کد خبر: 254409
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۲۲:۳۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین از جلسه ارائه لایحه بودجه به مجلس

بودجه 98 در سایه جنجال آب

حسن روحانی در حالی صبح سه‌شنبه برای ارایه لایحه بودجه 98 با همراهی تعدادی از اعضای کابینه به مجلس رفت که حضورش در مجلس چندان بی‌حاشیه نبود.اعتراض نمایندگان خوزستان به حسن روحانی درباره آب استان‌ها و تجمع آن‌ها مقابل تریبون، چند بار نطق رییس‌جمهوری را متوقف کرد.

حجم ویدیو: 6.74M | مدت زمان ویدیو: 00:03:43 دانلود ویدیو
کد خبر: 254409
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۲۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فرشاد اعظمی: حسن روحانی در حالی صبح سه‌شنبه برای ارایه لایحه بودجه 98 با همراهی تعدادی از اعضای کابینه به مجلس رفت که حضورش در مجلس چندان بی‌حاشیه نبود.

اعتراض نمایندگان خوزستان به حسن روحانی درباره آب استان‌ها و تجمع آن‌ها مقابل تریبون، چند بار نطق رییس‌جمهوری را متوقف کرد و تا آنجا پیش رفت که رییس مجلس ناچار به تذکر شفاهی شد.

تحریم، فساد و شفافیت، ساختارهای نامناسب و جنگ روانی، موسسات غیرمجاز مالی، معافیت‌های مالیاتی برخی نهادها و دستگاه‌ها و توسعه خصوصی‌سازی در کشور، کاهش وابستگی به بودجه نفتی، انتقاد از گرانی خدمات دولتی و وعده افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان از محورهای مهم صحبت‌های روحانی درباره بودجه سال آینده بود.

روحانی البته در دفاع از لایحه بودجه 98 به این موضوع هم اشاره کرد که این لایحه در اصلاحیه نهایی مطابق با نظرات و تذکرات رهبر انقلاب تدوین شده است؛ اصلاحاتی که به گفته علی لاریجانی حدود 2 هفته ارایه لایحه بودجه را به تعویق انداخت.

اما در متن لایحه بودجه 98 همان گونه که قابل پیش بینی بود تغییرات محسوسی اعمال شده است. در حالی لایحه بودجه با سقف درآمد و هزینه‌ 1703 هزار میلیارد تومانی بسته شده که بیشترین افزایش و بیشترین ردیف بودجه با اعتبار 45 هزار میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش رسید.

این در حالی بود که طبق همین لایحه، بودجه دفاعی کشور در سال آینده تا 50 درصد کاهش پیدا کرده، بودجه وزارت امور خارجه 2 برابر شده، هزینه 579 میلیارد تومانی برای انتخابات سال آینده در نظر گرفته شده و یارانه سه دهک بالای درآمدی در سال آینده هم قطع خواهد شد.

همچنین وام ازدواج برای سال بعد همان 15 میلیون تومان باقی مانده و دولت، حدود 42 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی اختصاص داده است.

دریافت جریمه غیبت سربازی به منظور اعطای معافیت به مشمولان خدمت وظیفه عمومی هم در لایحه بودجه سال 1398 پیش‌بینی نشده است.

البته جزییات این بودجه قابل تغییر است و طبق فرصتی که بهارستانی‌ها پیش رو دارند، این احتمال وجود دارد که لایحه بودجه دچار تغییراتی شود، تغییراتی که حسن روحانی آن را منوط به قدرت افکار عمومی و مردم در سایه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بودجه سالیانه کشور دانسته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها