کد خبر: 260280
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۱۴:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از مخالفت نمایندگان مجلس درباره نگاه بخشی‌نگری به بودجه سال ۹۸ گزارش می‌دهد:

صف بهارستان‌نشینان، در برابر لابی‌گری بودجه‌ای

بودجه 98 در مجلس در حال بررسی است و نمایندگان مجلس با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی که در سال آینده شاهد خواهیم بود، بر لزوم ملی‌نگری در بودجه تاکید دارند.

صف بهارستان‌نشینان، در برابر لابی‌گری بودجه‌ای
کد خبر: 260280
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۱۴:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| چهارم دی‌ماه بودجه 98 از سوی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و همانطور که انتظار می‌رفت در این میان بازار لابی‌ها برای تحت تأثیر قرار دادن بودجه داغ شده است. بطوریکه حتی پیش از ارسال بودجه 98 به مجلس شورای اسلامی نمایندگان استان اصفهان برای دریافت بودجه بیشتر و توجه به احیای زاینده‌رود استعفا دادند و کار به‌جایی رسید که رئیس‌جمهور دستور طرح این موضوع در جلسه هیات دولت را داد.

این اقدام اما با اعتراضاتی از سوی برخی نمایندگان مجلس روبرو شد. قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در این خصوص به «اعتمادآنلاین» گفته است: به نظر بنده این اقدامات قابل توجیه نیست و اگر این حرکت‌ها ادامه داشته باشد نمایندگان هر استانی ممکن است چنین اقدامی را انجام دهند.

هرچند که عمده لابی‌ها برای تأثیر بر روی بودجه در طول یک سال و در دولت انجام می‌شود اما در مجلس نیز اقداماتی در این راستا صورت می‌گیرد. برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که لابی برخی افراد در بودجه، موجب بخشی‌نگری می‌شود و برخی دیگر معتقدند همین چانه زنی‌ها منجر به تعادل در بودجه می شود چرا که بودجه همواره با نگاه به مرکز تدوین می شود.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اما در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» می‌گوید که در خصوص بخشی نگری کار اساسی را دولت انجام می‌دهد، دولت یک سال فرصت دارد تا بر روی بودجه کار کند. او ادامه می‌دهد: بنابراین بهتر این است که هر بخش زائدی که وجود دارد در دولت حذف شود و هر بخشی قرار است شفاف شود، در دولت شفاف شود. مجلس کمتر از سه هفته برای بررسی بودجه فرصت دارد و دست مجلس به لحاظ قانونی در اصلاح بودجه محدود است و نمی‌توانیم اصلاحات اساسی در بودجه ایجاد کنیم.

کاظم جلالی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» تأکید کرده است: در شرایط کنونی همه باید به مسائل اصلی و اساسی کشور بپردازیم و نباید نگاه‌هایمان بخشی باشد.لابی‌ها در بودجه 98 قاعدتا کم خواهد بود چون همه آگاهی دارند که وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده چگونه است و دچار کسری منابع هستیم.

شهاب الدین بیمقدار عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز به «اعتمادآنلاین» گفته است: ام‌الفساد کشور پارتی‌بازی و لابی‌گری است. پیشنهادهایی را که دستگاه‌ها در مجلس برای تخصیص بودجه می‌آورند، من امضا نمی‌کنم. بودجه باید کارشناسی شده باشد و لابی‌گری یکی از مشکلات عمده کشور است.

محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در گفت‌وگو با « اعتمادآنلاین» ، معتقد است که در مجلس لابی‌ها و مشکلات باعث می‌شود که در جهت توسعه متوازن حرکت نکنیم. بنابراین یک دلیل عدم ایجاد توسعه متوازن در کشور لابی‌ها است.

مشکلات اقتصادی که در سال آینده پیش رو خواهیم داشت و بودجه 98 که انقباضی بسته شده است، در حال حاضر شرایط خاصی را به وجود آورده است. شرایطی که نمایندگان مجلس بارها و بارها بر آن تاکید داشته‌اند و حتی کمپین بودجه ملی در همین راستا و برای توجه بیشتر بر لزوم دوری از بخشی نگری در بودجه در میان نمایندگان مجلس و مسئولان به راه افتاده است.

اما موضوعی دیگری که در بودجه 98 مورد توجه قرار گرفته، شفافیت در بودجه است؛ گرچه نمایندگان مجلس بر این موضوع تاکید بسیار داشتند. در این خصوص عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت و گو با اعتمادآنلاین تاکید کرده است: به نظر می رسد اظهارنظر برخی در خصوص شفاف شدن بودجه، شفافیت بودجه‌های فرهنگی است درحالی‌که پیش از انقلاب این بودجه توسط مردم داده می‌شد و اگر در حال حاضر مردم کمتر کمک می‌کنند، باید علت آن را ریشه‌یابی کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها