کد خبر: 264348
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ۰۸:۲۴:۰۰
| |

تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت برخی ردیف‌های بودجه‌ای را به درستی حذف کرده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت برخی ردیف‌های بودجه‌ای را به درستی حذف کرده است، تصریح کرد: شکی نیست که باید هزینه‌ها را به خوبی مدیریت کنیم.

دولت برخی ردیف‌های بودجه‌ای را به درستی حذف کرده است
کد خبر: 264348
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ۰۸:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تقویت مناسبات سیاسی-اقتصادی با همسایگان را از زمینه های افزایش فروش نفت کشور عنوان کرد و اظهار داشت: به رغم کاهش فروش نفت در پیش بینی بودجه 98، همچنان اتکای نظام بودجه به نفت است؛ خطایی که نظام بودجه ریزی به آن دچار است.

تقی کبیری گفت: با توجه به شرایط کشور و همچنین مسائل مربوط به درآمدها، دولت لایحه بودجه 98 را به صورت انقباضی تدوین کرده است؛ اصل موضوع انکارناپذیر است به این معنا که کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد و به نوعی درگیر جنگ اقتصادی هستیم.


نماینده مردم خوی در مجلس افزود: اگر قرار باشد بودجه به شکل خاص و انقباضی بسته شود؛ این نگاه باید همه جانبه باشد، برای مثال اگر درآمدهای عمومی را پنج درصد افزایش می دهیم، باید این را در مصارف نیز در نظر بگیریم که گاهی در برخی شرکت ها افزایش غیرمتعارف نسبت به درآمدها مشاهده می شود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت برخی ردیف های بودجه ای را به درستی حذف کرده است، تصریح کرد: شکی نیست که باید هزینه ها را به خوبی مدیریت کنیم؛ پیش بینی خوشبینانه فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز، موضوعی است که باید در هزینه ها نیز لحاظ شود؛ برنامه و نگاه دولت برای مراحل بعدی باید بر این مبنا باشد.


وی ادامه داد: اگر دولت جسورانه در صادرات و فروش نفت عمل کند، این درآمد را به حداکثر می رساند؛ ما 19 کشور همسایه داریم و با رایزنی و تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی، می توانیم امکان فروش نفت به آنها را فراهم کنیم.


نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی شرکت های دولتی زیان ده باید شناسایی و مدیریت هزینه شوند، اظهار داشت: شرکت هایی که به این شکل باری بر دوش دولت و مردم به شمار می آیند، باید مدیریت شوند؛ از آنجا که کاهش درآمدهای کشور واقعی شده، تنها راه حل مسائل در مدیریت هزینه ها است؛ پیش بینی ها در بودجه بی حساب و کتاب نبوده و تا اندازه زیادی واقع گرایانه است، اگر پیش بینی ها به سمتی برود که با واقعیت های کشور شکاف داشته باشد، غیرعالمانه و غیرکارشناسی است.


وی گفت: شرایط کنونی کشور استثنایی است و شاید یکی از بودجه بندی های خاص در تاریخ انقلاب اسلامی است، با وجود این با تجربه شرایط مشابه در سال های 91 و 92 و شرایط خاص تحریمی که بر کشور حاکم بود، می توان از این وضعیت نیز به خوبی عبور و تحریم ها را به فرصتی برای کشور تبدیل کرد، به این معنا که در وضعیت فعلی نیز هزینه ها و درآمدها را واقع بینانه نگاه کنیم.


این نماینده مجلس افزود: اگر بودجه را بر اساس فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز پیش بینی کرده ایم، واقعیت بیرونی را لحاظ و آن را جایگزین کنیم.
کبیری تصریح کرد: مساله ای که در غالب بودجه ریزی ها داشته ایم و بودجه سال آینده نیز از آن جدا نیست این است که بودجه را بر اساس نفت تنظیم می کنیم، کاهش فروش نفت نیز نه بر اساس عدم اتکا به فروش نفت، بلکه بر مبنای اضطرار ایجاد شده در کشور است؛ اگر موضوع تحریم پیش نمی آمد، شاید فروش سه میلیون بشکه نفت را نیز در بودجه پیش بینی می کردیم؛ این خطای فاحشی است که در طول سالیان گذشت اتفاق افتاده است؛ ما همچنان بودجه را بر اساس وابستگی به نفت تنظیم و تدوین می کنیم.

گفتنی است رئیس جمهوری لایحه بودجه سال 98 را روز چهارم دی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. بررسی لایحه بودجه سال 98 کل کشور از روز شنبه 27 بهمن ماه در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود.


بر اساس اعلام هیات رییسه، مجلس تا چهارشنبه 19 دی ماه جلسه علنی دارد. نمایندگان از یکشنبه 23 دی تا چهارشنبه 26 دی ماه به سرکشی حوزه های انتخابیه می روند و در این مدت کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه تشکیل جلسه خواهد داد.


همچنین مجلس از یکشنبه 30 دی تا چهارشنبه 17 بهمن به مدت سه هفته جلسه علنی دارد که در این مدت هم اعضای کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه 98 را در این کمیسیون ادامه می دهند.


پس از آن نمایندگان از روز یکشنبه 21 بهمن تا چهارشنبه 24 بهمن به مدت یک هفته برای سرکشی به حوزه های انتخابیه می روند و رسیدگی به لایحه بودجه سال آتی از 27 بهمن در مجلس آغاز می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها