کد خبر: 256607
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۱۳:۳۲:۰۰
| |

جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در جمع خبرنگاران:

حکم درازهی تذکر کتبی و شفاهی است

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان اینکه نماینده سراوان در نحوه گفت‌وگو با مامور گمرک دچار خطا شده است گفت: به هیات نظارت اعلام شد قصد و غرض خاصی در گمرک برای برخورد با آقای درزاهی وجود نداشته است.

حکم درازهی تذکر کتبی و شفاهی است
کد خبر: 256607
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۱۳:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد جواد جمالی در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس با بیان اینکه هیات نظارت درباره اتفاقات رخ داده در خصوص نماینده سراوان در گمرک و بعد از آن انتشار فیلمی از جلسه غیر علنی مجلس برای بررسی این موضوع بیانیه داده است، گفت: بررسی‌های هیات نظارت ناظر به سه جلسه با حضور مسئولان مربوطه از دولت و گمرک است.

وی توضیح داد: بر اساس بررسی‌های هیات نظارت آقای درازهی برای حضور در گمرک از قبل وقت گرفته بود اما ساعتش قطعی نشده بود و نماینده سراوان هماهنگ کرده بود که جلسه‌ای با رئیس گمرک برای طرح مسائل حوزه انتخابیه‌اش داشته باشد.

جمالی افزود: بر این اساس ما در صورت جلسه هیات نظارت به این موضوع اشاره کردیم که انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی شأن نماینده را حفظ کنند. لذا حتی اگر از قبل هم وقتی برای دیدار و جلسه نماینده هماهنگ نشده باشد حداقل به مسئولان دفتر وزیر یا رئیس یا هر مسئول دیگری اطلاع داده شود که این برخوردها صورت نگیرد. البته قطعا آقای درزاهی در نحوه گفت‌وگو با مامور گمرک دچار خطا شده و عبارات نادرست به کار برده است. کما اینکه ایشان در صحن غیر علنی و غیر رسمی مجلس عذرخواهی کرده که بعضا این موضوع در برخی رسانه‌ها به شکل تقطیع شده منعکس شده است. لذا انتظار می‌رفت موضوع در سطح خود بررسی شده و اینقدر به آن دامن زده نشود.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ادامه داد: آقای پزشکیان رئیس هیات جلساتی با طرف‌های مختلف برگزار کرد که در نهایت اعلام شد که گمرک قصد و غرض خاصی در برخورد با نماینده سراوان نداشته است. البته اشکال کار این است که با شناسایی نماینده و حتی بعد از معرفی از سوی آقای درازهی فردی که در ورودی گمرک بوده موضوع را با مسئول دفتر رئیس گمرک هماهنگ نکرده که اگر این کار صورت می‌گرفت قضیه به اینجا کشیده نمی‌شد.

جمالی در مورد موضوع فیلمبرداری از جلسه غیر علنی مجلس گفت: فیلمبرداری از جلسه غیر رسمی مجلس توسط هر یک از نمایندگان با هر انگیزه‌ای خلاف بوده که در این باره بر اساس ماده 6 قانون هیات نظارت تذکر قانونی به آن فرد داده شده است.

وی افزود: هیات نظارت به این نتیجه رسید که برخی مطالب درباره آقای درازهی که در برخی رسانه‌ها مطرح شده بداخلاقی سیاسی بوده است که انتظار می‌رود در شرایط ویژه کشور به این موضوع توجه شود که تخریب‌ها کمکی به حل مسائل کشور و وحدت عمومی نمی‌کند. لذا هیات نظارت اعلام می‌کند که با این رفتارها برخورد کرده و برایش تفاوتی ندارد که این رفتارها از سوی چه جناح سیاسی، کمیسیون و فراکسیونی صورت می‌گیرد.

جمالی افزود: رفتارهای هیجانی در مجلس و چه در جامعه مخل رسیدگی عادلانه است. لذا امیدواریم مسائل از طرق قانونی پیگیری شود. دستاویز قرار دادن حوادثی از این سنخ برای تخریب نهاد مجلس شورای اسلامی که بالاترین حکم دموکراسی در کشور است با هر انگیزه‌ای که باشد همانی است که دشمنان ملت طراحی کرده‌اند.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تاکید کرد: تمسک به یک حادثه برای تخریب ارکان مردم سالاری خطای راهبردی است که باید همگان به خصوص جریان‌های سیاسی، رسانه‌ها و صدا و سیما نسب به آن حساس باشند. آن هم در شرایطی که کشور به وفاق، همدلی و وحدت برای حل مسائل و مقابله با اقدامات ظالمانه آمریکا می‌باشد. لذا باید مسئولان با تدبیر عالمانه توجه کرده که اصلاح این رویه ناصواب، ضرورت وحدت ملی به شمار می‌آید.

جمالی با اشاره به حکم صادر شده برای نماینده سراوان گفت:‌ هیات نظارت بر اساس ماده 6 آئین‌نامه داخلی مجلس که در آن وظایف هیات نظارت آمده، حکم را صادر کرده است. حکم آقای درازهی تذکر کتبی و شفاهی است که امیدواریم دیگر این تخلفات صورت نگیرد.

وی توضیح داد: در ماده 6 آئین‌نامه هیات می‌تواند احکامی همچون تذکر شفاهی و کتبی به همراه درج در پرونده، اخذ تعهد کتبی، اعلام تخلف در جلسه غیر علنی یا علنی و موارد دیگر را صادر کند. لذا اگر کسی نسبت به احکام هیات ایراد می‌گیرد باید بداند که این قانون مصوب مجلس نهم بوده است.

وی درباره حکم کسر از حقوق درازهی گفت: هیات می‌تواند حکم کسر از حقوق را بدهد ولی این موضوع برای نماینده سراوان اعمال نشده است. چون اصلا سنخیتی با این اتفاق نداشت.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره اینکه آیا مامور گمرک می‌تواند از نماینده سراوان شکایت کند، گفت: طبق قانون شخصیت‌های حقیقی و حقوقی می‌توانند از طریق مقام قضایی یا هیات نظارت از هر نماینده‌ای شکایت کنند که مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا این اولین حکم هیات نظارت مبنی بر تذکر کتبی به یک نماینده است، گفت: هیات نظارت در موارد دیگر هم تذکر کتبی داشته است.

حدود دو هفته گذشته فیلمی از نماینده سراوان با محتوای درگیری لفظی با مامور گمرک در فضای مجازی پخش شد که به دنبال آن مجلس جلسه غیر علنی را تشکیل داد و هیات نظارت را مامور رسیدگی به این موضوع کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها