محمد محمدی ری‌شهری، رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث:

علم و پژوهش باید در خدمت مردم مستضعف باشد

محمد محمدی ری‌شهری، رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: علم و پژوهش باید در خدمت مردم مستضعف باشد.

علم و پژوهش باید در خدمت مردم مستضعف باشد
کد خبر: 253308
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۱۲:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد محمدی ری شهری، رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث صبح امروز (شنبه) در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در محل دانشگاه امام حسین (ع)، گفت: موفقیت‌ها و دستاورد‌های پژوهشی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب است که قابلیت ارائه به جهان را دارد البته نظام اسلامی در طول چهل سال گذشته در همه زمینه‌ها پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به رهنمود‌های اهل بیت درباره پژوهش، گفت: لازم است تا در این جا رهنمود‌های اهل بیت درباره پژوهش و علم را به شما یادآوری کنم تا مبنای حرکات عمیق‌تر در این زمینه باشد.

وی افزود: پیامبر اسلام دراین باره می‌فرماید؛ علم در انواع گوناگونی وجود دارد، اما باید بهترین آن را برگزید. این عبارت در واقع اشاره به سیاست‌های کلان علمی اسلام در زمینه تحقیق و پژوهش دارد. روایات اهل بیت و رهنمود‌های آن باید برای دانشگاه‌ها الگو باشد. حضرت علی دراین باره می‌فرماید؛ علم انواع بسیاری دارد، اما باید به زمینه و نوع آن دقت کرد و باید از هر علمی بهترین آن را انتخاب کرد.

آیت‌الله ری شهری درباره نحوه حرکت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی براساس رهنمود‌های اهل بیت، تصریح کرد: اگر بخواهیم براساس این آموزه‌ها حرکت کنیم دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ما باید دو ویژگی اصلی داشته باشند.

وی ادامه داد: اولین ویژگی کاربردی بودن علوم دانشگاهی است. الان چند رشته دانشگاهی که تدریس می‌شود، کاربرد دارد. علم و پژوهش باید در خدمت مردم مستضعف باشد.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث درباره ویژگی‌های علم، اظهار کرد: علم باید روشنگر باشد و راه تکامل فردی و اجتماعی را روشن کند. علم و دانش باید نیاز‌های داخلی را پاسخگو بوده و دانشگاه‌های کشور باید در این زمینه تلاش کنند.

آیت الله ری شهری درباره نیاز‌های خارجی نظام و نحوه تامین این نیازها، عنوان کرد: نیاز‌های خارجی نظام باید در هفته پژوهش مورد توجه قرار گیرد. این نیاز‌ها را می‌توان در چند حوزه مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: اولین حوزه، دفاع از معارف اسلام ناب است. اکنون پایگاه‌های فکری نظام تحت تهاجم قرارگرفته اند و دانشگاه‌ها باید در این زمینه برنامه داشته باشند. دوم، دفاع از هویت فرهنگی نظام ولایت فقیه، سوم، تهاجم به مبانی غیرعلمی دشمن و نابود ساختن آن و آخرین مورد، پیشگیری از تهاجم نظامی است که خوشبختانه با فرماندهی مقام معظم رهبری، نظام در مسیر خوبی قرارگرفته است. انقلاب اسلامی در مقطع کنونی با گسترده‌ترین تهاجمات به مبانی فکری، اقتصادی و فرهنگی مواجه است و عمده تلاش دشمن این است که پایگاه اصلی نظام را که مردم هستند، مورد تهاجم قرار دهد.

آیت الله ری شهری بیان کرد: تصور خام دشمن این است که در 40 سالگی انقلاب می‌تواند مردم را از نظام جدا کند و به اهداف پلیدش دست یابد، در حالی که این نظام با حمایت مردم فهیم و ولایتمدار تا ظهور حضرت مهدی (عج) ادامه خواهد داشت و پرچم را به دستان مبارک آخرین ذخیره الهی خواهد داد.

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) درباره تهاجم کنونی دشمن، تصریح کرد: اگرچه تهاجم امروز دشمن از جنگ هشت ساله سخت‌تر است، اما مردم این فشار‌ها را تحمل می‌کنند و بینی دشمنان را به خاک می‌مالند.

آیت الله ری شهری با ذکر خاطره ای از حضرت امام درباره مردم، تصریح کرد: حضرت امام (ره) درباره مردم گفتند این مردم از مردم کوفه و زمان پیامبر بسیار بهتر و عزیز‌تر هستند. خوشبختانه مقام معظم رهبری هم شناخت خوبی از مردم و جامعه دارند. مردم ما هم به رهبری علاقه دارند و آن را با چیز دیگری عوض نخواهند کرد و راهی را که انتخاب کردند به خوبی طی خواهند کرد و هیچ فشاری قادر نیست آن‌ها را از این مسیر منحرف کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها