کد خبر: 253944
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۳ ۱۲:۲۶:۰۰
| |

پروانه مافی، عضو کمیسیون شوراها:

ایرادات طرح دهیاری‌ها قابل حل است

عضو هیات رییسه کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر در کشور دهیاری وجود دارد اما قوانین برای فعالیت دهیارها نداریم، گفت: مدیریت روستا تحت عنوان دهیاری بسیار حایز اهمیت بوده و رسیدگی به آن باعث بازگشت جمعیت شهری به روستاها می‌شود.

ایرادات طرح دهیاری‌ها قابل حل است
کد خبر: 253944
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۳ ۱۲:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| پروانه مافی درباره اهمیت طرح دهیاری‌ها که پیش از این در کمیسیون امور داخلی مجلس بررسی شده و قرار است رد آن در صحن علنی به رأی گذاشته شود، گفت: بخش روستایی عمدتا با دهیاری ها اداره می شود و در ترکیب جمعیتی که میان شهر و روستا باید برقرار باشد در دهه های اخیر دچار عدم توازن شده ایم. جمعیت روستایی به سمت شهر مهاجرت کرده است و اگر حدود 40 سال پیش 25 درصد جمعیت کشور، شهری و 75 درصد جمعیت روستایی بود، امروز این میزان ترکیب جمعیتی برعکس شده است.

وی در ادامه ترکیب جمعیتی فعلی میان شهر و روستا را مناسب کشور ندانست و افزود: نظام باید تدبیر کند تا تعادل جمعیتی در کشور ایجاد شود که برای این امر روستاها باید بتوانند زیرساخت های خود را تأمین کرده و نیازهای اساسی مردم به درجه ای از مطلوبیت برسد. همچنین دهیاری ها باید فعال شده و دهیارها فعالیت خود را با جدیت پیگیری کنند ضمن اینکه لازم است دهیاری ها بودجه مشخصی داشته باشند تا مسائل داخل روستا حل و فصل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه توسعه روستایی بسیار اهمیت دارد تا جمعیت از شهرها به روستا بازگردد، عنوان کرد: لازمه این امر ایجاد اشتغال در روستاها و تأمین زیرساخت هایی همچون راه، آبف برق، گاز، اینترنت و خطوط تلفن است تا باعث شود مردم خود به خود به روستاها باز گردند چرا که آنها به این مناطق تعلق خاطر داشته و اگر امکانات برای زندگی فراهم باشد، به صورت کم هزینه تری می توانند زندگی کنند. ایرادات طرح دهیاری ها باید برطرف شود تا دهیاری ها بتوانند در چارچوب اصولی اداره روستا را انجام دهند تا از قبل آن بسیاری از مشکلات شهرها نیز برطرف شود.

عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز دهیاری ها در کشور وجود دارند اما قوانین لازم برای مدیریت دهیارها وجود ندارد، بیان داشت: نیاز به قانون جامع تر و کامل تری در حوزه مدیریت روستا داریم که طرحی در این خصوص تدوین شده اما یکی از مشکلات اصلی آن که باعث رد در کمیسیون شده اصل 75 بودن این طرح است که اگر به صورت لایحه به مجلس آمده و یا شورای عالی استان‌ها طرح دهد، مشکل آن حل می شود. می‌توان زمان بررسی رد طرح دهیاری ها در صحن علنی دلایل متقنی برای اهمیت طرح ارائه داد و مواردی را که باعث رد شدن این طرح در کمیسیون شده است را از طرح خارج و به صورت دیگری بررسی کرد.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها