوش کمیسیون شورا است که این نقیصه را برطرف و نهاد شورا را در ادامه مجلس شورای اسلامی تعریف کند.

او در ادامه افزود: این مساله در دستور کار کمیسیون شورا قرار دارد تا موضوع قدرتمند تر شدن نهاد شورا را در دستور کار قرار دهد و شروع آن هم باید با قدرتمندتر شدن شوراهای اسلامی کلان شهرها باشد و حتما باید وجه ممیزی بین شوراهای کلان شهرها و اختیارات و قدرت بیشتر آنها قائل شویم. مثلا حتما بودجه عمرانی کلان شهرها بر بودجه‌های عمرانی دولتی برتری دارد و تاثیر آنها هم در زندگی مردم بیشتر است؛ لذا باید انسجام و استحکام بیشتری را برای شوراها در نظر بگیریم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پایان با بیان اینکه شهرداران باید با رأی مستقیم مردم انتخاب شوند، خاطرنشان کرد: شهرداران ناچار هستند که گاها با تک تک اعضای شورای شهر ارتباطاتی را برقرار کنند تا بتوانند کار خودشان را پیش ببرند. به جهت اثرگذاری مستقیمی که آنها در کار شهردار دارند باید به این سمت برویم که حداقل در کلان شهرها انتخاب شهرداران با آراء مستقیم مردم انجام شود تا شهردار دارای یک هویت مستقل برای خودش باشد که منتخب مردم است و در تعامل و همکاری با منتخبین مردم در شورا قرار دارد؛ ولی با روند موجود شهردار، منتخب مردم نیست و تابع محض اعضای شورای شهر است. این مساله هم در قالب طرح مدیریت یکپارچه شهری پیش می رود که در حال آماده کردن آن هستیم و تلاش داریم که این موضوع محفوظ شود و برای سال آینده به صحن می‌آید.

منبع: شفقنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها