کد خبر: 255831
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۳:۴۷:۰۰
| |

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان:

نامه‌ای که احمدی‌نژاد را نفر سوم انتخابات 88 اعلام می‌کرد، جعلی بود/ شورای نگهبان حداقل‌های صلاحیت را تایید می‌کند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: امکان تخلف در انتخابات مانند کنش‌های دیگر اجتماعی وجود دارد و شورای نگهبان می‌تواند صندوق‌هایی را باطل کند و هیچگاه تخلف گسترده‌ای صورت نگرفته است.

نامه‌ای که احمدی‌نژاد را نفر سوم انتخابات 88 اعلام می‌کرد، جعلی بود/ شورای نگهبان حداقل‌های صلاحیت را تایید می‌کند
کد خبر: 255831
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۳:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی نگاه یک با محور حماسه 9 دی روز بصیرت و عقب نشینی بازندگان انتخابات، بیان کرد: در انتخابات به صورت ساده سازی بیان کردند که تخلف و تقلبی صورت گرفت و برای آن با واژه ها بازی کردند که انتخابات را مخدوش کنند.

وی تصریح کرد: ما حقوقی ها معتقدیم باید دلایل مستند ارائه شود و با خلق واژه ها نمی توان صحت انتخابات را زیر سوال برد.

سخنگوی شورای نگهبان به رفراندوم و انتخابات های کشور اشاره و تصریح کرد: هیچ انتخاباتی تا این اندازه با مشارکت مردم برگزار نمی شود و انتخاباتی که برگزار شده ممکن است تخلفاتی را داشته باشد.

کدخدایی با بیان اینکه انتخابات یک کنش بزرگ سیاسی است، گفت: طبیعی است که در آن وسعت تخلفاتی رخ دهد اما ابداً تخلف سیستماتیک نیست چرا که نهادها و هیئت های نظارتی وظایفی دارند. امکان تخلف در انتخابات مانند کنش های دیگر اجتماعی وجود دارد و شورای نگهبان می تواند صندوق هایی را باطل کند و هیچگاه تخلف گسترده ای صورت نگرفته است.

مخالفان و معترضین انتخابات 88 اذعان داشتند امکان تخلفات سیستماتیک وجود ندارد

وی گفت: در دوره هایی شاهد بودیم که دولت حاکم برگزار کننده انتخابات بوده و دولتی از طیف مقابل پیروز انتخابات شده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین به مواردی تحت عنوان «تدلیس سیستماتیک» پرداخت و افزود: مواردی بوده که پاداش کارکنان دو روز قبل از انتخابات پرداخت شده و پاسخ مجریان این بوده که اعتبارات در این زمان رسیده و می توانستید انتخابات را دیرتر برگزار کنید.

کدخدایی تصریح کرد: مخالفان و معترضین انتخابات 88 اذعان داشتند امکان تخلفات سیستماتیک وجود ندارد و در صلاحیت فرد آقای احمدی نژاد اعتراض داشتند از جمله آقای آخوندی که حضرت آقا پاسخ دادند.

وی در رابطه با تعبیر شعبده بازی در انتخابات 88 و اینکه نامه ای شخص احمدی نژاد را نفر سوم خوانده بود، گفت: خلق واژه شعبده بازی یعنی چه؟ در انتخاباتی که مراجع نظارتی هستند و همه باید جداگانه گزارش ارسال کنند و خود این افراد معترض در همین انتخابات ها رای آورده اند.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد نامه مطرح شده در انتخابات 88 تاکید کرد: آن نامه که اشاره شد جعلی بود و نفر سوم مربوط به یکی دیگر از نامزدها بود.

کدخدایی همچنین در مورد رد صلاحیت ها گفت: خلق واژه شعبده بازی معنا ندارد؛ چرا که اگر مشکلی در کاندیداها وجود داشت رد صلاحیت می شدند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به جلسه 26 خرداد اشاره و بیان کرد: افراد مختلف از ستادهای گوناکون بحث های متفاوتی را مطرح می کردند از جمله بازشماری آراء را مطرح کردند و از ستاد آقای موسوی مطرح شد که بحث ما بررسی صلاحیت آقای احمدی نژاد است؛ این صحبت آقای آخوندی است و مقام معظم رهبری گفتند این مسئله مربوط به گذشته است و در حال حاضر اعتراض به انتخابات مطرح است.

همواره اعضای شورای نگهبان از آراء مردم پاسداری کرده اند

کدخدایی ادامه داد: در آن جلسه مطرح شد که دو نفر از اعضای شورای نگهبان جانب داری می کردند و در جلسه بعد از ظهر اشاره شده که هشت نفر از اعضای شورای نگهبان جانبداری می کردند و صحبت ها که تمام شد، رهبری پرسیدند که چه کسانی جانب داری کردند؟ رهبری مثال زدند که این افراد آخرت خود را به دنیا نمی فروشند.

وی همچنین بیان کرد: داشتن سمت دولتی موضوعی بود که محل بحث جانبداری بود و اینطور بیان شد. باید بگویم که عضویت در شورای نگهبان شغل محسوب نمی شود و علیرغم داشتن مسئولیت در دولت همواره اعضای شورای نگهبان از آراء مردم پاسداری کرده اند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین مطرح کرد: فضای جلسه با حضرت آقا بسیار صمیمی بود و رهبری اعلام کردند که طرح هر گونه مسائلی آزاد است.

کدخدایی به موضوع بازنگری همه آراء صندوق های رای پرداخت و تاکید کرد: طبق قانون باید دلایل درخواست بازشماری مستند و مستدل باشد چه در مورد چند استان و چه در مورد همه کشور و در دلایل مطرح شده به بررسی صلاحیت ها و تخلفات پیش از انتخابات به عنوان دلایل بازشماری اشاره کردند و در نامه های آقای کروبی و موسوی به این موارد اشاره شده است.

وی افزود: شورای نگهبان پیشنهاد داد و بازشماری آراء در چهار استان مطرح شد و در بازشماری هم زمان بسیاری صرف می شود و باید همه اعداد یک به یک بازبینی شود و در نامه ای که معترضین نوشتند بازشماری آراء را به شکل رندمی نپذیرفتند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بیان کرد: انتخابات که در یک روز شمارش می شود با حضور همه اعضای شعبه برگزاری می شود و وقتی بخواهیم همه را بسیج کنیم زمان بیشتری نیاز داریم.

کدخدایی یادآور شد: آقای محسن رضایی تنها معترضی بود که در جلسه حضور یافت و شمارش آراء را در چهار استان پذیرفت و با انجام شمارش و تطابق ها پذیرفتند و از ادامه شمارش ها هم انصراف دادند در حالیکه آقایان موسوی و کروبی نپذیرفتند و 24 ساعت بعد پاسخ دادند و در نهایت نپذیرفتند.

وی همچنین به طرفداری یکی از نامزدها از سوی رهبری که مورد اعتراض بود، در دیدار با رهبری اشاره و مطرح کرد: حرف سستی بود مبنی بر اینکه فرمایشات رهبری ناظر بر یک نامزد خاص است و رهبری پاسخ دادند که دو نامزد چنین تصوری داشتند از جمله آقای کروبی و چنین اعتراضی بی پایه و اساس بود.

سخنگوی شورای نگهبان با طرح این موضوع که در سخنرانی نورزی رهبری قبل از انتخابات به زمزمه انتخابات سالم نیست اشاره شده است، گفت: پیش از انتخابات شورای پیشگیری از تقلب در انتخابات مطرح شد و در ساعات پایان انتخابات یک نامزد اعلام می کند که من پیروز انتخابات هستم و از کجا آمار داشته است و جشن پیروزی خود را اعلام می کند و در واقع هر میزان سند و دلیل هم بیاوریم قصد شنیدن نداشتند.

9 دی یک جنبش مردمی بود

کدخدایی در بخشی از سخنانش با مرور محورهای اعتراض پس از انتخابات سال 88، اظهار کرد: ابطال انتخابات مطرح شد و چند 10 میلیون رای مردم نادیده گرفته شد و اینکه یک کاندید برنده انتخابات نبود بخواهد انتخابات را باطل اعلام کند، پذیرفته نیست؛ چه بسا برای ابطال آراء یک صندوق دلایل بسیاری نیاز است و چگونه می توان تمام آراء چند 10 میلیونی مردم را باطل کرد و باید از آراء مردم صیانت کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین ضمن طرح مسائلی پیرامون رویش جوانان ادامه داد: 9 دی یک جنبش مردمی بود که مردم دیدند دست خارجی ریشه های انقلاب را هدف گرفته و مردم فهمیدند که عده ای تیشه گرفتند و می خواهند ریشه را بزنند و کجا چنین نظام مردمی شکل گرفته که این انقلاب همواره با حرکت کردم و با حمایت مردم بوده است.

کدخدایی به فتنه جدید نیز اشاره و یادآور شد: موضع گیری رسمی مقامات اروپایی و آمریکایی را ببینید که چه دخالت های آشکاری در نظام جمهوری اسلامی داشتند و این بر کسی پوشیده نیست و آن فرزند شاه مخلوع پیام می دهد و این مواضع نیاز به پنهان ندارد و آشکار دخالت های خود را بیان می کنند.

وی، ظلم ستیزی جمهوری اسلامی را به عنوان عامل دشمنی استکبار دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران همواره ظلم ستیز بوده و این مورد دشمنی قرار می گیرد و البته نظام ما کاملاً مردمی است و در جنگ تحمیلی و در فتنه 88 و حماسه 9 دی مردم نشان دادند که همواره در صحنه هستند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: قطعاً دشمن در انتخابات سال آینده در صدد ضربه زدن به نظام است و مردم باید همواره در صحنه حاضر باشند.

غالب مسئولین به مردم خدمت کردند

کدخدایی در ادامه به مباحثی با محور تحقق آرمان های انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: حضرت امام که بنیانگذار جمهوری اسلامی هستند و یا رهبر انقلاب که میزان و تراز انقلاب اسلامی هستند و نفی نمی کنیم که برخی از مسئولین دچار تخلفاتی شدند اما غالب مسئولین به مردم خدمت کردند و ممکن است اختلاف سلیقه وجود داشته باشد و یا شخصی همتش کمتر باشد و دیگری بیشتر باشد.

وی در همین رابطه گفت: پیشرفت هایی پس از انقلاب با وجود همه مشکلات محقق شده است و هیچ کشوری اینچنین دچار هجمه نبوده است. تعداد بیمارستان ها و توسعه جاده ها و بسیاری از پیشرفت ها قابل توجه است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص موضوع ژن برتر نیز با استناد به قانون اساسی گفت: در قانون اساسی رهبر با مردم برابر است و دارایی های مقامات باید در معرض آگاهی همگان باشد و ممکن است برخی از قوانین به درستی اجرا نشود.

کدخدایی در رابطه با رفتار نمایندگان با اشاره به موضوع اخیر و جلسه غیر علنی مجلس عنوان کرد: در آینده چنین بررسی هایی را انجام خواهیم داد و در حال حاضر چنین نظراتی از باب بررسی صلاحیت ها وجود ندارد و تنها کاری که انجام می دهیم در شرایط فعلی طبق قانون توضیح خواستن است و تا موضوع تازه است بررسی می کنیم.

وی افزود: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی حداقل هایی را در نظارت و تایید صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس برای ما مشخص کرده است و شایستگی ها در جای دیگر تایید می شود و برای 290 کرسی نمایندگان مجلس از بین 6 هزار نفر انتخاب کردند و شورای نگهبان بیش از 6 هزار نفر را تایید کرده است و باید ابزار شایسته گزینی را در اختیار مردم قرار دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان ساختار حزبی با احزاب پاسخگو را یکی از راهکارهای شایسته گزینی در انتخابا ت ها دانست و گفت: شورای نگهبان حداقل های صلاحیت را تایید می کند و باید ابزارهای شایسته گزینی در اختیار مردم باشد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها