کد خبر: 262941
|
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

در صحن علنی مجلس صورت گرفت:

زنگنه: با هیچ کسی عقد اخوت ندارم/ افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز مهمترین اولویت وزارت نفت است// نمایندگان:‌ قانع شدیم

وزیر نفت برای پاسخ به دو سوال که از سوی پژمانفر و انصاری نمایندگان مشهد و داراب مطرح شده بود به صحن علنی مجلس و در هر دو سوال توانست نمایندگان را قانع کند.

زنگنه: با هیچ کسی عقد اخوت ندارم/ افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز مهمترین اولویت وزارت نفت است// نمایندگان:‌ قانع شدیم
کد خبر: 262941
|
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد سالک نماینده اصفهان در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس سوالی از وزیر نفت مطرح کرد مبنی بر این که دلیل عمل خلاف قانون معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش در عزل و نصب هیئت مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس چیست؟ و چرا با وجود تولید 24 میلیون لیتر بنزین شرکت نفت ستاره خلیج فارس همچنان شاهد ورود بنزین به کشور هستیم.

به گزارش «اعتمادآنلاین» ، بیژن زنگنه هم در پاسخ به سوال احمد سالک در خصوص « دلیل عمل خلاف قانون معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش در عزل و نصب هیات مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس»‌ بیان کرد: بنده بعد از 30 سال شرکت داری مقداری از قانون تجارت و شرکت داری را بلد هستم. شرکت ستاره‌ خلیج فارس مشمول قانون تجارت است و اعضای هیات مدیره شرکت‌های تجاری می‌تواند هم حقیقی و هم حقوقی باشد. اعضای هیات مدیره شرکت ستاره خلیج فارس نیز دارای 5 عضو حقوقی است و دو عضو حقوقی توسط شستا و دو عضو حقوقی توسط صندوق بازنشستگی نفت و یک عضو توسط شرکت پالایش و پخش انتخاب شدند.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ تغییری در هیات مدیره این شرکت صورت نگرفته و اعضای حقوقی این شرکت همچنان هستند. طبق قانون تجارت هیات مدیره می‌تواند مدیر عامل را تعقیب و عزل کند و انتخاب مدیر عامل با هیات مدیره است.

وی افزود:‌ در جلسه‌ای که در مهر ماه سال 96 برگزار شد هیات مدیره با سه عضو از 5 عضوش تصمیم می‌گیرد مدیر عامل را عوض کند و صورت جلسه‌ آن نیز موجود است.

زنگنه گفت: آقای سالک تاکید داشتند که مدیر عامل را باید مجمع عمومی عزل و نصب کند در حالی که این گونه نیست و طبق قانون تجارت هیات مدیره می‌تواند مدیر عامل را عزل و نصب کند.

وزیر نفت در ادامه اظهار کرد: تنها در یک جا مجمع می‌تواند در انتخاب مدیر عامل دخالت کند در صورتی که مدیر عامل همزمان رئیس هیات مدیره نیز باشد و طبق قانون تجارت باید در مجمع عمومی انتصاب مدیر عامل مطرح شود و با سه چهارم رای اعضاء تعیین کند.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون مدیر عامل با تصویب هیات مدیره تغییر کرده است و تخلفی رخ نداده است.

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر این که با هیچ کسی عقد اخوت ندارد، بیان کرد:‌ بنده ممکن است فردی را منصوب کنم و بعد از دو ماه به دلیل این که در کارش اشکال دارد او را کنار بگذارم و برایم اهمیت ندارد که این فرد دوستم باشد و از این اقدام دلخور شود. اگر فردی بتواند قوی‌تر در جایگاهی عمل کند بنده او را منصوب خواهم کرد.

زنگنه گفت: در خصوص راه اندازی سریع و فنی فازهای ستاره خلیج فارس ما از اردیبهشت سال 96 تولید مستمر بنزین را شروع کرده‌ایم اما این تولید به ظرفیت 12 میلیون لیتر در روز نرسید.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ مدیر عامل جدید زمانی که رفت در نامه‌ای رسمی نوشت که پالایشگاه باید تعطیل شود.

مجلس از پاسخ‌های زنگنه قانع شد


بعد از توضیحات وزیر نفت، سالک گفت: از پاسخهای وزیر قانع نشده است و خواستار رای گیری از مجلس شد.

نمانیدگان با 110 رای موافق، 100 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 197 نمانیده حاضر در مجلس رای به قانع شدن از پاسخهای وزیر دادند.

خودباختگی مدیران وزارت نفت به خرید خارجی

سوال دوم از وزیر نفت به رضا انصاری نماینده داراب در مجلس اختصاص داشت. رضا انصاری نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی در سوال خود از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت گفت: نقش اساسی در وزارت نفت حاکم است به‌طوریکه نگاه حاکم بر مدیریت صنعت نفت کشور از بدو تولد تا امروز متاسفانه نگاه به خارج و در حقیقت آماده خوری است.

وی افزود:‌ شرکت‌های نفتی توانمندی که در دنیا به نام غول‌های نفتی شکل گرفته است باعث شده که مدیران ما در صنعت نفت و شیفتگی خاصی به صنعت نفت خارجی داشته باشند.

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خودباختگی و علاقه به خرید از خارج از سوی مدیران نفتی باعث شده است که صنعت سازی و توسعه تکنولوژی در صنعت نفت ایران جایگاه خود را پیدا نکند.

توجه به افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز مهم‌ترین اولویت وزارت نفت

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت که در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی به منظور پاسخ به سوال رضا انصاری نماینده داراب حضور پیدا کرده بود، گفت: مهمترین اولویت ما در سیاست ها و استراتژی ها و برنامه های ما در صنعت نفت توجه به افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز است.

وی افزود: بالاترین اموالی که ملت در اختیار من به عنوان وزیر نفت قرار دادند نفت و گاز است.

وزیر نفت تصریح کرد: کل ذخایر درجای هیدروکربنی ایران 836 میلیارد بشکه است اما مقدار قابل برداشت از این ذخایر با توجه به علم و تکنولوژی در اخیتارمان 239 میلیارد بشکه است یعنی فقط 29 درصد.

زنگنه گفت: 71 درصد از ذخایر درجای هیدروکربنی بلا استفاده است ضمن اینکه تاکنون 85 میلیارد بشکه برداشت کرده ایم و 154 میلیارد بشکه از این ذخایر در زیر زمین قرار دارد.

نماینده داراب قانع شد

رضا انصاری نماینده داراب در جریان طرح سوالش از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به صورت مشروط قانع شد. در همین راستا قرار شد که زنگنه به شرط راه اندازی اتاق فکر و بهره‌گیری از ایده و دانش جوانان فعال در حوزه صنعت نفت از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها