کد خبر: 255864
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۴:۴۶:۰۰
| |

داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی:

اعتماد به نگاه تخصصی دولت در بودجه به نفع کشور است

داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس با تاکید بر کار کارشناسی دولت در تنظیم بودجه، گفت: دولت صلاحیت تخصصی بالاتر و بیشتری در تدوین لایحه بودجه دارد و تلاش می‌کند بودجه به نوعی تدوین شود تا حداکثر بهره‌وری را داشته باشد، بنابراین پذیرش نگاه تخصصی دولت به لایحه بیشتر به نفع کشور خواهد بود.

اعتماد به نگاه تخصصی دولت در بودجه به نفع کشور است
کد خبر: 255864
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۴:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس با تاکید بر کار کارشناسی دولت در تنظیم بودجه، بیان کرد: دولت صلاحیت تخصصی بالاتر و بیشتری در تدوین لایحه بودجه دارد و تلاش می کند بودجه به نوعی تدوین شود تا حداکثر بهره وری را داشته باشد بنابراین پذیرش نگاه تخصصی دولت به لایحه بیشتر به نفع کشور خواهد بود.


قنبری نماینده پیشین مجلس درباره بودجه 98، گفت: قطع و یقین لایحه بودجه همانطور که به مجلس می‌آید آنطور که مد نظر دولت است در مجلس به تصویب نمی رسد و همواره تغییر می کند. البته لوایح دیگر در مقایسه با لایحه بودجه بیشتر تغییر می کنند چون ارقام بودجه را به راحتی نمی‌توان تغییر داد و تغییر و تحولاتی که مجلس در لایحه بودجه می دهد زیاد نیست.


نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: صلاحیت و تخصص نمایندگان آن قدر زیاد نیست که بتوانند به ریز ارقام بودجه ورود پیدا کنند و از سوی دیگر این بحث وجود دارد که به هم ریختن ارقام بودجه باعث می شود به نوعی معضلاتی شکل بگیرد که کلیات بودجه را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل تغییرات زیادی در لوایح بودجه داده نمی شود اما این بحث وجود داشته که ارقام بودجه جابه جا شود و از بودجه یک منطقه یا یک ردیف بودجه کم و به ردیف بودجه دیگر اضافه شود.


قنبری خاطرنشان کرد: اعمال نفوذ نمایندگان در بودجه قطعاً وجود دارد و در آن هیچ تردیدی نیست. نمایندگان می توانند اعمال نفوذ و به نوعی ردیف ها را جابه‌جا کنند. علاوه بر این می توانند ردیف ها را کم و زیاد کنند که در آن هم تردید وجود ندارد و در گذشته هم این اتفاق افتاده بود.


وی ادامه داد: در مجلس هفتم و هشتم شاهد بودیم اتفاقاتی از این دست زیاد پیش می آمد و معمولاً دولت ها هم سعی می‌کردند به نوعی در هنگام تدوین لایحه بودجه هوای نمایندگان با نفوذ را داشته باشند. جدای از اینکه در مجلس تغییراتی در لایحه صورت می‌گیرد زمانی که لایحه در دولت در حال تنظیم است نمایندگان از طریق لابی گری با سازمان مدیریت یا سازمان برنامه فعلی می تواند ردیف‌های را ایجاد کنند و ردیف هایی را تغییر دهند.


این فعال سیاسی اصلاح طلب با ذکر خاطره ای از زمان تصویب بودجه در مجالس گذشته، گفت: بعضا اتفاق می افتاد نماینده ای که با نفوذ بود بودجه استانی زیادی هم داشت. همچنین برخی پروژه های ملی برای منطقه آن نماینده تعریف می شد. علاوه بر این ارقامی هم در نظر گرفته می شد که با نظر نماینده ها توزیع شود البته نماینده ها در گذشته موافق آن نبودند چون معتقد بودند انتظارات از نمایندگان بیشتر می شود.


قنبری خاطرنشان کرد: سال آینده سال انتخابات است و نماینده ها به ویژه در حوزه های انتخابیه کوچک باید بیلان کاری داشته باشند. در این حوزه های انتخابیه از نماینده انتظار می رود به مسایل اجرایی ورود پیدا کند و این انتظار دخالت در مسایل توسعه ای است و به نقش قانون گذاری نماینده توجهی نمی شود.


عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری یادآور شد: در حوزه های انتخابیه کوچک مردم کاری که باید از دولت انتظار داشته باشند را از نماینده انتظار دارند. این موضوع موجب می شود که نماینده به سمت مداخله در مسایل اجرایی کشیده شود. با توجه به اینکه سال آینده، سال انتخابات مجلس است نمایندگان در ارتباط با دیده شدن مسایل حوزه انتخابیه خود در بودجه سال 98 نهایت تلاش خود را می کنند.


وی افزود: نمایندگان در بودجه 98 سعی می کنند در امور مربوط به حوزه انتخابیه خود مداخله بیشتری داشته باشند و بودجه بیشتری را به حوزه انتخابیه خود اختصاص دهند تا بتوانند بر روی آن مانور تبلیغاتی بدهند و از خود چهره موفقی را به نمایش بگذارند. بنابراین با توجه به برگزاری انتخابات در سال آینده، نمایندگان حساسیت بیشتری را در بودجه 98 به خرج می دهند.


قنبری با انتقاد از لابی گری ها در تصویب بودجه، گفت: بسیار مهم است که در بودجه 98 شاهد لابی گری نباشیم. دولت صلاحیت تخصصی بالاتر و بیشتری در تدوین لایحه بودجه دارد و تنظیم لایحه بودجه در دولت با توجه به کار کارشناسی و تخصصی است. در دولت تلاش می شود بودجه به نوعی تدوین شود تا حداکثر بهره وری را داشته باشد. بنابراین اگر نگاه تخصصی دولت در لایحه بودجه پذیرفته شود، بیشتر به نفع کشور خواهد بود.


وی ادامه داد: نمایندگان با ورود به لایحه بودجه سعی می کنند تا پروژه های بیشتری را تعریف کنند و تعریف پروژ های جدید با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد، عمر پروژه ها را طولانی تر می کند. در حالی که با توجه به معضل تورم که در کشور وجود دارد هزینه تمام شده پروژه ها به دلیل طولانی شدن مدت اجرا افزایش پیدا می کند.


این فعال سیاسی اصلاح طلب، افزود: البته مجلس حقوقی دارد و باید از حق و حقوق خود استفاده کند و نمی توان گفت که لوایح بودجه هیچ عیب و ایرادی ندارد. قطعا اگر مجلس به شکل تخصصی و با نگاه کارشناسان مربوطه ورود کند به بررسی بودجه و نمایندگان فارق از دیدگاه بخشی نگری بودجه را بررسی کنند، مفید خواهد بود و در این شرایط می توان نقایص لایحه بودجه را برطرف کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها