کد خبر: 254109
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۳ ۲۱:۴۹:۰۰
| |

بعد از تحمل یک دوره بیماری؛

آیت‌الله هاشمی شاهرودی درگذشت

آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به‌دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود به دیار باقی شتافت. قرار است پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی در حرم حضرت معصومه (س) خاکسپاری شود.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی درگذشت
کد خبر: 254109
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۳ ۲۱:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سن 70 سالگی دار فانی را وداع گفت. او یکی از روحانیون و سیاستمداران ایرانی و زاده نجف اشرف در عراق بود که مسئولیت‌های متعددی را در طول حیاتش بر عهده داشت.


به گزارش «اعتمادآنلاین» ، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی تا پیش از انقلاب در حوزه علمیه عراق فعال بود و در سال 1353 به جرم ارتباط با سیدمحمدباقر ‌صدر زندانی و بعد از مدتی با وساطت مراجع تقلید آزاد شد. او درحالی مجلس اعلای عراق را راه‌اندازی کرد و ریاست آن را برعهده داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 به ایران آمد و به عنوان رابط بین ایران و مراجع ساکن در نجف معرفی شد.


هاشمی‌شاهرودی از حدود سال 1371 یعنی دوره سوم شورای نگهبان به عضویت این شورا درآمد و تا 4 مرداد 1378 که با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ریاست قوه‌قضائیه منصوب شد، در آن شورا عضویت داشت. او بعد از دوره 10 ساله ریاست بر قوه‌قضاییه بار دیگر به عضویت این شورا و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.


آیت الله هاشمی شاهرودی در مردادماه سال 1390 با حکم رهبر انقلاب، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را برعهده گرفت.


او بعد از فوت نابهنگام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و بعد از گذشت حدود 7 ماه در 23 مرداد 1396 با حکم رهبری به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.


بعد از مدتی آیت الله هاشمی شاهرودی برای انجام عمل جراحی که گفته می‌شد یک مشکل گوارشی شایع است در بیمارستان بستری شد و بیشتر مقامات کشوری و لشکری از او دیدار کردند. پس از آن با انتشار شایعاتی درباره خروج او از کشور فرزند او اعلام کرد که برای گذراندن دوره درمانی به یکی از کشورهای خارجی سفر کرده است. حضور او در کشور آلمان در رسانه‌های خارجی و داخلی بازتاب گسترده‌ای داشت و بعد از مدت کوتاهی هم به کشور بازگشت.


اما وخامت حال او و حضور کمرنگش در مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماه‌های اخیر تا جایی پیش رفت که در سه چهار ماه منتهی به فوتش تقریبا امکان حضور در جلسات مجمع را نداشت و محسن رضایی، دبیر مجمع در این باره گفته بود که با توصیه پزشک ایشان باید در صحبت کردن مراعات کنند.


با فوت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی انتخاب جایگزین او برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک جایگاه کلیدی در کشور مورد توجه افکارعمومی و تحلیلگران سیاسی قرار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها