کد خبر: 258932
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ۱۱:۰۱:۰۰
| |

در صحن علنی مجلس مطرح شد

کارت زرد نمایندگان مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/ نادری:‌ آقای صالحی از دل ناشران، مولفان و مترجمان خبر دارید؟/ صالحی: انتظارتان را از حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر واقع بینانه‌تر کنید

نمایندگان مجلس از پاسخ های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ وضعیت حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور قانع نشدند.

کارت زرد نمایندگان مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/ نادری:‌ آقای صالحی از دل ناشران، مولفان و مترجمان خبر دارید؟/ صالحی: انتظارتان را از حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر واقع بینانه‌تر کنید
کد خبر: 258932
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ۱۱:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایندگان مجلس در حالی امروز از پاسخ‌های وزیر ارشاد به سوال شهاب نادری قانع نشده و به او کارت زرد دادند که مسیه محمودی نماینده مردم شهررضا در مجلس شورای اسلامی اولین سوال را از وزیر ارشاد در مجلس مطرح کرد و در آخر از اظهارات سید عباس صالحی قانع شد.

درآمدها و هزینه‌های سازمان اوقاف اعلام شود

سمیه محمودی در جریان طرح سوال خود از وزیر فرهنگ در مورد عدم شفافیت در سازمان اوقاف و امور خیریه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) اظهار کرد: متاسفانه با وجود جایگاه سنت حسنه وقف و بقاع متبرکه شاهد عملکرد ضعیف سازمان اوقاف هستیم. مردم و مسئولین نسبت به عملکرد سازمان اوقاف حساس هستند و عملکرد این سازمان در همه شهرها و استانها مورد نقد قرار دارد.

وی با اشاره به عدم وجود فهرست دقیق از منابع اوقافی، ارزش وعایدی سالانه آنها اظهار کرد: 80 درصد موقوفات تجاری، مسکونی و کشاروزی به صورت متصرفی با تولیت اوقاف اداره می‌شود و عواید آن از طریق اجاره فروش، تبدیل به احسن و سرمایه گذاری حاصل می‌شود که کم‌بازده‌ترین و شایع‌ترین این روش‌ها اجاره موقوفات است.

نماینده مردم شهررضا در مجلس با بیان این که اطلاعات موقوفات حتی در اختیار سازمان‌های پژوهشی قرار نمی‌گیرد ادامه داد: حدود 170 هزار موقوفه در کشور وجود دارد که تنها برای 50 درصد آن سند رسمی صادر شده و نیمی از آنها فاقد سند هستند؛ این در حالی است که شفافیت درآمد موقوفات بدون اسناد ممکن نیست.

محمودی با بیان این که 52 درصد امامزاده‌ها فاقد درآمد هستند و برای بازسازی و بهسازی 7000 میلیارد تومان بودجه لازم است گفت: این نشان دهنده عدم جدیت مدیران اوقاف در گسترش فرهنگ وقف است. لازم است دلایل عدم تغییر رویکرد اوقاف به توجه به بهره‌وری پایین موقوفات اعلام شود.

نماینده مردم شهرضا خواستار اعلام درآمدها و هزینه‌های اوقاف به صورت تفکیکی شد و گفت: البته از سیستم ممیزی که طی سال‌های آینده شکل گرفته قدردانی می‌کنیم اما این موضوع جای کار بیشتری دارد.

وی با تاکید بر ضرورت تشریح دلایل عدم مشارکت یا مشارکت محدود نخبگان محلی در وقف گفت: توسعه موقوفات بدون استفاده از تمامی فرصت‌ها شدنی نیست. همچنین لازم است سازمان اوقاف با ارائه گزارش‌های شفاف در مورد نحوه اداره موقوفات افکار عمومی را در مورد بهره‌وری آنها اقناع کنند.

محمودی با اشاره به مشکلات اوقاف با سازمان میراث فرهنگی و منابع طبیعی تصریح کرد: ایجاد تعامل با دیگر نهادها و ارگانها ضرورتی برای اوقاف است؛ برخی بقاع متبرکه به خاطر اختلاف دیدگاه مدیران نتوانستد طرح جامع تهیه کنند.

نماینده مردم شهرضا همچین خواستار شفاف سازی در مورد نحوه جذب و نیروی انسانی به ویژه نیروی بازنشسته در سازمان اوقاف شد.

این نماینده مجلس در ادامه با تاکید بر ضروت توجه ویژه سازمان اوقاف به نقش رسانه‌های جدید در جهت ترویج فرهنگ وقف خاطر نشان کرد: 50 درصد مردم با وقف و کارکردهای آن اشنایی ندارند. انتظار داریم با توجه به توزیع نابرابر ثروت سازمان اوقاف برای ارائه راهکار جهت مشارکت دسته جمعی اقشار کم برخودار در وقف اقدام کند.

وی غلبه نگرش فرهنگ محور اوقاف به نگرش درآمد محور، ارتباط بیشتر اوقاف با مراکز دینی و حضور پررنگ این سازمان در وقف علمی را از جمله پیشنهادهای خود عنوان و خاطر نشان کرد: امیدواریم با در پیش گرفتن رویکرد جدید شاهد ساماندهی و گسترش سنت حسنه وقف باشیم.

وزارت فرهنگ به دنبال شفافیت در نظام وقف است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال سمیه محمودی نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس از وی پیرامون عدم شفافیت در نظام وقف در پاسخ به این سوال گفت: توجه به نظام موقوفات می‌تواند مسیر حال و آینده را در حوزه این امر فرهنگی تداوم دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تأکید بر اهمیت شفافیت در نظام وقف عنوان کرد: وزارتخانه به دنبال شفافیت هر چه بیشتر در این نظام است که تقویت دولت الکترونیک یکی از موضوعاتی است که پیگیری می‌کنیم تا فضای کاغذ و مراجعات حضوری از بین برود و سامانه‌های گویا باعث مراجعه غیرحضوری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سامانه‌های فراوانی برای حوزه وقف داریم، اظهار داشت: این سامانه‌ها باعث شده مراجعات کاغذی به حداقل برسد.

صالحی در ادامه با اشاره به چند حوزه که مورد شفاف سازی قرار گرفته، بیان داشت: نظام اسنادی اوقاف، نظام قراردادهای وقف، نظام پرداخت‌های مطابق قراردادها و نظام اجرای نیات واقفین از مهمترین حوزه‌هایی است که مورد شفافیت واقع شده که البته این شفافیت نیازمند نظام حسابرسی پیوسته و آشکار است تا ترازهای مالی اتفاق بیفتد و بعدها در معرض افکار عمومی قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به حضور خاموشی در سازمان اوقاف ابراز داشت: وقف، پایگاه تمدنی و اساسی برای حوزه خدمات فرهنگی، اجتماعی و دینی است که باید اعتمادسازی در آن صورت گیرد و رئیس جدید به دنبال دستیابی به این اهداف است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید حوزه اسنادی شفاف‌تر شود و مورد بازخوانی و استنادسازی قرار گیرد، عنوان کرد: گام‌هایی در این مسیر طی شده و در حال حاضر در حوزه بازخوانی و قرائت جدید اسناد قرار داریم چنانچه تاکنون 16 هزار سند وقفی بازخوانی جدید و بارگذاری شده و در بانک اصناف قرار گرفته است.

صالحی در ادامه با بیان اینکه بحث نیات واقفین نیز مورد لیست‌برداری روشن قرار گرفته و باید مسیر دقیقی را طی کند، اظهار داشت: در مجموع در آغاز دوره جدید نظام اسنادی و احصاء نیات واقفین را دنبال می‌کنیم و معتقدیم قراردادهای وقف باید به صورت آنلاین قابل مراجعه بوده و در فضای عمومی در دسترس باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در حوزه بقاع متبرکه عنوان کرد: باید در خصوص هیئت امنا دقت بیشتری شود تا ایجاد اعتماد منطقه‌ای و محلی کند چرا که هر بقعه یک سازمان مستقل و مجموعه حقوقی است که سازمان‌های مالی آن باید به صورت کامل ثبت و ضبط شود و امکان انتشار داشته باشد.

نماینده شهرضا از توضیحات وزیر فرهنگ در مورد عملکرد اوقاف قانع شد

سوال سمیه محمودی از وزیر فرهنگ درباره عدم شفافیت اوقاف امور خیره در دستور کار امروز جلسه صبح امروز قرار گرفت که بعد از توضیحات وزیر گفت که از توضیحات وزیر قانع شده است؛ بنابراین سوال به رای مجلس گذاشته نشد.

محمودی در این رابطه گفت: من و همکاران این سوال را برای قانع شدن یا نشدن مطرح نکردیم بلکه طرح آن را وظیفه خود می‌دانسیتم.

انتقاد شهاب نادری از عدم نظارت بر فروش کتاب‌هایی که غیرقانونی چاپ می‌شود

شهاب نادری در جریان دومین سوال از وزیر ارشاد در توضیح سوالش از سید عباس صالحی درباره علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور گفت: آقای وزیر شما صحبت‌های خوبی درباره کتاب کرده‌اید و قطعا می‌دانید که کتاب و کتابخوانی چقدر در پیشرفت کشور و بهره گیری از دانش تاثیرگذار است.

وی به صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره کتاب اشاره و اظهار کرد: این روزها وقتی از خیابان انقلاب عبور می‌کنیم شاهد پهن شدن کتاب‌های غیر قانونی هستیم که به قیمت 50 درصد کمتر از آنچه پشت جلدش است به فروش می‌رسد. متاسفانه نه ضابط قضایی و نه ماموران شهرداری برخوردی نمی‌کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کتاب حاصل زندگی فرهیختگان کشور است، گفت:‌ در حال حاضر شاهد انتشار کتاب‌های غیر قانونی و فروش آن هستیم که این روند کل فرهنگ را نابود می‌کند. آقای وزیر آیا از حال و روز و وضعیت نشر خبر دارید. آیا تا به امروز به خیابان انقلاب رفته‌اید و اوضاع دزدی‌ها و قاچاق فرهنگ را در بساط دستفروش‌ها دیده‌اید. خبر دارید که واحدهای بدون نظارت توسط سودجویان آن هم در شهرهای بزرگ و حتی پایتخت کتاب‌های ممنوعه را منتشر کرده و آثار ادبی را به صورت قاچاق به فروش می‌رسانند.

نادری ادامه داد: آثار ممنوعه توسط سودجویان به صورت دیجیتال چاپ می‌شود. سوال این است که آیا شما از دل ناشران، مترجمان و مولفان خبر دارید؟ می‌دانید وقتی تیراژ کتابی از 2000 جلد به 200 جلد می‌رسد چه معنایی دارد؟ یا اینکه ناشری اطلاعیه می‌دهد که اگر کسی کتاب‌های قاچاق انتشاراتش را شناسایی کند مژدگانی می‌دهد. این را هم می‌دانید که برخی از کتاب‌های پرفروش ناشران به صورت غیر قانونی و بدون مجوز به صورت دیجیتال تکثیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شاهد فروش کتاب‌های ممنوعه‌ای همچون چهار اثر فلورانس و یا ملت عشق هستیم که مجوزی برای انتشار ندارند اما به صورت ممنوعه منتشر شده‌اند.

این نماینده مجلس اظهار کرد:‌ آقای وزیر در حالی در صحبت‌هایشان بیان می‌کنند که او دغدغه‌ ناشران و مولفان و مترجمان را دارد که این سوال به ذهن می‌رسد که چه کسی باید این مشکلات را حل کند؟ آقای وزیر می‌گویند درد را از هر طرف بخوانی درد است، ولی خوانش درمان از طرف دیگر نامرد می‌شود مواظب باشید برای هر دردی به هر درمانی تن ندهید.

نادری با بیان اینکه موضوع قاچاق و عدم نظارت بر چاپ غیر قانونی بیداد می‌کند، گفت: نابسامانی وضعیت کاغذ باعث بلاتکلیفی ناشران شده است. از طرف دیگر شاهد بها دادن به نشریه‌های مخالفان انقلاب و حتی مجوز دادن به کتاب‌هایی با محتوای نامناسب هستیم. آن هم توسط آقایان در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی.

وی ادامه داد: سیاست میانه گری بین گفتمان انقلاب و غیر انقلاب در مناسبات مختلف و بی هدفی در نحوه حضور حوزه‌های مختلف در حوزه نشر انتقاداتی را به وزارت فرهنگ وارد کرده است. جامعه فرهنگ از شخص آقای وزیر انتظارات بیشتری دارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان این که نشریات محلی به دلیل کم کردن یارانه کاغذ تعطیل شده است، گفت: این وضعیت درباره‌ نشریات کشوری یعنی هفته نامه‌ها و ماهنامه‌ها هم دیده می‌شود چون تمامی توجه شما به روزنامه‌ها است. وضعیت واردات کاغذ هم به دست دلالان افتاده حال این که باید توسط تعاونی مطبوعات انجام شود. اینها همه از بی تدبیری وزارت ارشاد نشات می‌گیرد.

نادری با بیان اینکه دل ما از فرهنگ خون است، گفت: در حوزه‌ اورامانات بودجه‌ای برای فرهنگ اختصاص داده نشده است. متاسفانه شما در این منطقه حتی نتوانسته‌اید یک جنگ شادی و کتاب و کتابخانه ایجاد کنید سه سال تلاش کردم و کارهایم به جایی نرسید این ها همه به خاطر بی تدبیری‌هاست. اما از آن طرف معاندان به شدت فعالیت می‌کنند تا جوانان را جذب کنند. بارها گفته‌ام که اگر یک جوان در حوزه‌ی مرزی بیکار باشد مشکل امنیت است و باید به این مناطق توجه شود نه این که معاندان بیشتر از ما هزینه کنند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به مقوله فرهنگ به معنای ایجاد امنیت و آرامش در کشور است، گفت: در چنین شرایطی شاهد عدم توجه وزارت فرهنگ به تکایا و مساجد اهل تسنن و تشیع در کرمانشاه هستیم. بودجه لازم برای برگزاری مراسم فرهنگی داده نمی‌شود و و روحانیون اهل تسنن از مردم فقیر محله امکانات زندگی‌شان را تامین می‌کنند. چرا دولت حق و حقوقی برای آنها در نظر نگرفته و ردیف بودجه‌ای لحاظ نمی‌کنند.

نادری در پایان با اشاره به زلزله کرمانشاه و ادامه گرفتاریهای مردم گفت:‌ در کرمانشاه کردهای باغیرتی هستند که در جنگ حضور داشتند و جنگیدند اما با وضعیت فعلی خرد شدن آنها را می‌بینم، بنده این گلایه‌ها را باید پیش چه کسی ببرم؟

کشف محموله یک میلیونی قاچاق کتاب در دو ماه اخیر

سید عباس صالحی در پاسخ به سوال شهاب نادری در خصوص علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ در کشور بیان کرد: مسئله قاچاق کتاب یکی از مسائل مهم و اساسی است که در سال‌های اخیر در کشور گسترش یافته و دغدغه قابل توجهی است که به آن اشاره شده است. این نظام در حوزه نشر و قاچاق در حوزه کتاب به وجود آمده و نیازمند توجه جدی است.

وی در ادامه بیان کرد: در این زمینه اقداماتی انجام شده است. از جمله کارگروه صیانت از نشر که متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه صنفی نشر، قوه قضائیه و نیروی انتظامی است تشکیل شده و این چهار نهاد در کنار یکدیگر در دو ماه اخیر اقدامات قابل توجهی انجام دادند.

صالحی در ادامه تصریح کرد:‌ از نیمه آبان ماه تا به امروز یک محموله قاچاق یک میلیونی کتاب کشف و ضبط شده است. فرصت‌هایی که قاچاق کتاب از مولفان و ناشران می‌گیرد فرصت‌های تلخ و جبران ناپذیری است. سرمایه مالی، معنوی و اجتماعی اهالی نشر و کتاب با قاچاق به تاراج می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات کارگروه صیانت در دو ماه اخیر بیان کرد: اقدامی که این کارگروه در کشف محموله قاچاق کتاب و ضبط آن انجام داده است هشداری به تمام فعالان این عرصه می‌دهد که این بازار دیگر امن و سودآور برای قاچاقچیان نیست. ان‌شاءالله این مسیر با نگاه تشدید و پیگیری مجازات از سوی قوه قضائیه دنبال شده و فرصت برای قاچاق را به حداقل می‌رساند.

وی در ادامه اظهار کرد: مولفی که سال‌ها زحمت می‌کشد و ناشری که عمر و سرمایه خود را برای تولید یک کتاب می‌گذارد با قاچاق کتاب دارایی و فرصت‌ها به تاراج می‌رود. مسیری که کارگروه صیانت طی می‌کند قاچاق را به حداقل خواهد رساند. مجلس شورای اسلامی نیز با تسریع در تصویب لایحه مالکیت فکری بخش ادبی و هنری می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

وی افزود: تنها قانونی که در این زمینه موجود است قانون مولفین و مصنفین است که مربوط به سال 68 می‌باشد. اکنون دولت لایحه مالکیت فکری بخش ادبی و هنری را به مجلس تقدیم کرده که مسیر خوبی را در کمیسیون حقوقی و قضایی طی کرده است. امیدواریم هر چه سریعتر این لایحه به تصویب مجلس برسد و به ما کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع حقوق اهالی فرهنگ و اهالی نشر بیان کرد: مجتمع حل اختلاف حقوق فرهنگ و رسانه از سوی قوه قضائیه به زودی شکل خواهد گرفت و با تشکیل این مجتمع مشکلات موجود در زمینه حقوق فرهنگ و رسانه بهتر پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: کسانی که در فضای قاچاق نشر فعال هستند به اعتبار بازار پرسود و امن در این حوزه فعالیت می‌کنند. کارگروه صیانت و ناشران در کنار یکدیگر این مسیر را دنبال خواهند کرد. از سوی دیگر ما نیازمند هستیم تا در حوزه فرهنگی در کنار حمایت حقوقی حمایت مالی نیز اتفاق افتد. فصل فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری در ردیف‌های ده‌گانه و ردیف هشتم قرار گرفته و 2.5 درصد از کل بودجه عمومی را در اختیار دارد. برخورداری وزارت فرهنگ و ارشاد از این سرفصل 17.8 درصد است. با این میزان قدرت و اعتبار اقتصادی وزارت فرهنگ برای حمایت از حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر بیشتر نیست. با این میزان اعتبار انتظار می‌رود تا انتظارات از حمایت حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر واقع بینانه‌تر باشد.

صالحی در ادامه اظهار کرد: در طول این دوره ما با سفر به 11 استان تفاهم‌نامه سه ساله‌ای را با استانداران امضا کردیم و حدود 680 میلیارد تومان اعتبار به عنوان برنامه سه ساله در نظر گرفته‌ایم. ما نباید نگاهمان صرفا به تهران باشد بلکه باید افق خلاقیت و حرکت‌های فرهنگی و هنری را در استان‌ها نیز متمرکز کنیم. فضای اقتصادی و نیازهای حوزه فرهنگ و هنر بسیار وسیع است و منابع این حوزه محدود است اما همین که ما بتوانیم این منابع را مدیریت کنیم و نگاه فرهنگی و هنری را در کل فضای کشور توسعه دهیم رویکردی که ما در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر داریم.

وی در ادامه بیان کرد: طرح بازارچه فرهنگ و هنر نیز در حال اتفاق افتادن است تا هنر در فضاهای عمومی نیز گسترش یابد. در حوزه معیشت فرهنگ و هنر تفاهم‌نامه مشاغل فرهنگی و هنری با حمایت 2000 میلیاردی بیش از 20 هزار شغل در این حوزه ایجاد کرده است.

وی در پایان گفت: همانطور که آقای نادری اشاره کرده است نوع نگاه رهبر انقلاب به فرهنگ و هنر به خصوص حوزه کتاب است. این نگاه حتما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و ما به تولید صادرات و محصول کیفی و سالم توجه داریم. شوراهای مختلف در این زمینه در حال حرکت هستند و ما مسیر تولید کمی و کیفی را دنبال می‌کنیم.

مجلس قانع نشد

در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی شهاب نادری نماینده ساوه و ثلاث باباجانی سوالی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور را مطرح کردند.

بعد از توضیحات وزیر نادری از هیات رئیسه خواست که سوالش را به رای بگذارد چون مقوله‌ی فرهنگ از مسائل سیاسی، و اقتصادی جداست و دغدغه‌ی همه نمایندگان به شمار می رود.

در نهایت نمایندگان با 96 رای موافق، 65 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس پاسخ‌های وزیر را قانع کننده ندانستند و به او کارت زرد دادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها